شیمی در آزمایشگاه است یا بدن انسان؟ ، دلیل علمی گریه هنگام خورد کردن پیاز تعیین شد

به گزارش پزشکی مدرن، شیمی و واکنش های شیمیایی فقط به آزمایشگاه ها و دنیای اطراف شما محدود نمی شوند، از بدنتان غافل نشوید!

شیمی در آزمایشگاه است یا بدن انسان؟ ، دلیل علمی گریه هنگام خورد کردن پیاز تعیین شد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، از آنجایی که کاربرد علوم مختلف در زندگی روزمره یکی از سوالات پرتکرار و همیشگی محصلان در کلاس های درس است بر آن شدیم تا بخشی از کاربرد های علوم گوناگون را به تفکیک مطرح کنیم. این قسمت شیمی و کاربردش در بدن!

اگر از شما پرسیده شود بعد از شنیدن کلمه شیمی بلافاصله چه چیزی به ذهنتان خطور می نماید، مطمئنا خود را در یک آزمایشگاه شیمی کنار ابزار آزمایشگاهی مختلف تصور می کنید. اینطور نیست؟ اما اگر به دنیای اطراف خود دقت کنید، واکنش های شیمیایی بی نهایتی در هر لحظه رخ می دهد. پس می توان به درستی گفت که شیمی بخش بزرگی از زندگی روزمره شما را تشکیل می دهد. عنصر کربن اساس واحد های آلی، معدنی و آلی- فلزی است. دقیقا وقتی خواب هستید تا زمانی که بیدار شوید، واکنش هاش شیمیایی نامحدودی در سلول های بدن شما رخ می دهد. حتی وقتی بیدار می شوید، تمام فعالیت های روزانه شما از نوشیدن آب، حمام رفتن، پختن غذا، تمیزکاری، خندیدن یا حتی گریه کردن با فرآیند های شیمیایی مختلفی راهنمایی می شوند.

ساختار بدن

بدن شما مکان شگفت انگیزی است. کربن و اکسیژن دو عنصر ضروری بدن هستند. عناصر دیگری که در بدن شما حضور دارند مانند نیتروژن، فسفر، هیدروژن، کلسیم، پتاسیم، گوگرد، منیزیم و ... نیز نقش حیاتی در واکنش ها ایفا می نمایند.

شیمی احساسات!

وقتی شما احساس شادی، نشاط، غم، آرامش یا استرس دارید؛ واکنش های شیمیایی زیادی در بدنتان رخ می دهد. این موضوع به دلیل پیغام رسان های شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی است که وقتی عاشق می شوید، گریه می کنید، خوشحالید یا هر حسی که دارید در مغز شما آزاد می شوند.

شیمی در یک پیاز

تا به حال فکر نموده اید چرا وقتی پیاز خورد می کنید اشک می ریزید؟ این موضوع یک مفهوم شیمیایی دارد. به محض اینکه یک پیاز را نصف می کنید از سولفواکسید آمینواسید آن ماده ای به نام سولفونیک اکسید شکل می گیرد که مسئول ایجاد گاز فراری به ناک پروپانتیول S-اکسید است و فراوری اشک در چشم را تحریک می نماید برای همین شما هنگام خورد کردن پیاز گریه می کنید.

شیمی در نگهداری مواد غذایی

در صورتی که نوشته های روی بطری سس گوجه، مربا یا ترشی را دیده باشید قطعا لیستی از مواد شیمیایی که روی آن نوشته شده نیز به چشمتان خورده است؛ اما آن ها چیست؟ این مواد شیمیایی به عنوان نگهدارنده موادغذایی شناخته می شوند که رشد میکروارگانیسم ها در موادغذایی را به تاخیر می اندازند.

این مواد نگهدارنده نه تنها مانع رشد باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می شوند، بلکه از اکسیداسیون چربی ها نیز جلوگیری می نماید. رایج ترین نگهدارنده های شیمیایی مواد غذایی عبارتند از بنزوات سدیم، اسید سوربیک، سوربات پتاسیم، سوربات کلسیم، سوربات سدیم، اسید پروپیونیک و نمک های اسید نیتروژن.

کرم های ضد آفتاب

قبل از بیرون رفتن در یک روز آفتابی، استفاده از کرم ضدآفتاب یک نکته بسیار مهم است. حتی قانون نهفته در استفاده از ضدآفتاب، به شیمی برمی شود. ضدآفتاب از ترکیبات آلی و معدنی به عنوان فیلتر برای اشعه فرابنفش استفاده می نماید. آن ها حاوی ترکیبات پیچیده ای مانند زینک اکسید یا تیتانیوم اکسید هستند که از ورود اشعه فرابنفش به لایه های عمیق پوست جلوگیری می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 143

به "شیمی در آزمایشگاه است یا بدن انسان؟ ، دلیل علمی گریه هنگام خورد کردن پیاز تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیمی در آزمایشگاه است یا بدن انسان؟ ، دلیل علمی گریه هنگام خورد کردن پیاز تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید