سکوت آمریکا شکست

به گزارش پزشکی مدرن، سقوط اولین مرکز ولایت در افغانستان به دست طالبان، ایالات متحده را بر آن داشت تا حملات هوایی سنگینی علیه مواضع این گروه در افغانستان انجام دهد. بر اساس دستور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، هواپیما های بمب افکن بی-52 و بعلاوه جنگنده اسپکتر، مواضع طالبان در ولایت های قندهار، هرات و هلمند را هدف قرار داده و بیش از 200 عضو طالبان را کشته و تجهیزات آن ها را منهدم کردند.

سکوت آمریکا شکست

به گزارش شرق؛ مقام های وزارت دفاع آمریکا گزارش داده اند بمب افکن های بی-52 به اسم اصلی ترین سلاح قدرت هوایی راهبردی آمریکا، از پایگاه هوایی العدید در قطر به افغانستان پرواز نموده اند و در این عملیات، هواپیما های تهاجمی اسپکتر که مرگ بارترین قدرت تیرباران هوایی جهان را دارند هم وارد عمل شده اند.

بمباران مواضع طالبان از سوی آمریکا که برای نخستین بار پس از اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان انجام می گردد، پس از اقدامات اخیر طالبان صورت گرفته که به گفته مقام های آمریکایی نقض توافق آمریکا و طالبان محسوب می گردد.

سفارت ایالات متحده در کابل در اعلامیه ای با اشاره به حمله های اخیر طالبان به شهر های زرنج مرکز ولایت نیمروز، شبِرغان مرکز ولایت جوزجان و پیش از آن به شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، بیان کرد این اقدامات طالبان به منظور تحمیل اجباری حاکمیتشان ناپذیرفتنی و نقض آشکار توافق دوحه است و با ادعای آن گروه مبنی بر حمایت از راهکار سیاسی به وسیله مذاکرات صلح دوحه مغایرت دارد. بر اساس توافق آمریکا و طالبان، این گروه تروریستی متعهد شده است هیچ اقدامی برای تسخیر مرکز ولایات در افغانستان انجام ندهد.

در همین حال و در کنار نبرد های سختی که در شهر های هرات و لشکرگاه میان شبه نظامیان طالبان و ارتش افغانستان در جریان است، خبر می رسد شهر قندوز در شمال افغانستان هم شاهد جنگ خیابانی بین دو طرف بوده و درگیری ها به مرکز این شهر هم رسیده است. طالبان روز گذشته با انتشار بیانیه ای مدعی شده بود قندوز را تصرف نموده و کنترل مقر پلیس، استانداری و زندان این شهر را در دست گرفته است. در حال حاضر، هلمند در جنوب، بدخشان، تخار و قندوز در شمال شرقی، سرپل در شمال و هرات در غرب هم در معرض حملات شدید طالبان قرار دارند.

طالبان در هفته های گذشته و با خروج نیرو های خارجی، به ویژه نیرو های آمریکایی از افغانستان، بیشتر منطقه ها روستایی این کشور را تسخیر نموده و اکنون حملات خود را متوجه مراکز ولایات نموده است. سه فرمانده طالبان در روز های اخیر گفته بودند این گروه در واکنش به تشدید حملات هوایی آمریکا هم زمان با خروج نیرو های این کشور از افغانستان، استراتژی خود را از تصرف منطقه ها روستایی کشور به حمله به مراکز ولایات تغییر داده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز گذشته در نشست خبری خود با تأیید دستور بایدن برای حمله به مواضع طالبان گفت: مذاکرات صلح را حداقل به مقدار حملات مسلحانه خود جدی بگیرند؛ چرا که این گونه حملات به مذاکرات صلح آسیب جدی می رساند. طالبان اگر دنبال مشروعیت بین المللی است، این گونه حملات به آن مشروعیت نخواهد بخشید. باید به جای این اقدامات نظامی بر فرایند صلح متمرکز شوند.

هم زمان با این تحولات، سفارت آمریکا از شهفرایندان این کشور در افغانستان خواسته است تا این کشور را ترک نمایند. این سفارت گفته است تصرف غیرقانونی مرکز ولایات از سوی گروه طالبان و تحمیل اجباری حاکمیت خود بر مردم افغانستان، خلاف ادعای این گروه مبنی بر تعهد به راهکار سیاسی است. ایالات متحده هشدار داده که گروه طالبان به رفاه و حقوق غیرنظامیان افغانستان بی اعتنا هستند و بحران انسانی در افغانستان را تشدید نموده اند.

آمریکا از طالبان خواسته است با آتش بس دائمی و همه جانبه موافقت و در مذاکرات صلح مشارکت نمایند. از سوی دیگر، بریتانیا هم از شهفرایندان خود خواست در چنین بحرانی منتظر یاری نباشند و در اسرع وقت افغانستان را ترک نمایند. در این بیانیه بعلاوه هشدار داده شده است که پرسنل سفارت به علت تهدید های امنیتی نباید به خارج از مرکز کابل سفر نمایند.

انگشت اتهام غنی به سوی آمریکا

در حال حاضر فرایند مذاکرات صلح در افغانستان در ابهام قرار گرفته و درگیری های سنگین میان طالبان و نیرو های دولتی این کشور ادامه دارد. طالبان میخواهد با تصرف بیشتر منطقه ها افغانستان، قدرت چانه زنی خود در مذاکرات احتمالی آینده را افزایش دهد. طالبان تقریبا تمام منطقه ها هم مرز با ازبکستان و تاجیکستان را به کنترل خود درآورده و در جنوب غربی این کشور هم بر ولایت غزنی متمرکز شده است.

در حال حاضر طالبان بیش از 150 شهر از 407 شهر افغانستان را به کنترل خود درآورده است. از سوی دیگر، نیرو های دولت افغانستان در درگیری با طالبان برای اولین بار کنترل مرکز ولایت نیمروز در مرز ایران را از دست دادند و این شهر هم به کنترل طالبان عایدی. عملیات تهاجمی طالبان علیه نیرو های دولتی حدود سه ماه پیش شروع شد. دولت افغانستان تخمین می زند از آن موقع تا به امروز بیش از 40 هزار خانواده به علت درگیری ها مجبور به ترک محل سکونت خود شده اند.

در چنین شرایطی، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، علت وخیم شدن اوضاع امنیتی کشورش و تسلط طالبان بر بخش مهمی از خاک افغانستان را تصمیم ناگهانی آمریکا برای خروج تمام نیرو های خود از منطقه می داند. اشرف غنی در مجلس این کشور گفت: ما با یک شرایط پیش بینی نشده در سه ماه گذشته روبرو بودیم. علت شرایط کنونی ما این است که تصمیم خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان به صورت ناگهانی و بدون در نظر گرفتن عواقب آن گرفته شده است.

با این حال تعدادی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی افغانستان معتقدند شرایط امروز کشورشان نتیجه معامله پنهانی گروه طالبان با همکاری سازمان اطلاعات ارتش پاکستان است که در سال های گذشته هم بار ها متهم به همکاری با گروه های تروریستی در افغانستان و پاکستان شده بود.

کشتار اخیر غیرنظامیان در قندهار، هلمند و غزنی از سوی شبه نظامیان طالبان باعث شد حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان هم هشدار بدهد که ممکن است قیام ملی مردم افغانستان علیه طالبان در راه باشد. کرزی از طالبان خواسته است قیام خودجوش مردم را هشداری جدی تلقی نمایند و از ادامه جنگ و ویرانی کشور دست بردارند. این هشدار های کرزی، اما با واکنش منفی زیادی در افغانستان روبه رو شده و رسانه ها و سیاست مداران، مماشات های او با طالبان در دوران ریاست جمهوری اش را یکی از دلایل قدرت گرفتن دوباره این گروه تروریستی می دانند.

هشدار سازمان ملل

دبورا لیونز، نماینده سازمان ملل در امور افغانستان هم اعلام نموده است در درگیری های یک ماه اخیر در افغانستان بیش از هزار غیرنظامی کشته شده اند و این کشور وارد مرحله ای خطرناک و مرگ بار شده است و هشدار داد عواقب این شرایط از مرز های افغانستان هم فراتر خواهد رفت.

در همین حال، بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، اعلام نموده است افغانستان در آستانه بحران انسانی دیگری قرار گرفته که فعلا قابل پیشگیری است و باید از آن جلوگیری گردد. او گفته است ناتوانی در دستیابی به توافق صلح در افغانستان و ریشه کنی خشونت کنونی و عدم جدیت در برابر طالبان، منجر به آوارگی بیشتر درون این کشور و بعلاوه کشور های همسایه خواهد شد. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، با آواره شدن 270 هزار افغان دیگر از ماه ژانویه 2021 تا به امروز، تعداد کل آوارگان این کشور از سه میلیون و 500 هزار نفر فراتر رفته است.

خلیل زاد باید فراخوانده گردد

زلمی خلیل زاد، معمار توافق نامه صلح با طالبان که قول کاهش خشونت ها و امضای پیمان صلح را داده بود، اکنون با رعب و وحشتی که طالبان ایجاد نموده، در مرکز انتقاد ها قرار گرفته است. بسیاری از منتقدان معتقدند زمان آن فرا رسیده است که فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان فراخوانده گردد. مایکل روبین، تحلیلگر ارشد آمریکایی در مؤسسه آمریکن اینترپرایز، معتقد است تصاویری که این روز ها از افغانستان به جهان مخابره می گردد، نشان دهنده مصیبت و بیانگر فاجعه در سیاست خارجی آمریکاست.

این حوادث یادآور نامه معروف 46 سال پیش سیسوات سیریک ماتاک، شاهزاده کامبوج، به سفیر وقت آمریکا هنگام خروج نظامیان آمریکایی از آن کشور است؛ زمانی که خمر های سرخ سراسر این کشور را درمی نوردیدند: من حتی یک لحظه هم فکر نمی کردم شما مردمی که آزادی را انتخاب نموده اند، تنها بگذارید. شما ما را از حمایتتان محروم کردید و از دست ما هم کاری ساخته نیست. شما ما را ترک می کنید و آرزو می کنم شما و کشورتان زیر این آسمان خدا شاد و خوشبخت باشید. تنها اشتباه من این بود که شما آمریکایی ها را باور کردم.

تاریخ تکرار می گردد. سه سال پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت، گفت زلمی خلیل زاد برای یاری به کوشش های صلح به وزارت خارجه می پیوندد. در واشنگتن، خلیل زاد گزینه مناسبی به نظر می رسید. او در افغانستان به جهان آمده و مثل بسیاری از طالبان، پشتون بود. با فرهنگ افغان ها آشنا بود و به هر دو زبان فارسی و پشتو صحبت می کرد. اگر زنان و بچه ها افغان در نتیجه فرایند صلحی که خلیل زاد معمارش بود نمی مردند، شاید واشنگتن می توانست از اسراف های خلیل زاد چشم پوشی کند و اضافه می نماید این فاجعه اجتناب پذیر بود اگر رئیس جمهوری آمریکا خلیل زاد را کنار می گذاشت و نماینده خود را منصوب می کرد که فرایند صلحی را پیگیری کند که واقع بینانه، منطقی و کمتر منفعت طلبانه باشد. ثابت شد قضاوت خلیل زاد اشتباه بود و او کنترل فرایند را از دست داده است.

زمان آن است او به جای مداخله ای که افغان ها نمی خواهند، ناکامی های اطلاعاتی، فرضیه های ضعیف و قضاوت های نادرستی که فرایند صلح را مخدوش کرد، آنالیز کند. خلیل زاد باید روزهایش را در مجلس سنا بگذراند و به سؤال ها درباره اینکه کجای کار اشتباه بود و چرا اشتباه بود، پاسخ دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 800

به "سکوت آمریکا شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت آمریکا شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید