هر آنچه باید درباره خون بند ناف بدانید

به گزارش پزشکی مدرن، در صورتی که هنگام زایمان، خون بند ناف جهت ذخیره در بانک سلول های بنیادی جمع آوری گردد، می تواند به درمان بیماری های نوزاد و خانواده اش در آینده یاری کند. این مقاله اطلاعات بیشتری درباره این موضوع ارائه می نماید.

هر آنچه باید درباره خون بند ناف بدانید

بانک خون بند ناف چیست؟

خون بند ناف خونی است که در بند ناف، پس از زایمان موجود است. به بیان دیگر، بند ناف دارای سلول های انتقالی میان مادر و جنین برای تقویت سیستم ایمنی آن ها هنگام زایمان است. به همین علت، خون بندناف در هنگام زایمان یک منبع غنی از سلول های بنیادی و دیگر سلول های سیستم ایمنی بدن است. بانک خون بند ناف، فرآیند جمع آوری، استخراج و انجماد این خون است، که سلول های بنیادی و دیگر سلول های سیستم ایمنی را برای استفاده احتمالی در آینده نگهداری می نماید.

پیش از دهه 1990 بند ناف و خون آن جزء ضایعات پزشکی به شمار می آمد. اما امروزه پدر و مادرها خون بندناف نوزاد خود را ذخیره می نمایند، زیرا سلول های بنیادی موجود در آن برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

خوشبختانه این خون به راحتی در هنگام تولد نوزاد بدون هیچ آسیبی به مادر یا نوزاد جمع آوری می گردد. هنگام زایمان یک زمان عالی برای جمع آوری و ذخیره خون بند ناف نوزاد است. نمونه خون جمع آوری شده، به وسیله واحد کنترل کیفی آنالیز شده و در صورت اخذ مجوز، وارد آزمایشگاه پردازش می گردد. در آنجا از نظر حجم و تعداد سلول مورد آنالیز قرار می گیرد و در مرحله بعد در صورت داشتن شرایط لازم، وارد فرآیند جداسازی سلولی می گردد. بر روی نمونه ها آزمایش های میکروبی، ویروسی، HLA و فلوسیتومتری اجرا شده و در آخر در شرایط دمایی 196- درجه سانتیگراد در تانک های مخصوص فریز و برای مدت طولانی نگهداری می گردد. نمونه فریز شده فقط یک بار جهت پیوند مورد استفاده قرار می گیرد.

خون بند ناف در درمان چه بیماری هایی موثر است؟خون بند ناف، دارای میلیون ها سلول بنیادی و سلول سیستم ایمنی بدن است. استفاده های پزشکی از این سلول ها به سرعت در حال توسعه است. از آنجایی که این سلول ها به فراوری مجدد بافت ها و اندام ها بدن یاری می نمایند، این خون اغلب به عنوان یک داروی بازسازی شناخته می گردد.

FDA، خون بند ناف را به عنوان درمان 80 بیماری معرفی نموده است. در 35000 مورد در سراسر دنیا از این خون برای درمان سرطان ها (از جمله سرطان لنفوم و لوسمی)، آنمی ها، اختلالات متابولیسم ارثی، بعضی تومور ها و ترمیم های ارتوپدی استفاده شده است. پژوهشگران بعلاوه مشغول آنالیز توانایی عبور سلول های بنیادی موجود در بند ناف از مانع خونی مغز هستند، که بین نورون ها و سایر سلول های مغزی تمایز قایل می گردد. در صورت به نتیجه رسیدن این پژوهش ها، بیماری های غیر قابل درمان کنونی مانند اوتیسم، فلج مغزی و آلزایمر نیز درمان می شوند.

خون بند ناف برای چه کسانی قابل استفاده است؟از آنجا که سیستم ایمنی بدن برای یافتن و از بین بردن عوامل بیگانه و بیماری زا طراحی شده است، سلول های بنیادی و دیگر سلول های سیستم ایمنی را نمی توان به هر کسی منتقل کرد؛ زیرا با ورود سلول های بنیادی، سیستم ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بیمار را شروع می نماید. این بیماری به عنوان حمله پیوند به میزبان یا پس زدن پیوند (GvHD) شناخته می گردد و یک مشکل بزرگ بعد از پیوند است. GvHD می تواند به مقدار کم و محدود یا حاد، مزمن و حتی کشنده رخ دهد.

برای جلوگیری از بیماری GvHD و یاری به تضمین جذب پیوند، سلول های بنیادی باید به طور کامل یا به مقدار جزیی (بسته به نوع درمان) مطابقت داشته باشند. خون بند ناف گرفته شده از بند ناف نوزاد همواره برای خود نوزاد مناسب است. علاوه بر این، به احتمال زیاد برای اعضای خانواده نیز کارایی دارد. خواهران و برادران به احتمال 25 درصد مطابقت کامل و به احتمال 50 درصد مطابقت جزئی دارند. پدر و مادر، که هر کدام نیمی از نشانگر های مورد استفاده در تطبیق را فراهم می نمایند، شانس 100 ٪ برای تطابق جزئی را دارند. حتی عمه ها، خاله ها، عموها، دایی ها، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و سایر اعضای خانواده نیز احتمال بالایی برای تطابق دارند و ممکن است بتوانند از آن استفاده نمایند.

هزینه ذخیره سازی و نگهداری نمونه خون بند ناف چقدر است؟در ایران شرکت فناوری بن یاخته های رویان از سال 1384 ذخیره سازی و نگهداری سلول های بنیادی خون بند ناف نوزادان تازه متولد شده را شروع نموده و تا به امروز مختلف پیروز به ذخیره سازی بیش از 100,000 نمونه شده است. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به تارنمای موسسه رجوع کنید.

هزینه این فرآیند در سال 1397، در حدود 3 میلیون تومان برای سال اول است. از سال دوم، هر ساله مبلغ 140 هزار تومان هزینه شارژ سالیانه و نگهداری نمونه خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان از خانواده دریافت خواهد شد.

در نظر داشته باشد که ذخیره بند ناف تنها یک بار قابل استفاده است. البته پژوهش هایی در حال اجرا است که مقدار استفاده از آن را به چندین بار برساند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 895

به "هر آنچه باید درباره خون بند ناف بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید درباره خون بند ناف بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید