سوالی که اعضای شورای امنیت باید از آمریکا بپرسند

به گزارش پزشکی مدرن، ژنرال جی ریموند فرمانده نیروی فضایی آمریکا، با اظهار نظر در خصوص پرتاب موفقیت آمیز پنجمین ماهواره علمی، تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران در صفحه توییتر خود نوشت: این ماهواره در واقع یک وب کم معلق در فضاست و با وجود ضعیف بودن دوربین؛ عکس های گرفته شده از سوی آن ارزش اطلاعاتی ناچیزی خواهند داشت.

سوالی که اعضای شورای امنیت باید از آمریکا بپرسند

اما در جبهه سیاسی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه جنگ طلب آمریکا در ادامه رفتارهای ماکیاولیستی و کاملا بی فایده خود کوشش می کند، به وسیله تمرکز بر برنامه مشروع و قانونی دفاع موشکی ایران و مخاطره آمیز خواندن ارسال ماهواره تحقیقاتی به فضا، دولت ایران را ناقض روح برجام نشان دهد و موضوع تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران که آن هم به ناحق در گذشته برقرار شده بود را به وسیله اعمال فشار به شورای امنیت، مجددا احیاء نماید. برای تحقق چنین منظوری آقای پمپئو و تیم کاریش طرحی را دنبال می کنند که به شورای امنیت سازمان ملل ارایه دهند.

آنها بدنبال صدور قطعنامه جدیدی در شورای امنیت سازمان ملل هستند که به موجب آن صادرات و واردات هرگونه تسلیحات به/از ایران مجددا ممنوع شود. این در حالی است که برمبنای توافقنامه برجام از پائیز سال جاری (ماه اکتبر) این ممنوعیت برداشته خواهد شد. اقدام پومپئو و همراهانش امری کاملا غیر موجه و بر خلاف همه موازین حقوقی و قوانین بین المللی است.

این بخش از طراحی و کوشش های تیم وزارت امور خارجه آمریکا با چند مشکل عظیم روبرو است: اول اینکه ایالات متحده آمریکا با فرمان دونالد ترامپ بطور یکجانبه از برجام خارج شده و در آن شراکت ندارد که بتواند با توسل به آن اقدامی صورت دهد.

دوم اینکه آمریکا با زیر پا نهادن همه تعهدات این کشور در قبال برجام، در تخاصم کامل با توافق نامه بین المللی برجام نهاده شد و بلافاصله سیاست فشار حداکثری علیه ایران را برقرار و تروریسم مالی علیه ایرانیان را برقرار نمود. (امری که مورد مخالفت جامعه بین المللی و حتی ملت آمریکا و بسیاری از نخبگان این کشور نهاده شد).

سوم اینکه تیم وزارت امور خارجه آمریکا بخوبی آگاه است که الزام به اتخاذ تصمیمات مغایر با توافقنامه برجام (که پیش از این مورد تایید شورای امنیت و 1+4 نهاده شده است)، با مخالفت سایر اعضا شورای امنیت به ویژه روسیه، چین روبرو خواهد شد؛ خصوصا اینکه موضوع ارسال ماهواره تحقیقاتی و یا حتی آزمایش موشک های دفاعی میان برد کمتر از 2000 کیلومتر با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به هیچ عنوان در تضاد نیست.

بر این اساس مایک پمپئو برای تامین اهداف سیاسی موذیانه هم زمان بخش دوم طرح را هم دنبال می کند. او در صدد است چنین القاء نماید که ایالات متحده عضوی از توافقنامه هسته ای با ایران است و می تواند از مکانیسم ماشه استفاده نماید. از این رو ضمن بهانه قرار دادن موضوع ارسال ماهواره ایران در مدار زمین، این مساله را به عنوان پوششی برای توسعه موشک های بالستیک و نقض توافق برجام و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده و با سوء استفاده از باصطلاح حق کشورش می خواهد مکانیسم ماشه را راسا به جریان بیاندازند؛ غافل از اینکه احتمالا اعضای شورای امنیت سازمان ملل سئوالشان این خواهد بود که:

عضو یاغی که با زیر پا نهادن همه مقررات بین المللی بطور یک جانبه از توافقنامه برجام که مورد تایید شورای امنیت قرار داشته است خارج شد و دولت طرف توافق برجام را تحت فشار حداکثری قرارداد تا به اغراض خاص غیر قانونی خود برسد؛ چگونه می تواند از حقی سخن بگوید که ندارد؟ این حق بخاطر تصمیم سیاسی آمریکا باطل شده و وجود ندارد و آمریکا با قلدری می خواهد از شورای امنیت سو استفاده ابزاری نماید.

در این باره باید اذعان داشت که آمریکا از معیارهای منطقی و عقل سلیم فاصله گرفته و متاسفانه اینک این کشور را کسانی اداره می کنند که برای درمان ویروس کرونا تزریق مواد شوینده به انسان را توصیه می کنند. افرادی که راستا همکاری بین المللی علیه ویروس کرونا را به مشارکت و همکاری با ویروس کرونا ترجیح داده اند و بی توجه به این مهم که کووید 19 از یک نفر به کل دنیا تسری یافته و تبدیل به پاندمی شوم کنونی شده است؛ تحریم و تروریسم مالی علیه کشور های مستقل را تشدید کرده تا بلکه در راستاتشدید اوضاع مالی این کشورها مبارزه با این ویروس مهلک بیش از پیش تضعیف شود. تصمیم و رویه ای که جان مردمان دنیا و حتی مردمان ایالات متحده آمریکا را هم در معرض خطر جدی تشدید پاندمی کووید 19 قرار داده است. تنها امید این است که بزودی ملت آمریکا با رای قاطع خود دنیا را از شر جاهلانی که در کاخ سفید علیه ملت ها حکم می دهند و با جنگ طلبی، صلح و امنیت بین المللی را با مخاطرات جدی روبرو کرده اند، نجات بخشند.

کارشناس روابط بین الملل

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 21

به "سوالی که اعضای شورای امنیت باید از آمریکا بپرسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوالی که اعضای شورای امنیت باید از آمریکا بپرسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید