دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش پزشکی مدرن، دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران با اتمام دوره منطقه ای و اعلام راه یافتگان به مرحله کشوری در ایستگاه آخر ایستاد.

دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، رضا فریدزاده سرپرست سازمان جهاد دانشجویی با اشاره به اهمیت طرح افکار مختلف و تضارب آرا در شکل گیری تعالی فکری گفت: سعی داریم در مسابقات مناظره دانشجویان بگوییم برای اینکه جامعه و دانشگاه، در جهت تعالی و رشد قرار بگیرد و بتواند آزادانه در مورد مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و … اظهار نظر کند باید در این جهت و این راه حرکت کند.

وی با بیان اینکه مسابقات مناظره سال ها است که در کشور های اروپایی و آمریکایی در حال برگزاری است، گفت: این درحالی است که قرن ها قبل از اینکه غربی ها به فکر برگزاری این مسابقات بیفتند، سابقه درخشان و طولانی از برگزاری مناظرات به وسیله امامان معصوم (علیهم السلام) و علما و فضلای اسلامی و ایرانی وجود دارد که از آن جمله می توان به مناظره های امام رضا (ع) که مناظره های معروفی هستند، اشاره نمود.

وی با بیان اینکه مناظره های قانونمند، هدفمند، با ارائه استدلال های منطقی و محکم به همراه رعایت اخلاق و ادب مناظره، ریشه در فرهنگ عمیق و اصیل اسلامی و ایرانی دارد، اذعان داشت: کرسی های آزاداندیشی همیشه مورد تأیید و تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و به تعبیر ایشان، رشد اجتماعى، علمى، فکرى و فلسفى بدون آزاداندیشى امکان ندارد.

فریدزاده اضافه کرد: گاهی در جامعه و بین اقشار مختلف شاهد هستیم که کوچک ترین امکان مصاحبه درباره یک موضوع حتی ساده فراهم نمی گردد و این در حالی است که می توان از بستر مناظرات و کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه بهره برد و به دانشجو در رسیدن به بلوغ سیاسی و اجتماعی یاری کرد.

وی ضمن بیان اینکه دانشجویان و تیم های شرکت نماینده در این مسابقات قرار نیست فقط از موضوع مورد مناظره دفاع نمایند و یا با آن مخالفت نمایند، گفت: در مسابقات مناظره دانشجویی، همه فرصتی برای بیان افکار و ایده های خود دارند و این ایجاد شرایط برای طرح فکر ها و اندیشه ها و نقد منصفانه، باعث می گردد از تمام طیف ها و گروه ها در این مسابقات حضور یافته و بر شور برگزاری آن بیفزاید.

وی توضیح داد: برخلاف تریبون آزاد که فرد فقط نظر خود را بیان می نماید، مناظرات دانشجویی فرصتی را فراهم می نماید تا دانشجویان هنر خوب شنیدن و حسن استماع را تمرین نمایند. در این مناظرات از قبل پیرامون گزاره مورد بحث، تحقیق و مطالعه انجام شده و در حین مناظره نظرات مخالف شنیده می گردد و در نهایت جمع بندی اتفاق می افتد.

در مناظرات دانشجویی که شعار آن مناظره فرصتی برای یادگیری است، سعی شده است نحوه برگزاری به گونه ای باشد که اگر در یک مسابقه به علت استدلالات قوی تر تیم مقابل به این نتیجه رسید که نظر او نظر درستی نیست، این را بپذیرد و در پذیرفتن نظر حق یا نزدیک به حق تردید نکند.

برگزاری مرحله کشوری مسابقات از دوم اسفند

در ادامه مهدیه شاه نظری مدیر مرکز ملی مصاحبه، مناظره و آزاداندیشی دانشجویان ایران با اشاره به برگزاری مرحله منطقه ای دهمین دوره مسابقات مناظره از 9 بهمن الی 20 بهمن به صورت برخط گفت: در این دوره از مسابقات 54 مناظره بین 50 تیم برگزیده مرحله استانی/ دانشگاهی انجام و هر مناظره به وسیله سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور داوری شد.

وی ادامه داد: مرحله استانی/ دانشگاهی این مسابقات در تابستان و پاییز گذشته با حضور بیش از 400 تیم دانشجویی در 36 واحد جهاد دانشگاهی سراسر کشور برگزار و با تقسیم بندی واحد های برگزار نماینده مسابقات در چهار منطقه تهران و شمال کشور، جنوب و جنوب غربی کشور، غرب و شرق کشور مسابقات منطقه ای شروع شد.

در منطقه شرق، تیم های زبان سرخ، شوکران، امید و بهار اندیشه به ترتیب از استان های سمنان، خراسان رضوی، گلستان و خراسان رضوی به ترتیب پیروز به کسب مقام اول تا چهارم شدند.

در منطقه غرب نیز تیم های ئاشتی از کردستان، خطایی از اردبیل، کوک از زنجان و شهدای گمنام از همدان به ترتیب پیروز به کسب مقام اول تا چهارم مرحله منطقه ای شدند.

تیم های نیک آیین از اصفهان، جهاد علمی از دانشگاه صنعتی اصفهان، وفاق ملی از فارس و حق جو از بوشهر پیروز شدند از منطقه جنوب به مرحله کشوری مسابقات صعود نمایند.

تیم های مدافعان فرهنگ از قزوین، نبض از دانشگاه امیرکبیر، ایمان از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و شباویز از دانشگاه علم و صنعت نیز نمایندگان منطقه تهران و شمال کشور در مرحله کشوری مسابقات هستند.

مرحله کشوری مسابقات از دوم اسفند شروعخواهد شد و تا 9 اسفند ادامه دارد

لازم به ذکر است تا مرحله یک چهارم مسابقات به صورت آنلاین و در صورت مساعد بودن شرایط کرونایی مرحله نیمه نهایی و فینال مسابقات به صورت جضوری برگزار خواهد شد.

هم اکنون سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اولین و تنها برگزار نماینده این نوع مسابقات درحوزه دانشجویی در سطح کشور است و با برگزاری 9 دوره پیروز مسابقات ملی مناظره دانشجویی در حال برگزاری دهمین دوره مسابقات است.

شایان ذکر است علاوه بر مسابقات دانشجویی مناظره، این مرکز در امسال در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مورد ضرورت راه اندازی کرسی های مناظره، نقد، نظریه پردازی و آزاداندیشی اقدام به اجرای طرح حکمت در قالب برگزاری 30 کرسی آزاداندیشی با همکاری 20 واحد جهاد دانشگاهی کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1049

به "دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران به ایستگاه پایانی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران به ایستگاه پایانی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید