علل تشکیل لکه های طاسی در زنان

به گزارش پزشکی مدرن، علل مختلفی می توانند منجر به ریزش شدید مو و ریزش سکه ای در زنان شوند. در این مقاله بعضی از این علل را مورد بحث قرار می دهیم.

علل تشکیل لکه های طاسی در زنان

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

علل مختلفی می توانند منجر به ریزش شدید مو و ریزش سکه ای در زنان شوند. در این مقاله بعضی از این علل را مورد بحث قرار می دهیم.

طاسی اغلب یک مشکل مردانه در نظر گرفته می گردد زیرا، ریزش مو در زنان به ندرت منجر به طاسی می گردد. زنان معمولاً نازک شدن موها را تجربه می نمایند که خصوصاً در دوران یائسگی و بعد از آن تشدید می گردد.

طاسی در زنان معمولاً به تشکیل لکه های طاسی کوچک و نازک شدن موها محدود است. در ادامه مقاله بعضی از بیماری هایی که ممکن است منجر به ریزش مو شدید و لکه های طاسی در زنان شوند مورد بحث قرار گرفته اند.

علل طاسی در زنان

آلوپسی آندروژنیک

اگرچه مردان بیشتر مستعد ابتلا به آلوپسی آندروژنیک هستند ولی، زنان و مردان هر دو ممکن به این بیماری مبتلا شوند. آلوپسی آندروژنیک در معمولاً منجر به ریزش کامل مو در قسمت بالای گیجگاه و فرق سر می گردد. آلوپسی آندروژنیک در زنان منجر به نازک شدن پراکنده موها می گردد. آلوپسی آندروژنیک در زنان به ندرت ممکن است باعث تشکیل لکه های طاسی گردد.

برای بسیاری از افراد آلوپسی آندروژنیک یک بیماری ارثی است. زنانی که سطح هورمون های آندروژنیک بالایی دارند بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. زنان بعلاوه ممکن است در دوران یائسگی و بعد از آن دچار ریزش مو شوند. کاهش سطح استروژن در این دوره فولیکول های مو را نسبت به تأثیرات آندروژن حساس تر می نماید که ممکن است منجر به ریزش مو گردد. علاوه بر این ها، بیماری های زیر ممکن است با آلوپسی آندروژنیک در زنان ارتباط داشته باشند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

بارداری

استفاده از قرص های ضد بارداری خصوصاً قرص های با شاخص آندروژن بالا

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا بیماری خود ایمنی است که ممکن است هم مردان و هم زنان را مبتلا کند و باعث طاسی در ناحیه ای خاص می گردد. ولی، بعضی اوقات ممکن است منجر به طاسی کامل گردد. آلوپسی آره آتا معمولاً با لکه های طاسی دایره ای شکل همراه است ولی، ممکن است شکل های دیگری هم داشته باشد.

آلوپسی آره آتا علاوه بر سر می تواند نواحی دیگر بدن را هم تحت تأثیر قرار دهد. در این بیماری فولیکول های مو به اشتباه به وسیله دستگاه ایمنی بدن مورد حمله قرار می گیرند. آلوپسی آره آتا بعضی اوقات خود به خود بهبود پیدا می نماید و رشد موها با درمان یا بدون درمان ادامه پیدا می نماید.

عفونت های قارچی

عفونت های قارچی هم ممکن است باعث تشکیل لکه های طاسی شوند. لکه های طاسی تشکیل شده به خاطر عفونت قارچی معمولاً ظاهری قرمز رنگ و فلس مانند دارد. عفونت بعلاوه ممکن است باعث خارش گردد. با درمان عفونت رشد موها ادامه پیدا می نماید.

تلوژن افلوویوم

این بیماری معمولاً با یک شوک یا زخم و استرس زیاد همراه است که ممکن است باعث گردد فولیکول ها به حالت استراحت بروند. این به نوبه خود چرخه طبیعی رشد مو را مختل می نماید. بعضی از عوامل شایعی که ممکن است منجر به تلوژن افلوویوم شوند عبارتند از:

عمل جراحی

استرس زیاد

زایمان

عفونت های شدید

مسائل تیروئید

استرس مزمن

بیماری های مزمن

رژیم غذایی نامناسب

سوء تغذیه

درماتیت آلرژیک پوست سر

ریزش مو ناشی از تلوژن افلوویوم غلب خود به خود رفع می گردد. رویش مجدد موها در عرض 2 الی 3 ماه آغاز می گردد.

مسائل تیروئید

مسائل تیروئید مانند کم کاری و پرکاری تیروئید در زنان کاملاً شایع است و هر دو ممکن است منجر به ریزش مو شوند. بالا بودن یا پایین بودن غیر طبیعی هورمون های تیروئیدی نه تنها باعث ریزش می گردد بلکه بعلاوه ممکن است باعث تغییر در بافت و خشک و زبر شدن موها گردد. مسائل تیروئید علاوه بر موی سر ممکن است موهای نواحی دیگر بدن را هم تحت تأثیر قرار دهد.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس بیماری دیگری است که ممکن است با ریزش مو ارتباط داشته باشد. پسوریازیس معمولاً باعث تشکیل لکه های فلس مانند قرمز رنگ می گردد که با پوسته پوسته شدن شوره مانند بر روی پوست سر همراه است. خارش شدید ناشی از این بیمار را وادار می نماید ناحیه مورد نظر را بخاراند که ممکن است منجر به ریزش مو گردد.

دلیل پسوریازیس پوست سر نامشخص است ولی، گفته می گردد پسوریازیس پوست سر با دستگاه ایمنی ارتباط دارد. سلول های T به اشتباه سلول های پوست را مورد حمله قرار می دهند. این منجر به افزایش فراوری سلول های پوست و گلبول های سفید خون شامل سلول های T می گردد. این منجر به تجمع سلول های مرده پوست و گلبول های سفید خون بر روی پوست سر می گردد که لکه های ضخیم و فلس مانند تشکیل می شوند.

علل دیگر

علاوه بر علل فوق الذکر، بعضی عوامل دیگر هم ممکن است منجر به ریزش مو و تشکیل لکه های طاسی در زنان شوند:

لوپوس

شیمی درمانی و پرتو درمانی

داروهای تیروئید

مصرف بیش از حد ویتامین A

درمان طاسی زنان

ریزش غیر طبیعی مو و لکه های طاسی را تنها پس از شناسایی دلیل زمینه ای می توان درمان کرد. اگر ریزش مو به خاطر آلوپسی آندروژنیک باشد، با استفاده از مینوکسیدیل و فیناستراید می توان آن را درمان کرد. بعضی اوقات از ترکیب ترتینوئین با مینوکسیدیل ، دوتاستراید و اسپیرونولاکتون هم برای درمان این بیماری استفاده می گردد.

برای درمان آلوپسی آره آتا معمولاً از کورتیکواستروئیدها و کلوبتازول استفاده می گردد. از استروئید های تزریقی به همراه مینوکسیدیل ، آنترالین و سیکلوسپورین هم می توان برای درمان آلوپسی آره آتا استفاده کرد.

اگر رژیم غذایی دلیل ریزش مو باشد، با استفاده از رژیم غذایی مناسب می توان آن را درمان کرد.

از طرف دیگر، برای درمان لکه های طاسی ناشی از عفونت های قارچی به داروهای ضد قارچی مناسب احتیاج خواهید داشت.

برای درمان پسوریازیس پوست سر از اسید سالیسیلیک ، مرطوب نماینده ها و کورتیکواستروئید های موضعی استفاده می گردد.

برای درمان پسوریازیس شدید از کورتیکواستروئید ها ، سیکلوسپورین ، مشتقات خوراکی ویتامین A و D و نور درمانی استفاده می گردد. بعضی اوقات از رتینوئیدها و آنترالین هم برای درمان این بیماری استفاده می گردد.

ریزش مو غیر طبیعی اغلب نشان می دهد که بدن شما مشکل دارد. پس، اگر دچار ریزش مو هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و دستورات او را دنبال کنید. در همین زمان، از رژیم غذایی متعادل استفاد کنید ، آب زیاد بنوشید ، استرس را کاهش دهید و به طور منظم ورزش کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 870

به "علل تشکیل لکه های طاسی در زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل تشکیل لکه های طاسی در زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید