صادرات شیرینی و شکلات با کم تر از یک سوم ظرفیت!

به گزارش پزشکی مدرن، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران از کاهش تقاضا و افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه اطلاع داد و گفت: در صورت برطرف مسائل، امکان صادرات 1.5 میلیارد دلاری شیرینی و شکلات به کشورهای همسایه وجود دارد، اما سال گذشته این رقم 475 میلیون دلار بود.

صادرات شیرینی و شکلات با کم تر از یک سوم ظرفیت!

جمشید مغازه ای در گفت وگو با خبرنگاران از کاهش صادرات شیرینی و شکلات در سال گذشته اطلاع داد و گفت: به دلیل مسائل ناشی از تحریم و همه گیری کوید 19، صادرات این محصولات در سال گذشته به 475 میلیون دلار (کاهش حدود 18 درصدی) رسید. این در حالی است که صادرات انواع بیسکویت، شیرینی و شکلات در سال 1398 حدود 580 میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه عمده صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است، توضیح داد: البته بخشی از صادرات هم به اروپای شرقی، روسیه، چین و مقدار کمی هم به آمریکا انجام می گردد.

البته به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات، در حال حاضر صادرات این محصولات با کمترین ظرفیت انجام می گردد؛ چرا که تنها در کشورهای اطراف، بازار 1.5 تا 2 میلیارد دلاری صادرات وجود دارد؛ بنابراین اگر بسترها از جمله برطرف شدن مسائل ناشی از تحریم ها، جابجایی پولی و تامین مواد اولیه برطرف گردد، امکان صادرات تا 1.5 میلیارد دلاری در سال به کشورهای اطراف وجود دارد.

شیرینی و شکلات، کالای لوکس شد

مغازه ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره شرایط تقاضا در این بازار اظهار کرد: محصولات ما یک کالای لوکس است که در سبد مصرفی مردم نیست و اولویت سوم و چهارم مصرف نمایندگان است؛ بنابراین هرچه قدرت خرید مردم کاهش یابد تقاضا برای مصرف این محصولات کاهش پیدا می نماید. در حال حاضر نیز مردم عموماً به دنبال تامین کالاهای اساسی هستند و اگر پول اضافی داشته باشند شیرینی و شکلات هم تهیه می نمایند. البته در رابطه با کاهش تقاضا، شیوع ویروس کرونا، گرانی و تورم نیز مزید بر علت شده است.

افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه

به گفته وی قیمت مواد اولیه در سال های اخیر به شکل سرسام آوری افزایش داشته، اما فراوری نمایندگان شیرینی و شکلات نمی توانند افزایش قیمت زیادی اعمال نمایند؛ چرا که بازار خود را بیش از پیش از دست خواهند داد.

شکری که باید 6500 تومان باشد را دو برابر می خریم

مغازه ای درباره مسائل تأمین مواد اولیه اضافه کرد: قیمت هر کیلو شکر سال گذشته حدود 6500 تومان بود و حالا دو برابر شده و به بیش از 12 هزار تومان رسیده است. قیمت روغن نیز در دو مقطع 45 تا 50 درصد افزایش یافته است. تامین آرد نیز سخت شده؛ چراکه شیرینی و شکلات کالای لوکس محسوب می گردد و آرد باید در بازار آزاد تهیه گردد که قیمت آن از حدود هر کیلو 1000 تومان به 5500 تومان رسیده است؛ بنابراین کماکان بحران وجود دارد. در مقاطعی قیمتها بالا می رود و در مقاطعی تامین مواد اولیه با مشکل روبرو می گردد. برای مثال در حال حاضر با وجود اینکه قیمت هر کیلو شکر 6500 تومان اعلام شده، تامین آن ممکن نیست و فراورینمایندگان مجبور به تهیه این محصول از بازار آزاد به قیمت بالاتر هستند.

مجوز خرید گندم، فقط برای 0.1 احتیاج

وی اضافه کرد: در زمینه تامین گندم نیز اجازه واردات به فراوری نمایندگان داده نمی گردد و اگر هم این اجازه داده گردد، برای فراورینمایندگان کیلویی 8000 تومان تمام می گردد که صرفه مالی ندارد. در داخل نیز برای خرید از کشاورز باید مجوز دریافت گردد، اما برای کارخانه ای که بیش از 5000 تن گندم احتیاج دارد فقط مجوز خرید 500 تن صادر می گردد و اگر مابقی احتیاج خود را از بیرون تهیه نمایند هم می گویند قاچاق بوده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات در انتها در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش قیمت نیز گفت: در سال گذشته در مقاطعی افزایش 15 و 20 درصدی اعمال شده است. با توجه به این میزان افزایش قیمت مواد اولیه، فراوری نمایندگان نمی توانند محصولات خود را با ضرر بفروشند. در حال حاضر آنها کالاهای خود را در سبد می فروشند؛ یعنی برای بعضی از آنها ضرر می نمایند و برای بعضی سود می نمایند تا موازنه برقرار گردد اما افزایش قیمت در امسال با احتیاط خواهد بود، چرا که افزایش قیمت بی رویه نوعی خودزنی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 744

به "صادرات شیرینی و شکلات با کم تر از یک سوم ظرفیت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات شیرینی و شکلات با کم تر از یک سوم ظرفیت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید