شایع ترین علل درد سمت راست شکم چیست؟

به گزارش پزشکی مدرن، در فضای شکم ارگان های مختلف دستگاه گوارش قرار گرفته اند که آسیب و اختلال عملکرد هر کدام باعث ایجاد علائم هشداردهنده می گردد. درد سمت راست و پایین شکم اگرچه یک نشانه و علامت است منتهی می تواند علل متعددی داشته باشد.

شایع ترین علل درد سمت راست شکم چیست؟

درد سمت راست شکم

درد سمت راست شکم نشانه چیست؟ علت درد سمت راست شکم چیست؟ با توجه به اهمیت دردهای شکمی در این مطلب از خبرنگاران به معرفی کامل دلایل درد سمت راست شکم می پردازیم. با ما همراه باشید.

درد سمت راست و پایین شکم

شاید بهتر باشد بدانید که در سمت راست و پایین شکم شما، بخشی از روده های عظیم و کوچک، آپاندیس، قسمتی از کلیه، رحم و تخمدان (در بانوان) قرار گرفته اند. اگر در عملکرد هر یک از اعضایی که نام بردیم خللی وارد گردد، ممکن است خود را با درد در سمت راست و پایین شکم نشان دهد.

برای اینکه دلیل قطعی درد در سمت و پایین تعیین نیست و ممکن است به قسمت های دیگر بدن مرتبط باشد، بهتر است به پزشک متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

چه مشکلاتی باعث درد سمت راست و پایین شکم می شوند؟

یک باور اشتباه بین مردم جای گرفته است که متاسفانه دهان به دهان می چرخد در مورد اینکه درد سمت راست و پایین شکم همان درد کلیه و بخاطر سنگ کلیه است و راه حل آن فقط نوشیدن آب زیاد است. درد سمت راست و پایین شکم می تواند علل متعددی داشته باشد که سنگ کلیه فقط یکی از این علت هاست.

یبوست و درد سمت راست شکم

ممکن است برای مدتی، از چند روز تا یک هفته شما قادر نباشید که به راحتی مدفوع را دفع کنید. در این شرایط شما احتمالا از درد راست و پایین شکم، احساس فشار در کل شکم یا نفخ و ورم شکم رنج می برید.

درد سمت راست شکم بعد از خوردن غذا

مصرف مواد غذایی آلوده به انواع باکتری ها و ویروس ها منجر به مسمومیت غذایی می گردد. مسمومیت غذایی علائم متعددی از قبیل تهوع و استفراغ، اسهال، درد در نواحی مختلف شکم، بی حالی و ضعف را به دنبال دارد.

التهاب آپاندیس (آپاندیسیت) و درد سمت راست شکم

آپاندیس یک زائده در دستگاه گوارش است که اگر ملتهب گردد باعث ایجاد درد در اطراف ناف می گردد. اگر التهاب ادامه پیدا کند کم کم درد به سمت راست و پایین شکم کشیده می گردد.

اگر علت درد سمت راست و پایین شکم در شما آپاندیسیت باشد؛ احتمالا شما علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، تب با درجه پایین، یبوست یا اسهال، از دست دادن میل و اشتها به غذا خوردن دارید.

در این شرایط شما باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشید:

  • بیماری شما نگران نماینده نیست؛ پس آرامش خود را حفظ کنید.
  • در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس برای تشخیص یا آغاز درمان مراجعه کنید.

درد سنگ کلیه

اگر کلیه راست شما دارای سنگ باشد، ممکن است درد سمت راست و پایین شکم و کشاله ران داشته باشید. درد ناشی از سنگ کلیه حالتی مثل تیر کشیدن دارد که از سمت راست شکم تا ران ممکن است وجود داشته باشد.

درد سمت راست و پایین شکم در بانوان؛ اختلال در رحم یا تخمدان

بانوان ممکن است اقدام به بارداری نمایند یا شاید ناخواسته باردار شوند، بعد از مدتی ممکن است درد شدید در سمت راست و پایین شکم ایجاد برای آن ها ایجاد و باعث گردد بانوی محترم به اورژانس مراجعه کند و در آنالیز ها تعیین می گردد که حاملگی خارج از رحم است.

اختلالات کبدی

کبد اگر آسیب ببیند علائم متعددی از خود نشان می دهد که یکی از آن ها درد در سمت راست و بالای شکم است. اگر شما به همراه درد شکم علائمی از قبیل ضعف، بی اشتهایی، تهوع، احساس ناخوشی در شکم، زرد شدن رنگ پوست و چشم ها داشته باشید؛ ممکن است که پزشکتان صلاح بداند کبد شما را آنالیز کند.

اختلال عملکرد کیسه صفرا

کیسه صفرا یکی از بخش های کوچک دستگاه گوارش شماست که در فرآیند هضم و گوارش غذا موثر است. اگر سنگ در کیسه صفرا ایجاد گردد یا جهت خروجی صفرا بسته گردد؛ شما علائم متعددی خواهید داشت که یکی از آنها درد در سمت راست و بالای شکم است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 342

به "شایع ترین علل درد سمت راست شکم چیست؟" امتیاز دهید

57 کاربر به "شایع ترین علل درد سمت راست شکم چیست؟" امتیاز داده اند | 3.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین علل درد سمت راست شکم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید