89 پرونده خراسان جنوبی در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده است

به گزارش پزشکی مدرن، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، 89 پرونده خراسان جنوبی در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

89 پرونده خراسان جنوبی در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده است

سید احمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهار کرد: در مجموع تا کنون 89 پرونده خراسان جنوبی در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده که از این تعداد هفت پرونده در امسال ثبت شده است.

به گفته وی فن و مهارت شیره پذیری انگور، فن و مهارت پخت غذای سنتی نو جوش، فن و دانش شیرینی نون لوله از جمله پرونده های ثبت شده در امسال است.

وی بیان نمود: پرونده های دانش و فن صابون سازی سنتی بیرجند، مهارت قارت باقی روستای گریمنج، فن و مهارت گورگی بافی شهر مود، مهارت و فن تنورسازی فردوس از دیگر پرونده های میراث ناملموس استان است که در امسال در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده اند.

وی ادامه داد: برای ثبت هر یک از این مهارت ها و دانش ها پرونده پژوهشی شامل همه کارهای اجرا شده از ابتدا تا انتهای آن تهیه می گردد.

وی با بیان اینکه اگر مسئله ای وجود نداشته باشد بعد از آنالیز هر یک از این پرونده ها در شورای ثبت استان، برای ثبت ملی ارسال می گردد، بیان نمود: اگر پرونده مورد نظر ثبت شد با امضای وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار این موضوع اعلام می گردد و استاندار به فرماندار و ادارات مربوط پاسداری از این مهارت ها و آئین ها را ابلاغ می نماید.

به گفته برآبادی میراث فرهنگی برنامه ریزی و نظارت بر انجام این کار را برعهده دارد و یکی از کارهای خوبی که برای پاسداری از پرونده های میراث ناملموس ثبت شده استان هشت سال پیش انجام شد مربوط به ثبت پرونده توبافی روستای خراشاد است.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: در زمان ثبت این پرونده تنها یک کارگاه تو باقی در این روستا وجود داشت و ثبت آن سبب توسعه این مهارت و فن شد تا اینکه روستای خراشاد در لیست روستاهای ملی توبافی ثبت شد و سال 97 به عنوان روستای جهانی توبافی معرفی گردید.

به گفته وی ثبت پرونده ها در لیست میراث ملموس کشور علاوه بر اینکه منجر به حفاظت از دانش بومی و سنتی می گردد در اقتصاد و اشتغال هر منطقه هم بسیار تأثیرگذار است.

وی توضیح داد: در اواخر دولت دوازدهم آئین نامه ای در هیأت دولت مصوب شد که براساس آن وظایفی برای پاسداری از میراث ناملموس برای میراث فرهنگی و فرمانداران معین شد که برای اجرای صحیح آن هیأتی به ریاست فرماندار در هر شهرستان تشکیل شده است.

برآبادی ادامه داد: در جلسات این هیأت برای پاسداری و ترویج پرونده های که در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده است برنامه ریزی می گردد تا از انجام کارهای پراکنده در این باره جلوگیری گردد.

به گفته وی برای هر یک از پرونده های ثبت شده در لیست میراث ناملموس، پرونده ای برای پاسداری از آن میراث ناملموس تشکیل می گردد که شماره ثبت می گیرد و تا به امروز اقداماتی برای تهیه پرونده های چرم سازی سرایان و کوزه شکنی قاین اجرا شده است.

برآبادی افزود: پرونده های پاسداری از میراث ناملموس بعد از تهیه در شهرستان ها برای ما ارسال می گردد و علاوه بر مستند سازی آن، پیشنهادهای برای بهتر شدن پرونده ارائه می گردد و امسال اولین پرونده میراث ناملموس کشور با عنوان خوشنویسی ایران چندی پیش ثبت جهانی شد و امیدواریم امسال خراسان جنوبی در زمینه پرونده های پاسداری از میراث ناملموس سهمی در کشور داشته باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1017

به "89 پرونده خراسان جنوبی در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "89 پرونده خراسان جنوبی در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید