ارائه راهکاری برای بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند برق

به گزارش پزشکی مدرن، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حامد دهقانی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح تحلیل و بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند با استفاده از مدیریت مصرف و فراوری گفت: فرایند رو به رشد تقاضای انرژی الکتریکی و افزایش گازهای گلخانه ای از یکسو و کاهش اندازه سوخت های فسیلی از سوی دیگر سبب نفوذ بیشتر منابع فراوریپراکنده در شبکه های توزیع شده است. حضور این منابع در شبکه سبب تامین محلی بارها شده و از این طریق در بهبود قابلیت اطمینان، پروفیل ولتاژ، کاهش گازهای گلخانه ای، کاهش هزینه و جلوگیری از احداث نیروگاه های تازه مقیاس بزرگ و دیگر مزایای فنی و مالی شبکه تاثیرگذار خواهد بود.

ارائه راهکاری برای بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند برق

به گفته وی، در فضای تنو ساختار یافته و رقابتی برق، مالکان به فکر افزایش سود، بهره وری و عمر تجهیزات شبکه در عین در نظرگیری رفاه مشترکان هستند و ترانسفورماتورها و کابل ها گران-ترین المان های شبکه توزیع بوده و بهبود عمر آن ها در افزایش بهره وری و قابلیت اطمینان شبکه موثرند. بنابراین، آنالیز عمر تجهیزات در حضور منابع فراوری پراکنده یکی از چالش های تصمیم-گیرندگان شبکه توزیع محسوب می گردد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: با پیشرفت های بوجود آمده در تکنولوژی های اندازه-گیری و ارتباطات، شبکه های توزیع به سمت هوشمند شدن گرایش پیدا نموده اند. بنابراین در این تحقیق به تحلیل و بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند با استفاده از استراتژی تلفیقی مدیریت سمت مصرف و فراوری پرداختیم.

وی با بیان اینکه از این طرح می توان در تمامی سطوح شبکه بویژه در شبکه های توزیع استفاده کرد، گفت: با استفاده از طرح پیشنهادی می توان بدون احداث نیروگاه های نو ضمن تامین برق پایدار و صرفه جویی در هزینه های احداث، استرس روی تجهیزات را کاهش و عمر آن ها را به اندازه چشمگیری افزایش داد. این افزایش عمر و به تاخیر انداختن جایگزینی تجهیزات به نوبه خود سود مالی قابل ملاحظه دیگری را به ارمغان خواهد آورد.

دهقانی ادامه داد: ادامه این کار را می توان با یاری گرفتن از شرکت های توزیع و وارد کردن بعضی محدودیت های عملی در مساله نظیر هارمونیک های ایجاد شده ناشی از کلیدزنی و یا محدودیت در انجام مانورهای شبکه مطالعه و پیاده سازی کرد.

وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: استفاده از ابزارهای موجود در شبکه به جای ایجاد ابزار نو، سود دهی بالا، ایجاد رضایت برای بهره برداران و مشترکین، افزایش عمر تجهیزات و متعاقبا پایداری و قابلیت اطمینان شبکه از ویژگی های این طرح محسوب می شوند.

وی با اشاره به مزیت های رقابتی طرح گفت: نحوه اجرای آسان، استفاده از ابزار موجود در شبکه، در نظرگیری رضایت فراورینمایندگان انرژی و مشترکین، افزایش عمر و بهره وری تجهیزات، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، تمایل مشترکین به مشارکت در طرح های تشویقی، تمایل بهره برداران به مشارکت به دلیل: کاهش استرس تجهیزات، تلفات شبکه، هزینه احداث نیروگاه ها و اندازه انرژی فراوریی، از مزیت های رقابتی طرح به شمار می فرایند.

دهقانی با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: از نتایج این طرح می توان در سطوح مختلف ولتاژی شبکه برق کشور و نیز در صنایعی که از ترانسفورماتورها و کابل های با بارگذاری بالا استفاده می نمایند، بهره برد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1169

به "ارائه راهکاری برای بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه راهکاری برای بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید