در ونایی نان مردم در خیارشور است!

به گزارش پزشکی مدرن، خبرنگاران :خیارشورچاشنی است به غایت نمکین و دلنشین که در ساندویچ ها و سالادهای ایرانی نقشی پرشور دارد. درباب فواید آن باید گفت که خواصش منحصر به سرگرمی و شوری بی خاصیت نیست بلکه خیارشور ونایی که به شکل سنتی تهیه شده خواص بی شمار برای سلامتی انسان دارد.

در ونایی نان مردم در خیارشور است!

به گزارش خبرنگاران ، اگر دوست دارید بدانید مرغوب ترین خیار شور کشور کجا به عمل می آید راز این خوشمزگی و معروفیت چیست با ما همراه شوید.

در جهت شمال غرب بروجرد، در فاصله 12 کیلومتری از مرکز شهر روستایی است به نام ونایی که معروف است به نام قطب فراوریخیارشور کشور . خیارشوری تردکه آوازه اش به همه جای ایران رسیده است. خیار سبز محصول غالب کشاورزان ونایی است، به طوری که در این روستا صدها کارگاه خانگی فراوری خیارشور به صورت سنتی مشغول فعالیت هستند و اقتصاد روستا به فراوری و صادرات این محصول متکی است.

راز کیفیت و طعم خیارشور ونایی

آن طور که می گویند، راز کیفیت و طعم خیارشور ونایی به آب این منطقه وابسته است. آب روستای ونایی از چشمه معدنی آب شیرین تأمین می گردد و همین مسئله خیار و خیارشور این روستا را به محصولاتی کاملاً متفاوت تبدیل نموده است.حتی براساس گزارش های منتشرشده، در روستای ونایی 250 کارگاه فراوری خیارشور به صورت سنتی سالانه چهار هزار تن خیارشور فراوری می نمایند و بخش عمده ای از جمعیت 55 هزارنفری این روستا در همین کارگاه های خانگی مشغول به فعالیت هستند.

فراورینمایندگان خیارشور در بروجرد و روستای ونایی کم نیستند. تقریباً تمام خانوارها را می توان به عنوان فراورینماینده خیارشور حساب کرد.با همین روش ها، خیارشورهایی روستایی ونایی و بروجردی به همه جای کشور رسیده است.

فواید مصرف خیارشور سنتی

خیارشور تنها یک چاشنی خوشمزه نیست که اشتها را زیاد کند و غذا و ساندویچ با آن طعم خوشمزه تری داشته باشد. خیار شور به ویژه اگر به صورت سنتی فراوری شده باشد، خواص مفید زیادی برای بدن دارد که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. خیار شور سرشار از مواد معدنی و ویتامین است و بدن را دربرابر بیماری ها ایمن می نماید.

در روش سنتی تخمیر که برای فراوری خیار استفاده می گردد، خواص تغذیه ای خیار حفظ می گردد زیرا در این روش، از گرمادهی یا روش های کنسرو کردن خبری نیست. برای تخمیر صرفا از نمک تصفیه نشده دریا یا نمک خیار شور جهت درست کردن آب نمک استفاده می گردد.

روش تخمیر طبیعی، خیارشور را به منبع باکتری های مفید تبدیل می نماید. بنابراین خوردن خیارشورهای سنتی، راهی آسان برای افزایش باکتری های مفید روده است. این باکتری های مفید به افزایش ایمنی بدن یاری می نماید و نیز در سنتز یا ترکیب و یتامین های B و K نقش کلیدی دارد. علاوه بر این هنگامی که خیار شور به طور طبیعی تخمیر می گردد، ویتامین های حساس به حرارت و مواد معدنی از دست نمی فرایند. این فاکتور یکی از مهم ترین مزایای تهیه خیار شور تخمیری به روش سنتی است.

زیبایی های بکر ونایی

روستایی رؤیایی ونایی همه جذابیت های اصلی گردشگری از جمله 10 قله مرتفع، دشت پائین دستی، انبوه درختان، چشمه سارها و رودهای پر آب را در اختیار دارد.

ونایی بروجرد به علت دارا بودن منظره ها طبیعی و چشمه سارهای چشم نواز سالانه میزبان هزاران مسافر از سراسر کشور است. هر آنچه زندگی و نشاط را در اذهان تداعی کند در این تکه از بهشت زمینی دیده می گردد. وجود عناصر و ظرفیت های شاخص در حوزه صنعت توریسم و گردشگری در جای جای شهرستان بروجرد سبب شده تا این شهرستان از نام و آوازه ای بلند در حوزه گردشگری برخوردار باشد اما در این میان روستای ونایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1132

به "در ونایی نان مردم در خیارشور است!" امتیاز دهید

1 کاربر به "در ونایی نان مردم در خیارشور است!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ونایی نان مردم در خیارشور است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید