سازمان جهانی بهداشت درباره شیرین کننده مصنوعی آسپارتام و خطر سرطان زایی آن چه می گوید؟، آیا نوشابه های رژیمی خطر دچار شدن به سرطان را افزایش می دهند؟

به گزارش پزشکی مدرن، گروه پژوهش سرطان سازمان جهانی بهداشت بیان کرد که شیرین کننده مصنوعی رایج موجود در نوشابه های رژیمی و سایر نوشیدنی ها و غذاهای عاری از قند به نام آسپارتام را به عنوان یک ماده سرطان زای احتمالی رده بندی می نماید، اما گروه ایمنی غذایی این سازمان می گوید شواهد دراین باره هنوز قانع کننده نیست.

سازمان جهانی بهداشت درباره شیرین کننده مصنوعی آسپارتام و خطر سرطان زایی آن چه می گوید؟، آیا نوشابه های رژیمی خطر دچار شدن به سرطان را افزایش می دهند؟

به گزارش خبرنگاران از ان بی سی نیوز در مقابل سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)اعلام نموده است که با این نظر که آسپارتام باید به عنوان یک ماده سرطان زای احتمالی رده بندی گردد، موافق نیست.

FDA در بیانیه ای گفت: آسپارتام یکی از مطالعه شده ترین افزودنی های غذایی در تدارک غذای انسانی است. دانشمندان FDA درصورتی که آسپارتام بر اساس شرایط تصویب شده، مصرف گردد ازلحاظ ایمنی آن نگرانی ندارند.

آسپارتام با نام های تجاری گوناگونی فروخته می گردد و در بسیاری از نوشابه های گازدار رژیم و نیز بعضی از آدامس ها و دسرهای کم کالری عاری از قند یافت می گردد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت تأکید کردند که به شرکت ها توصیه نمی نمایند که فراورده هایشان را از بازار بیرون بکشند یا مردم به کلی مصرف آسپارتام را کنار بگذارند.

دکتر فرانچسکو برانکا، رئیس بخش تغذیه و ایمنی غذایی سازمان جهانی بهداشت گفت: ما فقط توصیه می کنیم مصرف این با اندکی احتیاط و در حد میانه باشد.

بیانیه های به ظاهر متضاد گروه های کارشناسی وابسته به سازمان جهانی بهداشت

این بیانیه های به ظاهر متضاد از سازمان جهانی بهداشت (WHO)- از طریق دو گروه کارشناسی جداگانه وابسته به این سازمان صادرشده است.

یک گروه یعنی آژانس بین المللی پژوهش سرطان (IARC) بر شناسایی عوامل سرطان زا متمرکز است. گروه دیگر به نام کمیته مشترک کارشناسی سازمان جهانی بهداشت/سازمان جهانی کشاورزی (فائو) درباره افزودنی های غذایی ایمنی افزودنی های غذایی و اینکه آیا برای مصرف نمایندگان خطر دارند یا نه، را آنالیز می نماید. این گروه پس ازآن این بازبینی را شروع کرد که یک هیئت مشورتی در سال 2019 بیان کرد این ترکیب از اولویت بالا برای بازبینی برخوردار است.

IARC این هفته بیان کرد که آسپارتام را به عنوان یک ماده سرطان زای احتمالی طبقه بندی می نماید، به این معنا که شواهدی وجود دارد که این ماده می تواند در انسان ها سرطان ایجاد کند، اما آن چنانکه که مری شوباوئر بریگان، رئیس موقت برنامه تک نگاری های IARC می گوید شواهد دراین باره قطعی نیست (قرار گرفتن در معرض ماده سرطان زا به معنای آن نیست که فرد حتماً سرطان خواهد گرفت).

اما نتیجه گیری کمیته کارشناسان درباره افزودنی های غذایی سازمان جهانی بهداشت این بود که با توجه محدودیت شواهد در حال حاضر هیچ تغییری را ازلحاظ حد مربوط به مصرف ایمن آسپارتام ایجاد نکند.

این حد که به نام دریافت روزانه پذیرفتنی آسپارتام از آن نام برده می گردد- بسیار بالاست: یعنی 40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هرروز یا 40 میلی گرم به ازای هر یک کیلوگرم وزن شخص.

این حد به معنای آن است که یک فرد حدود 70 کیلوگرمی احتیاج به مصرف بیش از 9 تا 14 قوطی نوشابه گازدار رژیم در روز احتیاج دارد تا از این اندازه روزانه قابل قبول مصرف عبور کند، به شرطی که از سایر غذاها و نوشیدنی ها آسپارتام دریافت نکند. یک قوطی 340 گرمی نوشابه رژیمی به طورمعمول حاوی 200 تا 300 میلی گرم آسپارتام است.

حد مجاز مشخص شده از طریق FDA حتی بالاتر است، یعنی 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز.

آیا آسپارتام عمل ایجاد سرطان است؟

آژانس بین المللی پژوهش سرطان به این موضوع توجه می نماید که آیا بعضی از ترکیبات، ارگانیسم ها یا عوامل سرطان زا هستند یا نه.

این سازمان یافته هایش را در چهار گروه طبقه بندی می نماید: گروه 1 موادی هستند که باعث ایجاد سرطان می شوند. این مواد شامل دود سیگار و پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید هستند. گروه 2 الف (2a) که شامل موادی می گردد که احتمالاً سرطان زا هستند و شامل چیزهایی مانند گوشت قرمز و داروهای کورتونی یا استروئیدی می شوند. گروه 2 ب (2b)- که آسپارتام در آن قرار گیرد- موادی هستند که ممکن است سرطان زا باشند و شامل سبزی های ترشی انداخته شده، گازهای خروجی موتور و گیاه آلوئه ورا می شوند. گروه 3 موادی هستند که غیر قابل طبقه بندی هستند، یعنی شواهد معتبری تا به امروز وجود ندارد که آن ها عامل ایجاد سرطان باشند. گروه 3 برای شامل ماده ای مانند کافئین می گردد.

تصمیم IARC درباره آسپارتام بر اساس سه آنالیز در انسان ها است که رابطه ای میان مصرف نوشیدنی های دارای این شیرین نماینده مصنوعی و شایع ترین نوع سرطان کبد (کارسینوم سلول کبدی) یافته اند. بعلاوه شواهدی از افزایش بروز تومورها در موش های آزمایشگاهی که همراه با غذایشان به آن ها آسپارتام داده شده است، مشاهده شده است، اما این گروه یادآور شده است که این آنالیز ها دارای نقایصی هم هستند. چکیده ای از این ارزیابی این هفته در نشریه پزشکیلنست منتشر شد، اما گزارش کامل این آژانس شش ماه دیگر آماده خواهد شد.

در مقابل دکتر برانکا که نتیجه گیری ها کمیته مشترک سازمان جهانی بهداشت/سازمان جهانی کشاورزی درباره افزودنی های غذایی را ارائه می کرد، گفت هیئتی شامل 13 کارشناس از 15 کشور شواهد مربوط به رابطه میان آسپارتام و سرطان را قانع نماینده نیافته است.

برانکا در اجلاس خبری اش گفت: این هیئت به این نتیجه رسید که آنالیز هایی که به نتایج مثبت رسیده بودند، ازلحاظ طراحی و کیفیت تفسیر داده ها محدودیت دارند.

دانشمندان FDA قبلاً آنالیز های ذکرشده از طریق IARC را بازبینی نموده اند و به گفته این سازمان کمبودهای قابل توجهی در آن ها شناسایی کردند.

هنوز روشن نیست که آسپارتام چطور می تواند به طور بالقوه سرطان ایجاد کند. کارشناسان می گویند هیچ پاسخ قطعی درباره سازوکارهای احتمالی چگونگی ایجاد اثر سرطان زای این شیرین نماینده وجود ندارد. پژوهش های قبلی نشان داده اند که شیرین نماینده های مصنوعی اثری منفی بر میکروبیوم روده دارند و این اثر به طور بالقوه ممکن است نقشی در خطر ایجاد سرطان داشته باشد، هرچند که پژوهش های بیشتر مورداحتیاج است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 تیر 1402 بروزرسانی: 23 تیر 1402 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1316

به "سازمان جهانی بهداشت درباره شیرین کننده مصنوعی آسپارتام و خطر سرطان زایی آن چه می گوید؟، آیا نوشابه های رژیمی خطر دچار شدن به سرطان را افزایش می دهند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سازمان جهانی بهداشت درباره شیرین کننده مصنوعی آسپارتام و خطر سرطان زایی آن چه می گوید؟، آیا نوشابه های رژیمی خطر دچار شدن به سرطان را افزایش می دهند؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جهانی بهداشت درباره شیرین کننده مصنوعی آسپارتام و خطر سرطان زایی آن چه می گوید؟، آیا نوشابه های رژیمی خطر دچار شدن به سرطان را افزایش می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید