خیز بلند دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به سازمان حل مسئله، از طرح موفقیت آمیز پایش آزاد تا توسعه ارتباط با صنعت

به گزارش پزشکی مدرن، دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به دانشگاه حل مسئله باید متخصصانی با استعداد، خلاق، نوآور و انقلابی تربیت کند و با پویایی و نشاط خود نشان بدهد که می تواند مسائل کشور را به وسیله علم رفع کند.

خیز بلند دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به سازمان حل مسئله، از طرح موفقیت آمیز پایش آزاد تا توسعه ارتباط با صنعت

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، علیرضا محمدی- دانشگاه آزاد اسلامی در دوره های گذشته به روش سنتی اداره می شد و به درآمدهای شهریه ای و بعضی درآمدهای جانبی اکتفا می کرد، با ایجاد تغییر و تحولات در ساختار دانشگاه آزاد اسلامی و انتخاب دکتر علی اکبر ولایتی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و همزمان با روی کار آمدن دکتر محمدمهدی طهرانچی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تغییر و تحولات در این مجموعه عظیم به صورت همزمان و پلکانی شروع شد.

طبیعی است که در ابتدای امر هر تغییر و تحولی در هر مجموعه ای با منتقدان و موافقانی روبرو است، مدیریت جهادی و کار شبانه روزی دکتر طهرانچی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اندیشه ورزی و خلق ایده های نو و حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت درآمدهای غیرشهریه ای از یک سو و تغییرات چشمگیر در نوع نگرش به علم آموزی تا توجه به علم و دانش و حرکت در مرزهای دانش، پژوهش محوری و فعالیت در حوزه های فناوری، حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپی و شتاب به سمت حل مسئله با یاری دانش و فناوری تنها بخشی از جنبه های این تغییر و تحول است.

خبرگزاری خبرنگاران بر آن است تا بر اساس وظیفه ذاتی خود و دغدغه مندی هایی که دارد، برگی از این کتاب عظیم را در سلسله گزارش هایی برای مخاطبان عرضه کند.

رفع مشکل عدم ارتباط دانشگاه و صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی/ حل چالش های علمی صنایع کشور توسط نخبگان دانشگاهی

حرکت جدی دانشگاه آزاد اسلامی به سمت مرزهای علم و دانش، فناوری های نوین و دانشگاه حل مسئله، کارآفرین و فناورانه شروع شده است و فرایند رو به رشدی دارد تا جایی که می توان امیدوار بود اتفاقات خوب دو سال گذشته در حوزه علم و فناوری نتایج درخشانی خواهد داشت و به تحقق دانشگاه حل مسئله منجر می گردد.

تبدیل شدن به دانشگاه حل مسئله در گرو تربیت متخصصان خلاق و نوآور

دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به دانشگاه حل مسئله باید متخصصانی با استعداد، خلاق، نوآور و انقلابی تربیت کند و با پویایی و نشاط خود نشان بدهد که در کنار جامعه و مردم است و می تواند مسائل کشور را به وسیله علم رفع کند؛ شناسایی ظرفیت بیش از 400 واحد دانشگاهی و سوق دادن خاتمه نامه ها و رساله های دانشجویان در قالب طرح پایش آزاد به سمت حل مسائل کشور از اقداماتی است که این دانشگاه عظیم اجتماعی انجام داده است.

احصای چالش های مختلف کشور و تدوین برنامه های علمی و تخصصی برای حل مسائل آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی که با نام پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای شناخته می گردد و موفقیت آمیز بوده، گامی موثر در راستای دانشگاه مسئله محور است و می تواند این دانشگاه را به نخستین دانشگاه حل مسئله کشور تبدیل کند.

توسعه ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت در چند سال اخیر نشان می دهد که گام بلندی در این راستا برداشته است و توانسته تفاهم نامه های مختلفی به ارزش حدود 10 هزار و 600 میلیارد تومان با نهادها و سازمان های مختلف امضا کند و به تحقق دانشگاه حل مسئله یاری کند.

دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد یک نظام حل مسئله است

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه آموزشی به دانشگاه پژوهشی گذار نموده است، زیرا جمعیت تحصیلات تکمیلی آن بیش از جمعیت آموزشی است. این دانشگاه یک نظام حل مسئله و سازمان آموزشی است که می خواهد سازمان پژوهشی نیز باشد.

وی به بند 5 راهبرد پژوهش و فناوری در سند اسلامی شدن دانشگاه اشاره و تصریح می نماید: براساس این راهبرد همه اختیارات ایجاد یک سازمان پژوهشی به دانشگاه ها واگذار شده و باید سازوکار ضابطه مند به منظور تصویب موضوعات خاتمه نامه ها در چارچوب نظام موضوعات پژوهشی کشور طراحی گردد.

اقدام ارزشمند دانشگاه آزاد مسئله محور کردن خاتمه نامه هاست

همچنین محسن اسماعیلی، معاون عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران می گوید دانشگاه آزاد اسلامی بدون شک گام بسیار عظیمی در جهت فراوری علم و دانش برداشته، روز به روز در حال رشد و تحول بوده و رتبه بین المللی آن در حال رشد و پیشرفت است. همچنین ساختار این نهاد و شجره طیبه سال به سال در حال تحول و دگرگونی است.

به گفته وی، یکی از ایرادات وارد به وام های دانشگاه آزاد اسلامی، موضوع غیرشرعی بودن سودها بود که با اسم دانشگاه و به خصوص پسوند اسلامی آن هیچگونه سنخیتی نداشت و این مسئله به تازگی با تصمیم هیئت رئیسه دانشگاه رفع و بخشنامه حذف سود وام های خارح از عقود اسلامی کارکنان و اعضای علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد و به نوعی تحول در این دانشگاه محسوب می گردد.

معاون عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال معتقد است موضوع مسئله محوری شدن جهت آموزش، پژوهش، تحقیقات علمی و موضوع های خاتمه نامه ها از اقدامات بسیار ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی است که از احتیاجهای بسیار جدی جامعه علمی کشور بود؛ فراوری هزاران خاتمه نامه و مقاله در سال که نتواند مسئله ای از دوش کشور و حتی دنیا بردارد موضوع بغرنجی بود که دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا گام برداشته و جهت تمامی تحقیقات علمی و مقالات را با نگاه عمیق به حل مسائل مختلف جامعه و دنیا انتخاب نموده است و احتیاج به کوشش جهادی اساتید، دانشجویان و حمایت معنوی و اقتصادی بیشتر دارد.

اسماعیلی می افزاید امروز یکی از مسائل عظیم حرکت در جهت دانشگاه حل مسئله عدم حمایت معنوی و اقتصادی دولت و دانشگاه است. دانشگاه آزاد اسلامی پشتوانه اقتصادی از طرف دولت ندارد و معمولا اساتید انگیزه ای برای به اتمام رساندن موضوعات تا نتیجه گیری نهایی ندارند و جهت پیش روی خود را سخت می دانند. برای تقویت این جهت مقدس باید استاد و دانشجو هیچ نگرانی ای از آینده کاری خود نداشته باشند، تبعیضی میان خود و دیگر دانشگاه ها احساس ننمایند و مسئله ای از نظر هزینه های پیش روی تحقیق و پژوهش خود نداشته باشند.

وی می گوید امیدواریم تمامی نهادهای مرتبط حمایت واقعی خود را از این دانشگاه عملی نمایند و شاهد درخشش بیش از پیش آن در قله های بلند علمی و پژوهشی باشیم و روزی برسد که برای هر مسئله و مشکل نه تنها در کشور بلکه در دنیا چند راهکار ارائه کنیم.

بنابراین باید توجه داشته باشیم که برای تحقق دانشگاه حل مسئله فقط نباید به برنامه های کوتاه مدت اکتفا کرد بلکه باید با دوراندیشی و نگاه عمیق، به فراهم کردن زمینه های اجرایی برنامه های بلندمدت دانشگاه مانند برنامه پنج ساله پژوهش و فناوری دانشگاه براساس سند دانشگاه اسلامی پرداخت.

باید منتظر ماند و دید که آیا دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان عظیمترین دانشگاه حضوری دنیا می تواند بهترین الگوی دانشگاه حل مسئله و فناورانه در کشور باشد.

4118/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 114

به "خیز بلند دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به سازمان حل مسئله، از طرح موفقیت آمیز پایش آزاد تا توسعه ارتباط با صنعت" امتیاز دهید

1 کاربر به "خیز بلند دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به سازمان حل مسئله، از طرح موفقیت آمیز پایش آزاد تا توسعه ارتباط با صنعت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز بلند دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به سازمان حل مسئله، از طرح موفقیت آمیز پایش آزاد تا توسعه ارتباط با صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید