چرا قرعه کشی ثبت نام خودرو، تحقیرآمیز است؟

به گزارش پزشکی مدرن، خبرنگاران: مدتی است که تصمیمات جدیدی برای بازار خودرو و نحوه فروش توسط خودروسازان گرفته شده است. یکی از مهم ترین این تصمیمات بحث قرعه کشی خودرو است که نظر همه را به خود جلب نموده است. فروش فوق العاده ایران خودرو و سایپا از روز عید فطر شروع شد و تا روز 14 خرداد ادامه داشت.

چرا قرعه کشی ثبت نام خودرو، تحقیرآمیز است؟

مراسم قرعه کشی برای تخصیص 15 هزار دستگاه از چهار مدل از محصولات ایران خودرو، روز شنبه 17 خرداد ماه، و همچنین قرعه کشی سایپا برای تخصیص 10 هزار دستگاه از 7 مدل خودرو گروه خودروسازی سایپا روز یکشنبه 18 خردادماه برگزار خواهد شد.

چرا چنین طرحی تصویب شد؟

فروش فوق العاده محصولات دو خودرو ساز عظیم طبق دستور وزارت صمت صورت گرفت تا از این طریق بازار آشفته خودرو که قیمت ها در آن روزانه و بدون هیچ دلیلی افزایش می یافت کنترل شود.

محدودیت ها و شرایط لازم برای ثبت نام در این طرح چه بود؟

برای شرکت در این فروش فوق العاده محدودیت هایی را در نظر گرفتند تا فقط افرادی که احتیاج واقعی به خودرو دارند بتوانند ثبت نام کنند و حضور سایر افراد غیر ممکن باشد.

از جمله:

  • هر کد ملی فقط امکان ثبت نام و خرید یک دستگاه خودرو دارد.
  • مشتریان در 36 ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از خودروساز ننموده باشند.
  • الزام دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران.
  • سن خریدار خودرو بالاتر از 18 سال باشد.
  • افراد نباید پلاک خودرو فعال و نصب شده داشته باشند.
  • متقاضیان مکلفند ظرف 48 ساعت پس از اعلام منتخبان از سوی خودروسازان، نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند.
  • مهم ترین شرط این که، در صورت انتخاب شدن در قرعه کشی و تحویل خودرو، سند خودرو یک سال در رهن شرکت می ماند و امکان صلح و فروش وکالتی وجود ندارد.
  • و چند شرط دیگر که برای خرید خودرو مدنظر گرفته شده است.

البته ناگفته نماند، طرح فروش فوق العاده بدون حاشیه هم نبود و شرط واریز بخشی از پول خودرو از سوی خریداران حاشیه هایی را به وجود آورد تا جایی که سرپرست وزارت صمت را ناچار به واکنش کرد و مدرس خیابانی طی دستوری اظهار داشت خودروسازان حق دریافت هیچ گونه وجهی از متقاضیان جهت حضور در قرعه کشی را نخواهند داشت.

اما با تمام محدودیت هایی که برای حضور در این قرعه کشی قرار داده شده خبر ها حکایت از حضور چند میلیون متقاضی دارد. این در حالی است که حجم خودرو هایی که از سوی دو خودروساز عظیم در فروش فوق العاده عرضه می شود در مجموع 25 هزار دستگاه است و این بدین معنا است که اکثریت ثبت نام کنندگان پیروز به خرید خودرو نخواهند شد.

حال و هوای بازار خودرو در این روزها چگونه است؟

در حالی که همه در انتظار برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده هستند، بازار خودرو در حال حاضر روز های آرامی را پشت سر می گذارد. به گفته فعالان این بازار هر چند قیمت خودرو نسبت به هفته های گذشته کاهش یافته، اما فعلاً خبری از خریدار و فروشنده در بازار نیست.

افرادی که احتیاج به خودرو دارند با ثبت نام در فروش فوق العاده ترجیح داده اند تا شانس خود را برای خرید خودرو با قیمت کارخانه و با قیمت بسیار پایین تر از نرخ بازار امتحان کنند تا شاید ناچار به خرید خودرو با قیمت گزاف نشوند. از طرفی فروشندگان نیز که همواره تمایل دارند کالا خود را با بالاترین قیمت عرضه کنند در حال حاضر دست نگه داشته و منتظر معین تکلیف قرعه کشی هستند تا بر اساس آن قیمت های خود را معین کنند.

اما آسیب های این بخت آزمایی عظیم چیست؟

فارغ از اینکه فروش خودرو به روش قرعه کشی خوب یا بد است باید این موضوع را در نظر گرفت خودرو های در نظر گرفته شده در این قرعه کشی حجم بسیار ناچیزی از تقاضا را پوشش می دهد و بخش عظیمی از متقاضیان به خواسته خود در این فرایند دست پیدا نمی کنند و ناچارند برای خرید به بازار مراجعه کنند.

این در حالی است که اگر خودروسازان حجم عرضه خود را افزایش ندهند علی رغم کاهش قیمت ها طی هفته های اخیر، دوباره فرصت برای جولان دلالان مهیا شده و با سوءاستفاده از ورود متقاضیان به بازار مجدداً دست به قیمت سازی زده و بازار خودرو را آشفته می کنند.

همچنین بعضی اقدام به اجاره کارت ملی فردی که فوتش ثبت نام نشده است می کنند. بعد از اینکه نام این فرد در قرعه کشی برنده می شود اقدام به ثبت فوت این فرد می کنند که خب طبیعتاً نمی شود سند این خودرو را در رهن نگه داشت، و این خود به تنهایی راه را برای سودجویان باز نموده است.

احتمال برنده شدن در ثبت نام خودرو های داخلی: 0.31 درصد!

با انتها یافتن زمان ثبت نام در طرح فروش فوق العاده خودرو سازان بعضی از اعداد و ارقام مربوط به آن آنالیز می شود.

ظرفیت فروش:

25 هزار خودرو (10 هزار محصولات سایپا و 15 هزار محصولات ایران خودرو)

تعداد ثبت نام ها:

حدود 8 میلیون نفر

(1.5 میلیون نفر سایپا و 6.5 میلیون نفر ایران خودرو)

احتمال انتخاب در قرعه کشی:

0.31 درصد (0.67 درصد سایپا و 0.23 درصد ایران خودرو)

بیشترین احتمال پیروزیت در قرعه کشی بر حسب خودرو:

پیکاپ دو کابین ریچ شرکت سایپا و رانا شرکت ایران خودرو

واکنش مردم به اجرای چنین طرحی چه بوده است؟

تصویب این طرح، موجب واکنش های بسیاری شد. بعضی امیدوار به برنده شدن، این طرح را طرح خوبی می دانند. اما بعضی از مردم معتقدند تصویب و اجرای این طرح تحقیرآمیز است. در ادامه تعدادی از نظرات مردمی را باهم می خوانیم.

منابع: گسترش نیوز، میزان، خبرآنلاین، روزنامه اقتصاد

منبع: برترین ها
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 124

به "چرا قرعه کشی ثبت نام خودرو، تحقیرآمیز است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قرعه کشی ثبت نام خودرو، تحقیرآمیز است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید