کوشش مسئول ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه برای توجیه شعرخوانی اردوغان

به گزارش پزشکی مدرن، مسئول ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه با بیان اتهاماتی علیه ایران، کوشش کرد شعر خوانی رئیس جمهور این کشور در رژه باکو را توجیه کند.

کوشش مسئول ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه برای توجیه شعرخوانی اردوغان

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، فخرالدین آلتون، مسئول ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه درباره شعری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در رژه باکو خوانده بود و با واکنش مقامات و کاربران ایرانی در شبکههای مجازی روبرو شد، با گفتن این که اردوغان شعری از بختیار وهاب زاده شاعر آذربایجانی را در رژه پیروزی در باکو و پس از آزادسازی مناطق آذربایجان در جنگ قره باغ با ارمنستان خوانده بود، اضافه نمود: واکنش ایران تلاشی برای ایجاد یک تنش ساختگی به وسیله یک شعر بوده است. حتی به نام ایران در این شعر اشارهای نشده است.

او مدعی شد: این شعر تنها بازتاب احساس مردمی است که قربانی اشغال سرزمین های آذربایجان توسط ارمنستان بودهاند.

این مقام ترکیهای همچنین گفت که واکنش کشورش به اتهامات ناعادلانه مطرح شده توسط مقامات ایران به اطلاع سفیر ایران در آنکارا رسانده شده است که روز آدینه به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شد.

آلتون علاوه بر این اظهار کرد: در زمانی که صلح، ثبات و امنیت منطقه مسئولیتی مهم برای دو کشور ترکیه و ایران است، بسیار مهم است که به دقت از تمامی رفتارها و گفته هایی که بر روابط دوجانبه سایه می افکند، دوری گردد.

او در ادامه گفت: به مقامات ایران توصیه می کنیم این رفتار متوهمانه را هرچه سریعتر کنار بگذارند و از پیشینه مشترک تاریخی و ارتباط قوی ملت هایمان برای ایجاد دستورکاری مثبت و نه خصومت، بهره ببرند.

پنجشنبه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جشن پیروزی جنگ قره باغ در باکو، بخشی از شعر مشهور آراز آراز خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که در واقع مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری زبان در دو سوی این رودخانه است. این شعر یکی از نمادهای جدایی طلبی پان ترکیست ها است. این اظهارات اردوغان، با واکنش تند مقامات کشورمان و کاربران ایرانی در فضای مجازی از جمله در توییتر همراه شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش تندی به این اقدام اردوغان گفت: به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!

آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 441

به "کوشش مسئول ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه برای توجیه شعرخوانی اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش مسئول ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه برای توجیه شعرخوانی اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید