کسب و کارتان را از دام بحران کرونا نجات دهید

به گزارش پزشکی مدرن، تعطیلی های اخیر، بازار خیلی ها را کساد کرده است و احتمالا این فرایند تا چند هفته ادامه داشته باشد. کسب و کارهایی که در گروه مشاغل غیرضروری طبقه بندی می شوند و تعطیلی آن ها اجباری است، بیش از بقیه در این دوران لطمه خوردند. اگرچه محدودیت های ایجاد شده وضیعت شیوع کرونا در کشور را بهبود بخشیده اما آسیب بزرگی به بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ وارد شده است که نادیده دریافت آن ها ممکن نیست.

کسب و کارتان را از دام بحران کرونا نجات دهید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، اتفاقی که به گفته کارشناسان حوزه کسب و کار و اقتصاد ممکن است در روزهای پس از قرنطینه نیز، تاثیر منفی روی بازار داشته باشد. حالا کسب و کارهای کوچکی که رو به نابودی می فرایند، حیران و سرگردان منتظرند تا بلکه شرایط بهتر شود و اوضاع به حالت اول برشود.

به گزارش ایسنا، اما آنچه تحلیل ها نشان می دهد خبر از این دارد که به این زودی ها سایه کرونا از سر بازارها کم نخواهد شد و حتی اگر همین حالا نیز این ویروس از جهان برچیده شود، اثرات آن بر حوزه اقتصاد و اجتماع کشورها تا مدت ها باقی خواهد ماند. حالا سوال اصلی این است که تکلیف چیست و کسب و کارهای کوچک که بیشترین آسیب را از شرایط فعلی می بینند باید چگونه عمل کنند تا حیات مالی خود را حفظ کنند. در ادامه کارشناسان حوزه اقتصاد و کسب و کار به این سوال پاسخ می دهند.

قدم اول؛ شناسایی راه فرار از شکست در دوره بحران ها

مهدی طاهری کارشناس حوزه کسب و کار با اشاره به آسیب پذیری بالای مشاغل کوچک در دوره بروز بحران می گوید: در طراحی اصولی مدل کامل یک کسب و کار، باید احتمال وقوع یک بحران را در نظر گرفت و شرایط را به نسبت اوضاع مدنظر پیش بینی کرد تا در نتیجه راه های فرار از مخمصه معلوم شود. البته هیچ کس حدس نمی زد که چنین اتفاقی در جهان رخ بدهد اما در مرحله مدل سازی، بحران شرایطی خارج از حالت عادی فرض می شود که در طی آن امکان ادامه کار بر طبق فرایند قبلی وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: بیان عامیانه تر مفهوم پیش بینی وقوع بحران این است که به طور مثال، کسی که قنادی دارد، در دوره ثبات کاری پیش خود بسنجد که اگر روزی نتوانست مغازه اش را باز کند، چه خواهد کرد؟ اگر روزی در اثر زلزله یا حوادثی شبیه به آن، بازار فروش شیرینی برای مدتی کساد شد، شرایط را چطور مدیریت خواهد کرد؟ الزام وجود همین نوع پیش بینی ها بود که منجر به شکل گیری بیمه ها و صندوق های جبران خسارات شد. این نوع پیش بینی ها چندان هم دوراندیشانه نیستند، نیاز به تخصص ندارند و همین که یک نفر احتمالات جزئی را در نظر داشته باشد، می تواند در دوره بحران جهت نجات کسب و کارش را پیدا کند.

راهکار برنده؛ ورود به جهانی کسب و کارهای دیجیتال

طاهری با بیان این که فضای کسب و کار در جهان، پس از ورود به حوزه دیجیتال و فضای مجازی وارد دوره و عرصه جدید و نوینی شده است، می گوید: از اوایل سال 1995 با گسترش اینترنت، تجارت الکترونیک نیز در اروپا و آمریکا شکل گرفت. این فرایند اواسط دهه 80 شمسی به ایران رسید و تنها در طی یک دوره کوتاه 10 ساله، بازارهای وسیع اینترنتی و کسب و کارهای مجازی در کشور، رونق دریافتد. این موضوع نشان دهنده اهمیت این فضا و بازار برای کسب سود و داشتن یک تجارت پیروز است.

این فعال حوزه کسب و کارهای دیجیتال، اپیدمی کرونا را یک نقطه عطف برای بازارهای اینترنتی خوانده و می افزاید: افزایش 229 درصدی تراکنش های اینترنتی، این نوید را می دهند که حالا، بازارهای دیجیتال بزرگترین شرکت خرد در جهان هستند. امروز حضور کسب و کارها در فضای مجازی یک امتیاز مضاعف نیست بلکه ضرورتی غیرقابل انکار است و اگر کسی نتواند در این فضا حضور مستمر و صحیح داشته باشد، از حرکت قطار مالی عصر حاضر، عقب خواهند ماند.

فعالیت در فضای دیجیتال نیاز به شناخت صحیح دارد

طاهری با تاکید بر این که باید تهدیدات پیرامون فضای مجازی و جهانی اینترنتی را پیش ازآغاز کار بررسی کرد و اصول صحیح فعالیت در این بخش را آموخت، می گوید: این فضا جدید است، متفاوت است و پیچ و خم های خودش را دارد. امکان آغاز فعالیت برای همه وجود دارد اما احتمالا کسانی پیروز می شوند که شناخت صحیحی از این مجموعه وسیع داشته باشند. فرقی هم نمی کند در چه زمینه ای و در چه پلتفرمی فعال هستند. مهم ترین نکته این است که کارآفرینان باید زمین بازی خود را بشناسند.

وی رسانه را مناسب ترین بستر برای ارائه محصول یا خدمات می داند و تصریح می کند: فرق ندارد که شما فروشنده یک کالا هستید، خدماتی خاص ارائه می دهید یا به دنبال آموزش هستید. رسانه این قدرت را دارد که شما را به بهترین شکل به مردم معرفی کند و جامعه هدف تان را به سمت شما بیاورد. شما در فضایی مثل اینستاگرام، هیچ محدودیتی در تعداد مشتری هایتان ندارید و تمام ایران بازار شماست پس مهم است که اصولی عمل کرده باشید تا بتوانید کسب و کارتان را به پیروزیت برسانید. برای هیچ کاری دیر نیست و بهتر است که از همین امروز به میدان بیایید. با یک جستجوی ساده آغاز کنید، رقبا را ببینید، فعالیت هایشان را بسنجید و نکات مثبت و منفی را یادداشت کنید. روی کاغذ طرح اولیه کسب و کارتان را بنویسید و هزینه های پیش رو را برآورد کنید، دوباره جست وجو کنید و این چرخه را تا چندبار ادامه دهید. وقتی به ضوابط و شرایط کار مسلط شدید، آغاز کنید.

لزوم پیش بینی زنجیره تامین تا ارسال

مرتضی مختاری، کارشناس اقتصاد و امور مالی درباره جهت پیش روی کسب و کارهای کوچک، می گوید: فضای مجازی چه خوب و چه بد، بهترین راه نجات کسب و کارهای کوچکی است که بدون پشتوانه اند. برخلاف شرکت ها و برندهای بزرگ که استراتژی های مختلفی برای بحران در نظر می گیرند. جامعه آماری بالا، تجمع مشتری، امکان شناسایی جامعه هدف، تبلیغات موثر، آسان و ایجاد آشنایی، بستر رایگان فروش، امکان ارائه حداکثری اطلاعات و ... از جمله ویژگی های بازار مجازی اند که به کسب و کارها کمک می کند بتوانند حیات مالی خود را حفظ کنند.

مختاری با تاکید بر این که پیش بینی بازار و بررسی شرایط دخیل در امور، پیش از آغاز هر شغلی ضرروی است، ادامه می دهد: برای داشتن کسب و کاری تضمین شده، پرسود و مطمئن در فضای مجازی باید زنجیره تامین تا ارسال را پیش بینی کنید و برای هرکدام برنامه ریزی داشته باشید. محل تامین کالای اولیه، نوع کارکرد و ارتباط با مشتری، بسته بندی، ارسال کالا، خدمات پس از فروش و مدیریت درآمد حاصل از این کار، از جمله نکاتی هستند که سنجیدن آن ها ضرورت دارد و در صورتی که بدون در نظر دریافت این موارد، بی گدار به آب بزنید، ریسک شکست را چندبرابر خواهید کرد.

بازار ملتهب؛ دست آورد پنهان کرونا

این کارشناس اقتصاد درباره تاثیر کرونا روی بازارهای خرد و کوچک، می گوید: یک سال است که کرونا نظام عرضه و تقاضا را در برخی از محصولات برهم زده است. نیاز به برخی محصولات و خدمات چندین برابر شده است و در مقابل تعداد زیادی کالا و خدمات از سبد خرید مردم حذف شده اند. با این که بیش از یک سال از این بحران می گذرد، بازار در برخی حوزه ها همچنان ملتهب است و فعالان آن منتظر روشن شدن شرایط هستند. از طرفی بالا رفتن همزمان نرخ تورم و بیکاری در جامعه، به التهاب بیشتر بازار دامن زده است. روشن است که مثل گذشته و شرایط عادی، از طرف مردم و طبقه متوسط، پول به بازار تزریق نمی شود در نتیجه بازار به اصطلاح راکد می ماند.

وی در انتها تصریح می کند: در شرایط پیش آمده که تمام جهان درگیر این چالش است، تغییر جهت بازار به سمت فضای مجازی و بنگاه های مالی اینترنتی، عقلانی به نظر می رسد. شرایط و ضوابط بازار حتی در صورت حل بحران کرونا نیز مثل سابق نخواهد شد و رویکرد بسکمک از فعالان مالی تغییر کرده است لذا صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک نیز، بهتر است دراین باره فکر کنند و تصمیم صحیح بگیرند. البته در نظر داشته باشید، فعالیت اینترنتی تنها را نیست و از روش های دیگری هم می توان بهره جست.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 393

به "کسب و کارتان را از دام بحران کرونا نجات دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب و کارتان را از دام بحران کرونا نجات دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید