پدیده شب های سفید در روسیه چیست؟

به گزارش پزشکی مدرن، شب های سفید روسیه (Russian white nights) یکی از مجذوب نماینده ترین پدیده های طبیعی این کشور است که گردشگران زیادی را به شهر زیبای سن پترزبورگ می کشاند. این پدیده تماشایی از نمادین ترین رویدادهای روسیه محسوب می گردد و همزمان با فستیوال شب های سفید روسیه گردشگران می توانند نسبت به اخذ ویزا و سفر به این کشور اقدام نمایند. در ادامه با پدیده شب های سفید روسیه بیشتر آشنا می شویم.

پدیده شب های سفید در روسیه چیست؟

شب های سفید روسیه چیست؟

ابتدا بیایید ببینیم شب های سفید روسیه چیست؟ شب های سفید یا شب های روشن پدیده ای طبیعی و مجذوب نماینده است که به علت ناهماهنگی بین زمین، ماه و خورشید و گسترده تر شدن مدار عرضی غروب و طلوع خورشید اتفاق می افتد.

با آغاز تابستان، خورشید در فاصله نزدیک تری نسبت به ماه و زمین قرار می گیرد و نور خورشید بیشتر از همواره به زمین می تابد. این امر از تاریکی شب کاسته و باعث به وجود آمدن شب های روشن می گردد.

در شب های سفید آسمان به طور کامل تاریک نمی گردد و حالت گرگ ومیش دارد. در این پدیده غروب دیرتر از حالت عادی و طلوع خورشید زودتر از دیگر ایام سال اتفاق می افتد و با ادامه دار شدن غروب آفتاب، آسمان رنگی نارنجی به خود می گیرد.

شب های سفید در چه کشورهایی دیده می گردد؟

پدیده شب های سفید در کشورهایی مانند فنلاند، نروژ و سوئد هم دیده می گردد. بعلاوه این پدیده در چندین شهر روسیه که موقعیت مکانی آن ها 59 درجه بالای عرض جغرافیایی باشد قابل مشاهده است.

اما شب های روشن روسیه در سن پترزبورگ واضح تر و بهتر از دیگر شهرها است. بعلاوه جشنواره ها و مراسم های مخصوص شب های روشن در سن پترزبورگ برگزار می شوند.

برترین مکان سن پترزبورگ برای تماشای شب های روشن روسیه، رودخانه نوآ است. بر روی این رودخانه چندین پل متحرک وجود دارند که به وسیله آن ها می توان سوار کشتی شد و به میانه رودخانه رفت. بدون شک تماشای آسمان روشن از میانه رود یکی از مجذوب نماینده ترین تجربیات هر گردشگری است.

در شب های سفید سن پترزبورگ، تیرهای چراغ برق به مدت یک ماه خاموش می شوند و این امر در کاهش مصرف برق شهری بسیار مؤثر است. در این شب ها مردم در قسمت های مختلف سن پترزبورگ به پایکوبی، آواز و پایکوبی مشغول می شوند و فضای شاد و مفرحی بر شهر حاکم می گردد.

از دیگر شهرهای روسیه برای تماشای پدیده شب های سفید می توان به نوریلسک، مورمانسک، چرپووت، ولوگدا، سورودوینسک، ماگادان و خانتی مانسیسک اشاره نمود. جالب است بدانید همزمان با برگزاری مراسم ها و فستیوال های شب های سفید، بسیاری از تئاترها و موزه های کشور روسیه برای گردشگران تخفیف های خوبی را در نظر می گیرند.

شب های سفید روسیه از چه تاریخی آغاز می گردد؟

بسیاری از گردشگران دوست دارند بدانند شب های سفید روسیه از چه تاریخی آغاز می گردد تا در این بازه زمانی به کشور روسیه و شهر باشکوه سن پترزبورگ سفر نمایند. تاریخ شب های سفید روسیه از اواخر می آغاز شده و تا 2 جولای (اواخر خرداد تا اواسط تیر) ادامه دارد. اما اوج روشنایی این پدیده مجذوب نماینده را می توان از 11 ژوئن تا 2 ژوئیه (بین 31 خرداد تا 1 تیرماه) مشاهده کرد.

شب های روشن روسیه زمان مناسبی برای سفر به روسیه است. به خصوص زوج های جوان که قصد دارند ماه عسلشان را در شهر سن پترزبورگ سپری نمایند می توانند هم زمان با این پدیده از تخفیف های رستوران ها و هتل های مختلف استفاده نمایند. بعلاوه افراد علاقه مند به عکاسی در زمان رخ دادن شب های سفید می توانند عکس های بسیار زیبا و رؤیایی را به ثبت برسانند.

فستیوال شب های سفید روسیه

فستیوال شب های سفید روسیه در شهر سن پترزبورگ و در فصل تابستان برگزار می گردد. زمانی که خورشید به طور کامل غروب نمی نماید و تا 19 ساعت در آسمان می درخشد گردشگران زیادی برای تماشا این پدیده مجذوب نماینده راهی شهر زیبای سن پترزبورگ می شوند.

معمولاً فستیوال های شب های سفید روسیه از اواخر ماه می تا اواخر ماه جولای در مجاورت کاخ پترهوف و موزه آرمتیاژ برگزار می شوند. هم زمان با برگزاری این فستیوال تمامی فروشگاه ها و مراکز خرید به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. از مشهورترین فستیوال های شب های سفید روسیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فستیوال بادبان های قرمز

اگر چه فستیوال بادبان های قرمز برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان برگزار می گردد اما شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد است. برگزاری این مراسم در شب های روشن روسیه از جنگ جهانی دوم تابه حال ادامه دارد و طی آن یک قایق با بادبان قرمز از روی رودخانه نوا عبور می نماید.

فستیوال ستاره ها

فستیوال ستاره های شب های سفید در تئاتر مارینسکی برگزار می گردد و در آن موسیقی کلاسیک روسیه و هنر فاخر روسیه به علاقه مندان ارائه می گردد. این فستیوال بخش های مختلفی مانند اپرا، پایکوبی های باله و موسیقی کلاسیک دارد.

فستیوال صداها و رنگ ها

فستیوال صداها و رنگ های شب های سفید روسیه بچه ها در سنین مختلف استعداد خود را در هنر و موسیقی به نمایش می گذارند. در این فستیوال خانواده ها می توانند بچه هایشان را در کارگاه های هنری ثبت نام نمایند و آموخته های آن ها در طول برگزاری فستیوال به نمایش در می آید.

فستیوال موسیقی شب های سفید

در فستیوال موسیقی شب های سفید روسیه هنرمندان موسیقی پاپ از سراسر روسیه و جهان در شهر سن پترزبورگ و در کنار رودخانه نوا به اجرای موسیقی می پردازند. این فستیوال به مدت 25 سال است که برگزار می گردد.

کارناوال های شب های سفید

کارناوال های شب های سفید بیشتر در منطقه پیترهورف قابل مشاهده هستند. بعلاوه کارناوال های منطقه پاولوفسک و کاخ کاترین به علت بازسازی وقایع تاریخی به شکل هنرمندانه معروفیت زیادی دارند.

ماراتن شب های سفید

تمام فستیوال های شب های سفید شامل موسیقی و پایکوبی نیست و در این ایام ورزشکاران هم فرصت مناسبی برای ارائه مهارت های خود پیدا می نمایند. ماراتن شب های سفید یکی از مشهورترین مراسم های این شب هاست که برگزاری آن از سال 1990 آغاز شده است. در این ماراتن، دوندگان در خیابان های سن پترزبورگ با یکدیگر رقابت می نمایند.

عوارض شب های سفید روسیه

اگر چه شب های روشن پدیده ای بسیار زیبا و تماشایی است اما باعث بروز مشکلاتی در زندگی مردم شهر سن پترزبورگ شده است. از عوارض شب های سفید روسیه می توان به سردردهای میگرنی، کم خوابی، بی حوصلگی و خشک شدن شبکیه چشم اشاره نمود. مردم برای کاهش عوارض ناشی از شب های سفید از راه چاره هایی مانند آویزان کردن پرده های ضخیم و تیره رنگ استفاده می نمایند. بعلاوه بعضی از مردم هنگام خواب چشم بندهای سیاه رنگ می بندد.

جمع بندی درباره پدیده شب های سفید روسیه

در این مقاله درباره پدیده شب های سفید روسیه صحبت کردیم. همان طور که گفته شد این پدیده مجذوب نماینده در فصل تابستان گردشگران زیادی را به شهر سن پترزبورگ می کشاند. در این ایام قیمت بلیت های موزه ها و تئاتر ها با تخفیف های خوبی به گردشگران ارائه می شوند. بعلاوه در شب های روشن رستوران ها و کافه های سن پترزبورگ به صورت 24 ساعته از مشتریان پذیرایی می نمایند. به طور کلی شب های روشن زمان مناسبی برای بازدید از شهر باشکوه و زیبای سن پترزبورگ است و گردشگران علاوه بر تماشای آسمان نارنجی رنگ می توانند از انواع تفریحات این ایام مانند فستیوال های موسیقی و پایکوبی هم لذت ببرند.

حقایقی درباره پدید شب های سفید روسیه

تا این بخش با پدیده شب های سفید روسیه به خوبی آشنا شدیم و فهمیدیم که در این بازه زمانی چه تفریحاتی در انتظارمان است. اما هنوز بعضی حقایق جالب درباره این رویداد وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد بدانید. در ادامه این بخش به بعضی از حقایق جالب درباره پدیده شب های سفید سن پترزبورگ اشاره شده است.

  • مقدار روشنایی هوا در سن پترزبورگ بیشتر از سایر شهرهاست و به همین علت برترین مکان برای تماشا شب های سفید روسیه، شهر سن پترزبورگ است.
  • مسافران در سفر معمولا به علت جت لگ بی خواب یا بدخواب می شوند. اما مردم محلی خود روسیه هم در زمان رویداد شب های سفید دچار اختلالات خواب و کسالت می شوند. برای جلوگیری از این موضوع، ساکنین شهرهایی که شب های سفید در آن ها رخ می دهد، از پرده های ضخیم استفاده می نمایند.
  • در زمان وقوع این پدیده، چراغ های خیابان اصلا روشن نشده و به مدت 1 ماه خاموش می مانند.
  • بیشتر مردم روسیه دوست دارند که در این زمان شب ها به پیاده روی رفته و از روشنایی شب های سفید لذت ببرند.
  • پدیده شب های سفید از نظر مالی یاری بزرگی به روسیه می نماید، چرا که مقدار گردشگران در این یک ماه بسیار زیاد می گردد.

کلام آخر

در این مطلب سفری کوتاه به سن پترزبورگ داشتیم و با پدیده شب های سفید روسیه آشنا شدیم. شب های سفید برترین زمان سفر به روسیه هستند. علاوه بر این که در این زمان از سال شهر نمای بسیار زیباتری دارد، مراسم ها و جشنواره های بسیاری در شهرهای این کشور برگزار می شوند و قیمت بلیت بازدید از موزه ها و تاترها هم نصف قیمت هستند. ضمناً ناگفته نماند که بیشتر رستوران ها و کافه ها هم به صورت 24 ساعته باز هستند و مردم می توانند به آن جا بروند.

اگر شما هم دوست دارید تا تجربه سفر به روسیه در این زمان را داشته باشید، می توانید با تورهای مسافرتی خبرنگاران به روسیه در تابستان همراه شوید. برای آشنایی بیشتر با روسیه و سن پترزبورگ، سایر مطالب خبرنگاران را به هیچ عنوان از دست ندهید. از همراهی شما سپاس گزاریم.

زمان دقیق شب های سفید روسیه چه زمانی است؟

زمان دقیق وقوع پدیده شب های سفید از 11 ژوئن تا 2 ژوئیه است. این تاریخ در تقویم شمسی برابر با 21 خرداد تا 11 تیر است.

برترین شهر برای تماشای شب های سفید روسیه کدام است؟

برترین نمای پدیده شب های سفید روسیه در شهر سن پتزربورگ است. علاوه بر آن تمامی جشنواره های شب های سفید هم در این شهر برگزار می شوند.

محبوب ترین فستیوال روسیه در شب های سفید کدام است؟

یکی از محبوب ترین فستیوال های روسیه که در فهرست 10 جشنواره برتر جهان واقع شده است، فستیوال ستاره های شب های سفید روسیه است.

در شب های سفید چه تفریحاتی وجود دارد؟

در زمان وقوع شب های سفید روسیه، افراد می توانند از تفریحاتی مانند بازدید از موزه ها، پیاده روی در شب و شنا کردن در آب های روسیه لذت ببرند.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1403 بروزرسانی: 12 شهریور 1403 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1368

به "پدیده شب های سفید در روسیه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدیده شب های سفید در روسیه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید