دانشگاه ها کلاس های مجازی را به حد استاندارد برسانند، کیفیت حرف اول آموزش

به گزارش پزشکی مدرن، کلاس های مجازی در ایران با توجه به نخستین تجربه به طور کلی نمی تواند کیفیت کلاس های حضوری را داشته باشد اما همه دانشگاه ها در حال کوشش هستند به بهترین شکل کلاس های آموزش مجازی را به کیفیت مناسب و استاندارد برسانند.

دانشگاه ها کلاس های مجازی را به حد استاندارد برسانند، کیفیت حرف اول آموزش

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی پزشکی مدرن ، اگر کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان به معنای واقعی و بر اساس استانداردهای لازم انجام گردد، بدون شک در مدت زمان کوتاهی شاهد شکوفایی و رسیدن به دستاوردهای علمی قابل توجهی از سوی نیروی انسانی متخصص خواهیم بود در حال حاضر که آموزش های مجازی به واسطه بیماری کرونا رونق یافته است باید کیفیت این نوع آموزش نیز مورد توجه قرار گیرد.

برای آنالیز کیفی برگزاری آموزش مجازی در مراکز علمی کشور با تعدادی از مسئولان ، معاونان و دانشجویان دانشگاه ها گفت و گو کردیم که شنیدن صحبت های آنها خالی از لطف نیست.

سکانس اول ، دانشجویان : کیفیت حرف اول را در آموزش می زند

مجید عزتی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی است، او درباره کیفیت آموزشی می گوید: امروزه زندگی همه انسان ها بر محور کیفیت می چرخد به طوری که از خوراک و پوشاک گرفته تا انواع اجناس و حتی اخلاق از اهمیت زیادی برخوردار است، در واقع در همه امور زندگی کیفیت حرف اول را می زند و اگر وجود نداشته باشد به عنوان یک خلاء عظیم و ریشه ای به تمامی زوایای زندگی آسیب می رساند همچنین در حوزه آموزش نیز نبود کیفیت آموزشی هزینه های سنگینی را برای افراد و دولت به بار می آورد چراکه دانشجویان فاقد تخصص و مهارت های لازم می شوند و در آینده بعد از فارغ التحصیلی نیز کارایی لازم را نخواهند داشت.

باید استاندارد لازم در آموزش رعایت گردد

محدثه تهرانی از دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته مهندسی کامپیوتر است، او معتقد است: باید همه فعالیت های دانشگاهی و آموزشی بر محور کیفیت قرار گیرد اگر در مقاطع مختلف تحصیلی استاندارد لازم در آموزش وجود نداشته باشد به معنای واقعی کیفیت آموزشی کاهش پیداکند نتیجه ای که به دست می آید بی فایده است و فقط زمان و هزینه ای بی حاصل برای اساتید صرف شده و در مقابل دانشجویان کارایی لازم را ندارند و از ساعتی که در کلاس بوده اند هیچ نکته علمی را نیاموخته اند که این مسأله بسیار مهمی است و باید مسؤولان در این زمینه فعالیت و برنامه ریزی نمایند.

سکانس دوم ، دانشگاه پیغام نور : اساسی ترین اصول در نظام آموزش عالی مقوله کیفیت آموزشی است

مرتضی محسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیغام نور با اشاره به اینکه کیفیت آموزشی اولویت اصلی در تعلیم و تربیت دانشجویان است، گفت: با اقتصاد مقاومتی می توان کیفیت آموزشی را حفظ کرد در واقع از اساسی ترین اصول در نظام آموزش عالی مقوله کیفیت آموزشی است که در این رابطه دانشگاه پیغام نور با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی در رعایت استاندارد آموزشی از شرایط بسیار خوبی برخوردار بوده که اولویت سال جاری ما هم همین موضوع است که با ساماندهی رشته های تحصیلی و طراحی دروس مهارتی انجام می گردد البته باید بگویم نزدیک به 80درصد منابع درسی ما به روز است از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که کسری بودجه در همه حوزه های دانشگاه تأثیر دارد اما ما در راستای اقتصاد مقاومتی با صرفه جویی و فعالیت های درآمدزای اختصاصی کوشش نموده تا کیفیت آموزشی خود را حفظ کنیم.

سکانس سوم ، دانشگاه خوارزمی: دوره های نحوه آموزش دادن در فضای مجازی توسط اساتید دانشگاه ها نقش زیادی در فرایند بهبود کیفیت آموزشی دارد

محمد حسین عبدالهی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی درباره کیفیت آموزشی گفت: برنامه ریزی آموزشی و بازنگری برنامه های درسی با هدف رشد علمی اساتید از کارهایی است که می تواند در پیشرفت علمی و ارتقاء کیفیت آموزشی نقش محوری ایفا نماید از طرفی برگزاری دوره های نحوه آموزش دادن در فضای مجازی توسط اساتید دانشگاه ها نقش زیادی در فرایند بهبود کیفیت آموزشی دارد این در حالی است که این دانشگاه در رشته های علوم پایه، روانشناسی و علوم تربیتی نسبت به دیگر دانشگاه ها شرایط قابل توجهی دارد همچنین باید به این نکته اشاره کنم که براساس ارزیابی که از سال گذشته بر روی فارغ التحصیلان خود انجام داده ایم معین شد در حوزه اشتغال دانش آموختگان ما از شرایط مناسبی برخوردار هستیم.

سکانس چهارم ، دانشگاه امیرکبیر : بانظر سنجی دانشجویی برگزاری کلاس های آنلاین را مورد آنالیز قرار می دهیم

محمدحسین کریمیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این رابطه می گوید: برای حفظ کیفیت آموزش از راه دور به وسیله نظر سنجی دانشجویی برگزاری کلاس های آنلاین را مورد آنالیز قرار می دهیم البته دانشکده های مختلف نیز به صورت مجزا بر نحوه برگزاری آموزش های مجازی در طول ساعات روز نظارت دارند.

وی ادامه داد: معاونت آموزشی با استفاده از سامانه دانشگاه تعداد جلسات کلاس های آموزشی را رصد می نماید بلکه زمان طول کلاس آموزشی را به همراه زمان ورود و خروج دانشجویان را که به چه میزان در کلاس حضور داشته اند را آنالیز می نمایند از طرفی محتوای کلاس های آموزش در فضای مجازی در سامانه ذخیره می گردد که می توان در هر ساعتی به راحتی آن کلاس مورد نظر را مشاهده کرد در واقع باید بگویم نظارت بر کلاس های آموزش مجازی را بهتر و بیشتر از کلاس های حضوری می توان نظارت کرد.

سکانس پنجم ، دانشگاه شریف: کلاس های مجازی را نظارت می کنیم تا کیفیت لازم را داشته باشند

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره اهمیت کیفیت آموزشی گفت: کیفیت دروس نظری که به صورت مجازی برگزار می گردد به وسیله معاونت آموزشی مورد آنالیز قرار می گیرد که بتواند کیفیت لازم را داشته باشد.کلاس های مجازی به طور کلی نمی تواند کیفیت کلاس های حضوری را داشته باشد اما در حال کوشش هستیم به بهترین شکل کلاس های آموزش مجازی ما از کیفیت لازم برخوردار باشند.

به گفته وی همه کلاس های دروس نظری که به صورت مجازی برگزار می گردد توسط اساتید، دانشکده ها و معاونت آموزشی، نظارت می گردد تا کیفیت لازم را داشته باشند.

سکانس ششم ، دانشگاه فنی حرفه ای: اساتید دانشگاهی باید به معنای واقعی استادکار حرفه ای باشند

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به حفظ کیفیت در موضوع آموزش از راه دور دانشجویان می گوید: اساتید دانشگاهی باید به معنای واقعی استادکار حرفه ای باشند و بر روی عناصری که به طور مستقیم بر روی یاد دهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد فعالیت نمایند چراکه قشر دانشجو در مراکز علمی امانت بوده و مدرسان به عنوان یک عنصر اساسی در انتقال مهارت باید از تجربه نظری و عملی قابل قبولی برخوردار باشند. از طرفی دانشگاه ها برای رسیدن به کیفیت آموزشی مناسب باید مدرسان و اعضای هیأت علمی تأثیر گذار را شناسایی و نحوه آموزش دهی در فضای مجازی را به آنها آموزش دهند این در حالی است که ماهیت دانشگاه ها باحضور دانشجویان در مراکز علمی و فعالیت کارگاه ها و کلاس های آموزشی شکل می گیرد اما در شرایط فعلی باید با نظارت و فراهم کردن امکانات مورد احتیاج برای دانشجویان و اساتید کیفیت آموزش مجازی را افزایش داد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 159

به "دانشگاه ها کلاس های مجازی را به حد استاندارد برسانند، کیفیت حرف اول آموزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها کلاس های مجازی را به حد استاندارد برسانند، کیفیت حرف اول آموزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید