رژیم افرادی که دفع پروتئین دارند

به گزارش پزشکی مدرن، یکی از بیماری های شایع و خطرناک، نارسایی کلیه و پیرو آن دفع پروتئین از ادرار است. معمولا این تخریب بر اثر ابتلا به دیابت یا عفونت های مزمن یا استفاده از داروهای خاص اتفاق می افتد که ادامه و تشدید آن به تخریب کامل کلیه و در نتیجه دیالیز منجر می گردد.

رژیم افرادی که دفع پروتئین دارند

اولین توصیه متخصصان، محدودیت در مصرف پروتئین است و اولین تلقی افراد از این توصیه پزشک، قطع کامل مصرف گوشت یا جایگزینی آن با پروتئین های گیاهی است که متاسفانه این برداشتی کاملا اشتباه از دستور پزشک است.

اول این موضوع را روشن کنیم که درست است با قطع کامل گوشت و پروتئین دفع آن از کلیه کاهش می یابد، ولی این کار در عمل موجب تخریب بافت های عضلانی، آتروفی عضلانی، اختلال در ترمیم آسیب های عضلانی، کاهش چشمگیر ایمنی بدن، کاهش متابولیسم، ضعف بدنی و ضعف شخصیتی و افسردگی فرد می گردد.

به این ترتیب در ازای افزایش مثلا چهارساله عمر کلیه، فرد 20 سال زودتر وارد مرحله پیری و دچار تخریب بقیه اندام ها و بعد از مدت کوتاهی فرد دچار بیماری های اسکلتی و عضلانی می گردد. اما چاره چیست؟

در این افراد باید ابتدا حداقل احتیاج پروتئین زیستی محاسبه و در ازای آن از پروتئین های با کیفیت بالا مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، ماهی و لبنیات برای فرد محاسبه و به صورت روزانه در برنامه غذایی اش گنجانده گردد.

این کار ممکن است تا حد جزئی دفع پروتئین را افزایش دهد ولی باعث می گردد فرد بتواند به زندگی طبیعی خود بازگردد و دچار بیماری های حاشیه ای نگردد.

مهرداد رحیم زاده - مشاور تغذیه و رژیم درمانی / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 548

به "رژیم افرادی که دفع پروتئین دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم افرادی که دفع پروتئین دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید