کوشش برای کنجکاو شدن مخاطب

به گزارش پزشکی مدرن، تهران (پانا) - محمد لهراسبی کارگردان نمایش شترمرغ درباره ویژگی های این نمایش ابزورد و دلائل انتخاب نام اثر توضیحاتی ارائه داد.

کوشش برای کنجکاو شدن مخاطب

به گزارش مهر، محمد لهراسبی نویسنده و کارگردان نمایش شترمرغ که این روزها در پردیس تئاتر تهران روی صحنه است درباره شکل گیری این اثر نمایشی گفت: من این نمایشنامه را سال 98 به نگارش درآوردم و قرار بود اسفند 98 و در ادامه نیز بهار 99 به صحنه برود که متاسفانه با توسعه کرونا و تعطیلی تماشاخانه ها روبرو شدیم تا در نهایت بالاخره کار دی ماه 1400 به صحنه رفت.

وی درباره حضورش در گروه مربع 11 بیان کرد: من از زمانی که به تهران آمدم به واسطه دوستی که با امیدرضا سپهری داشتم به عضویت گروه وی درآمدم و در نمایش عروس مردگان نیز در نقش کشیش بازی کردم و بلافاصله بعد از اتمام این نمایش به علت دلتنگی که برای حضور در تئاتر داشتم نگارش نمایشنامه شترمرغ را آغاز کردم. من از سال 86 بازیگری تئاتر را در اندیمشک آغاز کردم و از سال 96 نیز در تهران فعالیتم را ادامه داده ام که البته اجرای شترمرغ اولین کارم در حوزه کارگردانی به شمار میرود.

لهراسبی درباره خلاصه داستان نامفهومی که برای نمایش انتخاب نموده است، شرح داد: از آنجایی که نمی خواستم قصه نمایش را لو بدهم و تصمیم داشتم فقط در فکر تماشاگران برای تماشا کار کنجکاوی ایجاد کنم به جای خلاصه داستان یکی از جمله های کلیدی کار را ارائه دادم. همواره، همواره مثل همواره ست. حتی اگه همواره، همواره مثل همواره نباشه از این نظر به جای خلاصه داستان منتشر شده است تا تماشاگران از قبل هیچ آشنایی با کار نداشته باشند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پاسخ به اینکه چگونه مخاطبان باید علاقه مند به تماشا نمایشی بشوند که هیچ اطلاعات و پیش زمینه ای از آن ندارند، گفت: به جای دادن اطلاعات از نمایش قبل از اجرا من روی این مساله حساب کردم که هر تماشاگری که کار را دوست داشته بعد از تماشا نمایش خودش به عنوان یک مبلغ برای اثر ما تبلیغ می نماید و از این طریق مخاطبان بیشتری جذب کار می شوند که خوشبختانه تا امروز این اتفاق نیز افتاده است. از طرف دیگر چون من قبلاً فعالیت تبلیغاتی می کردم سلیقه شخصی ام در تبلیغات بر مبنای ایجاد حس کنجکاوی بوده است در نتیجه تلاشم این بود که در تبلیغاتی که قبل از اجرا داشتم حس کنجکاوی اولیه ای را در بعضی مخاطبان به وجود بیاورم تا بعد از آن تماشاگران با تبلیغ دهان به دهان کم کم جذب کار شوند.

لهراسبی درباره فضای اجرایی نمایش بیان کرد: شترمرغ فضایی ابزورد دارد که همواره این فضا برایم جذابیت داشته است چون احساسم این است که چنین آثاری به دنیای امروز ما خیلی نزدیک است و سرگشتگی انسان امروز و احساساتی را که از ما گرفته شده است، خیلی بهتر نشان می دهد. طبیعتاً نمایش شترمرغ هم از این فضا دور نیست البته نخواستم زیاد به سبک و سیاق ابزورد پایبند باشم و در خیلی جاها از ویژگی های آن عبور کردم و تلاشم این بوده که یک قدم به جلو بروم.

وی درباره انتخاب نام شترمرغ برای نمایش گفت: علاقه مند بودم در این نمایش بازی های زبانی انجام دهم و دچار مستقیم گویی نشوم و بگذارم خود مخاطب از تماشا اتفاقاتی که در نمایش رخ می دهد به کشف و شهود برسد از این رو شناخت بخشی از نمایش را به عهده هوش مخاطب گذاشتم. در انتخاب نام شترمرغ هم بازی کلامی وجود دارد به این مفهوم که حیوان شترمرغ مورد توجهمان نیست بلکه ترکیب شتر و مرغ مد نظر بوده است.

لهراسبی در سرانجام درباره انتخاب بازیگران نمایش یادآور شد: معتقدم انتخاب بازیگر بخش بسیار مهمی از یک کار است و اگر انتخاب اشتباهی انجام دهیم ممکن است جهت اثر به سمت و سوی دیگری برود و به مخاطره بیفتد. در این نمایش نیز در انتخاب بازیگران خیلی گرافیکی برخورد کردم و تلاشم این بود که بازیگران از لحاظ فیزیکی و ظاهری مناسب نقش باشند و دومین علت انتخاب این بازیگران توانایی های آنها در ایفای کاراکترها بود و این تصور که حتماً در پی بازیگران شناخته شده برای ایفای نقش بودیم اصلاً درست نیست و بیشتر به علت سختی کار در پی بازیگرانی با فیزیک و توانایی مناسب گشتیم.

شترمرغ به کارگردانی محمد لهراسبی و تهیه کنندگی امیدرضا سپهری و مهدی کریم پور تا آخر دی ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

در این نمایش مهران امام بخش، مهلقا باقری، افشین حسنلو و بهنام شرفی به ایفای نقش می پردازند.

شترمرغ داستان چند نفر است که بدون اینکه بدانند در دنیایی عجیب گیر افتاده اند و در این میان یکی از آنها مدام سعی می نماید دیگران را مجاب کند که چیزی این وسط اشتباه است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1013

به "کوشش برای کنجکاو شدن مخاطب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای کنجکاو شدن مخاطب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید