باید تسهیلات بانکی با سود پایین در اختیار اهالی چاپ قرار داده گردد

به گزارش پزشکی مدرن، به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ عصر (سه شنبه سوم اسفند)، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر و جمعی از فعالان و پیشکسوتان این صنعت برگزار گردید.

باید تسهیلات بانکی با سود پایین در اختیار اهالی چاپ قرار داده گردد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به نخستین روزهای حضورش در این وزارتخانه گفت: ازروزهای اول در وزارت ارشاد گفت و گوهای خوبی با فعالان چاپ داشتیم و پیگیر بودم تا کارهای مهمی در این حوزه انجام گردد زیرا معتقدم صنعت چاپ و نشر اساساً یک حوزه فرهنگی و پیشران تحولات فرهنگی است.

وی ادامه داد: در آنالیز رنسانس قرن 15 می بینیم که یکی از مهمترین تحولات در دوره تازه صنعت چاپ بوده است، در ایران نیز طی 200 سال اخیر که دوره تازهی در کشور آغاز شد، صنعت چاپ نیز به کشور آمد و تغییرات چاپ فضا را به یکباره تغییر داد.

اسماعیلی با بیان اینکه به عبارت دیگر با صنعت چاپ و نشر فضای کنشگری فرهنگی چند صد برابرمی گردد، بیان کرد: امروز اصلا نمی توان تصور کرد چاپ حذف گردد، زیرا این صنعت یکی از پیشران های مهم آغاز تحول فرهنگی در دوره تازه در غرب و دیگر نقاط بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه در دوره تازه نشر به معنای سنتی رقیبی جدی در بخش الکترونیک پیدا نموده است، گفت: یکی از گفتگوهای ما این است که چاپ متعلق به حوزه فرهنگ است یا صنعت؟ در این زمینه باید گفت که چاپ در عین حال که صنعت است اعتبارش به پیشرانی اش در حوزه فرهنگ است، جایش در حوزه فرهنگ است و ما باید بعدهای مختلف آن را تقویت کنیم.

وی بعلاوه یادآور شد: در سفر به استان فارس، رئیس جمهوری گفت که بازدیدی از کارخانه کاغذسازی زاگرس داشته باشیم و در همان سفر تسهیلات 100 میلیاردی مصوب شد. یکی از مهمترین پیگیری رئیس جمهور از من مربوط به کاغذ و نشر است.

به گفته وی، یکی از مهمترین سرفصل های برنامه تحولی وزارت ارشاد حرکت به سمت خودکفایی در حوزه چاپ و نشر است که از کاغذ آغاز می گردد تا زینک، ماشین آلات و سایر حوزه ها.

اسماعیلی با طرح این موضوع که ایران باید پیشران حوزه فعالیت های علمی و فناوری در منطقه باشد، ادامه داد: حتماً باید در این زمینه ملزومات آن فراهم گردد، امیدوارم روزی برسد که صفر تا صد این صنعت در داخل فراوری گردد.

وی بعلاوه به بازدید خود از کارخانه چوب و کاغذ مازندران اشاره نمود و گفت: در این زمینه هر هفته از آقایان مهدی پور و احمدوند این درخواست را دارم که مسأله تامین و آماده سازی کاغذ را پیگیری نمایند و خیلی زود به قرارداد برسیم.

وی با اشاره به لزوم ارائه تسهیلات با سود اندک برای صنعت چاپ نیز گفت: قبول دارم که باید تسهیلات با سود کم در اختیار اهالی چاپ قرار داده گردد و حتما این کار را دنبال می کنیم، این موضوع مطالبه ما هم هست زیرا معتقدم مسئله نوسازی شین آلات باید حل گردد، در این زمینه به معاون فرهنگی نیز می گویم که گردش کار این موضوع آغاز گردد.

وزیر ارشاد در بخش دیگر صحبت های خود به برگزاری جلسه ای با وزیر صمت طی هفته های آینده اشاره نمود و یادآور شد: حتما تا قبل از سرانجام سال این نشست را خواهیم داشت و این موضوع را آنالیز می کنیم، برای حل بقیه موارد مثل حوزه آموزش که دغدغه اهالی صنف است نیز ما یاری خواهیم کرد و به عنوان مثال دانشکده های علمی کاربردی را وارد خواهیم کرد یا با وزارت علوم قرارداد خواهیم نوشت.

وی اعلام کرد: من به عنوان وزیر ارشاد آماده هستم جمع بندی نظرهای شما را در دولت ارائه کنیم تا این صنعت باید رونق گیرد. زیرا موجب اشتغالزایی و ایجاد شغل در صنعت چاپ که ماهیتی

فرهنگی دارد، می گردد.

اسماعیلی بعلاوه با ابراز رضایت از راه اندازی شورای سیاستگذاری صنعت چاپ، اضافه کرد: درباره راه اندازی موزه چاپ نیز امیدوارم به زودی اقدامات لازم در این حوزه انجام گردد.

در سرانجام اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره صنعت چاپ از فعالان این صنعت تجلیل شد.

اسامی تقدیرشدگان این مراسم عبارتند از:

در بخش خانواده شهدا و ایثارگران از محمود قاسمی پدر شهید قاسمی از چاپخانه آبان، در بخش پیشکسوت برتر از استان فارس جعفر مصطفوی از چاپخانه مصطفوی، از استان قزوین سید عبدالعظیم موسوی از شرکت فرهنگی چاپ ولایت قزوین، از استان خراسان رضوی از حسن رضا حسین آبادی از چاپخانه زرین از استان تهران از علی کلاری چاپخانه پیغام نوین و علی مخزن ازچاپ شرکت چاپ طلایه مرجان.

در بخش چهره علمی برتر این دوره از استاد بیژن درویش مدرس چاپ تجلیل شد. بعلاوه از فروزنده گلشنی ازچاپخانه مظاهری به عنوان بانوی برگزیده صنعت چاپ تجلیل شد.

صادرنماینده برتر این دوره نیز از استان قزوین بهمن بیاضیان از چاپخانه پلات قزوین شناخته شد. در بخش کارآفرین و نوآور نیز از لرستان مجید کریمی پور از چاپخانه یاقوت سبز بروجرد، در بخش فراورینماینده مواد اولیه و ماشین آلات چاپ داوود تات داوودی از شرکت حرفه و فن تجلیل شدند.

هم چنین محمدحسن اکرمی نیز به عنوان کارشناس ساعی از استان قم معرفی گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1079

به "باید تسهیلات بانکی با سود پایین در اختیار اهالی چاپ قرار داده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید تسهیلات بانکی با سود پایین در اختیار اهالی چاپ قرار داده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید