کارمانیا ek1 ؛ افتضاح سدان الکتریکی سودا در آزمون ایمنی آلمانی ها
به گزارش پزشکی مدرن، به تازگی،کارمانیا از سدان الکتریکی سودا S01 در حضور برخی رسانه ها، رونمایی کرد. اما کارمانیا ek1 خودرو امنی نیست و مسائل فنی فراوانی دارد.
خبرنگاران - مهدی درفشی: با توجه قیمت تقریبا 170 هزار یوانی این خودرو در چین، احتمالا در بازار ایران، قیمت آن فراتر از 500 میلیون تومان باشد. ek1 با یک بار شارژ کامل، قابلیت پپیمایش 375 تا 400 کیلومتر مسافت (برون شهری) را بر اساس ادعای فروشنده آن در ایران دارد حال آنکه آزمایش های انجام گرفته در آلمان حاکی از پیمایش 200 کیلومتری با یکبار شارژ است.
این خودرو قرار است به افرادی داده شود که مدت زیادی است خودرو آنها با وجود پرداخت پول تحویل داده نشده، افرادی که خودرو بنزینی ثبت نام کرده بودند و حالا باید به اجبار یک خودرو برقی پر حاشیه و پر از اما و اگر را تحویل بگیرند.
در سال 96 و 97 برخی افراد با پرداخت 70 میلیون تومان خودرو بی وای دی اس هفت را پیش خرید کردند این خودروها همچنان به این افراد تحویل داده نشده و احتمالا جای آن این خودرو برقی تحویل داده خواهد شد.
کارمانیا ek1 در واقع همان Suda S01 است. ek1 بر اساس سوزوکی SX4 ساخته شده و در کلاس خودرویی C قرار می گیرد.
آغاز تولید از 1400 با تیراژ هزار دستگاه
طبق گفته مدیرعامل کارمانیا، تولید این سدان الکتریکی از ابتدای سال 1400 با تیراژ تولید سالیانه هزار دستگاه، آغاز خواهد شد. همچنین، برای فراهم کردن زیرساخت ها و احداث ایستگاه های شارژ سریع، کارمانیا با همکاری برخی از شرکت های داخلی، در فاز اول مسیرهای شمالی را به این نوع ایستگاه ها مجهز خواهند کرد. سایر مسیرها در فازهای بعدی به ایستگاه های شارژ سریع مجهز خواهند شد. با این وجود هم اکنون در تهران تنها یک ایستگاه شارژ سریع وجود دارد و باید دید این بار کارمانیا به وعده خود عمل می کند یا خیر؟
کارمانیا ek1 با ظاهری شبیه به خودروهای معمولی
بسیاری از خودروهای الکتریکی، ظاهر متفاوتی به نسبت خودروهای بنزینی دارند و به راحتی، قابل تشخیص هستند. اما کارمانیا ek1 از لحاظ ظاهری، تفاوت چندانی با خودروهای بنزینی ندارد. باید خیلی ریز بین بود تا بتوان تشخیص داد که این خودرو، فاقد درب باک است! درگاه اتصال به شارژر کارمانیا ek1 در زیر جلوپنجره قرار گرفته است.
درون کابین نیز شاخصه ظاهری چندان متفاوت و متمایزی مشاهده. تنها وجه تمایز آن به نسبت خودروهای بنزینی و هم کلاس خود، وجود پشت آمپر تمام دیجیتال است. در کابین ek1 به طور کل از پلاستیک خشک استفاده شده و کیفیت آن، مشابه با برخی خودروهای چینی موجود در بازار ایران است و چندان با کیفیت بنظر نمی رسد.
موتور با گشتاور بالا
کارمانیا ek1 مجهز به موتور AC permanent magnet synchronous با حداکثر قدرت 80 کیلووات (معادل حدود 107 اسب بخار) است. این موتور توانایی تولید 240 نیوتن متر گشتاور را دارد. حداکثر سرعت کارمانیا ek1 تنها 130 کیلومتر بر ساعت است. توان تولیدی این موتور به واسطه جعبه دنده اتصال مستقیم به محور جلو منتقل می شود. موتور الکتریکی کارمانیا ek1 هشت سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی دارد.
باتری ek1 از نوع سلولار خنک شونده با آب است و 40 کیلووات/ساعت ظرفیت دارد. زمان شارژ باتری کارمانیا ek1 متناسب با نوع شارژر، متفاوت است. برای شارژ سریع، یک ساعت و با شارژر خانگی حدود هشت ساعت زمان نیاز است. باتری کارمانیا ek1 هشت سال یا 200 هزار کیلومتر گارانتی دارد. این را باید در نظر گرفت که پس از اتمام گارانتی احتمال خرابی باتری می تواند صدها میلیون تومان خرج روی دست صاحب خودرو بگذارد.
تجهیزات ایمنی و رفاهی
سودا S01 به نسبت رقبای چینی خود، به تجهیزات ایمنی و رفاهی زیادی مجهز نیست. با استناد به کاتالوگ منتشر شده توسط کارمانیا، ek1 با تجهیزاتی نظیر دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، فرمان برقی (EPS)، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، TPMS، صفحه نمایش لمسی با قابلیت اتصال بلوتوث و کنترل از طریق دکمه های روی فرمان، قابلیت تنظیم آینه های جانبی و سامانه تهویه مطبوع الکتریکی با قابلیت تنظیم دستی وارد بازار ایران خواهد شد. نکته قابل توجه این است که با توجه به گشتاور بالای موتور این خودرو، وجود سیستم کنترل پایداری بیش از هر چیزی نیاز است.
این خودرو بدون سیستم کنترل پایداری و با توجه به انتقال نیرو به چرخ های جلو با توجه به گشتاور آنی 240 نیوتن متری، دارای حالت کم فرمانی خطرناک است و راننده در صوت رانندگی غلط، احتمال خارج شدن از پیچ و یا تصادف شدید را دارد.
از طرفی این خودرو در جهان فاقد کیسه هوا است اما شرکت کارمانیا مدعی شده این محصول در ایران دارای کیسه هوا خواهد شد.
ورود خودروی الکتریکی چینی به آلمان
صادرات SUDA S01 یا کارمانیا ek1 به آلمان دلیل بر خوب بودن نیست!
اخیرا 200 دستگاه از این خودرو، از چین به آلمان صادر شده است. کمتر برند چینی است که واسطه قوانین سختگیرانه، وارد کشورهای اروپایی شوند. برخی از رسانه های داخلی نیز پیش از رونمایی ek1 تا حدودی روی این موضوع مانور خبری داده بودند! اگر چه، تنها ورود یک خودرو به قاره اروپا ملاک نیست. بلکه باید آن خودرو در تست های مربوطه نیز قبول شود.
ورود 200 عدد خودرو هم عدد بالایی نیست و تنها می تواند برای انجام تست یا حضور در نمایشگاه ها بوده باشد. حال آنکه شرکت چینی به هدف فروش هزاران دستگاه از این خودرو در سال 2020 دست پیدا نکرد و این ادعا شکست خورده باقی ماند.
تست تصادف افتضاح
کارمانیا ek1 یا سودا S01 به تازگی توسط ADAC مورد بررسی قرار گرفته است. ek1 درآزمون تصادف با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت، ایمن عمل نکرد. در این آزمون، سقف و ستون ها حالت خود را از دست داده و مانع از باز شدن درب ها پس از تصادف شدند. همچنین در این آزمون تصادف، صدمه بسیاری به سرنشینان وارد شد. همانگونه که از این آزمون پیداست، ek1 اصلا ایمن نیست.
منبع: بیت ران