روز جهانی اقیانوس ها

به گزارش پزشکی مدرن، هر ساله شاهد برگزاری صدها بزرگداشت و روز جهانی هستیم که در هر یک از این روزها فعالیت های مختلفی با اهداف خاصی صورت می گیرد. از سال 2009 به بعد 8 ژوئن نیز به عنوان روز جهانی اقیانوس ها نامیده شده است و سازمان ملل با هدف حفاظت از اقیانوس ها این روز را به این شکل نامگذاری نموده است. با ما همراه باشید تا شما را با روز جهانی اقیانوس آشنا نموده و بیان کنیم که چرا اقیانوس ها در حال نابودی هستند.

روز جهانی اقیانوس ها

اهمیت اقیانوس ها

اقیانوس ها در حیات کره زمین اهمیت بسیار زیادی دارند و بر اساس تحقیقات اجرا شده نخستین اشکال حیات از اقیانوس ها ظاهر شده و سپس شاهد ورود حیات از دریاها به خشکی بوده ایم.

به همین دلیل اهمیت اقیانوس ها بسیار بالا بوده و ضروری است تا از این منابع مهم کره زمین نگهداری شود. هر ساله فعالیت های بسیار زیادی برای نجات اقیانوس ها انجام می شود، اما از سال 2009 سازمان ملل متحد روز 8 ژوئن را روز دنیای و اقیانوس ها نامگذاری کرد. هدف سازمان ملل از این نامگذاری حفاظت از این منابع گران بها و نجات دادن اقیانوس ها از تخریب و آلودگی بود.

تاریخچه نام گذاری روز اقیانوس ها

تاریخچه و داستان نام گذاری روز اقیانوس ها بسیار طولانی و جذاب است. برای اولین بار در سال 1992 که پیشنهاد اختصاص دادن یک روز برای اقیانوس ها توسط هیئت کانادایی در اجلاس زمین در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل مطرح شد.

پس از آن در سال 1998 کمیسیون بین المللی اقیانوس شناسی یونسکو برای برگزاری یک مراسم بین المللی برای اقیانوس ها اقدام کرد و شاهد حمایت های همه جانبه از سوی این کمیسیون بوده ایم.

پس از آن در سال 2002 سازمان شبکه دنیای اقیانوس ها و پروژه اقیانوس که به عنوان سازمان حفاظت از محیط زیست شناخته می شدند، کوشش کردند تا این روز را با یاری شبکه باغ وحش و آکواریوم ها، گروه های زیست محیطی و… در نقاط مختلف دنیا جشن بگیرند.

پس از این فعالیت ها بود که در نهایت سازمان ملل در سال 2008 روزی را برای اقیانوس ها معین کرد. در هشت ماه ژوئن سال 2009 برای اولین بار روز دنیای اقیانوس ها جشن گرفته شد.

به مناسبت اولین سالگرد روز دنیای اقیانوس ها، بان کی مون دبیرکل وقت سازمان ملل در پیامی به این موضوع اشاره نمود که اقیانوس ها و جوامع انسانی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و این روز فرصتی برای شناسایی چالش ها است تا بتوان از ظرفیت اقیانوس استفاده نموده و برای نجات آن ها قدمی برداشت.

آلوده شدن اقیانوس ها

در سال های اخیر به خاطر فعالیت های مختلف انسانی شاهد آلودگی رودها و دریاچه ها بوده ایم. آلوده شدن آب ها در کشورهای مختلف در نهایت بر روی اقیانوس ها تاثیر گذاشته و سبب تخریب آن ها می شود، چرا که بسیاری از رودها در نهایت به اقیانوس ها منتهی شده و آلوده شدن آن ها می تواند اقیانوس ها را تخریب کند.

به عنوان مثال در شمال قاره اروپا شهرهای بسیار زیادی هستند که رودهای آن ها از مناطق صنعتی عبور نموده و در طول روز مواد زائد شیمیایی به این رودها ریخته شده و در نهایت وارد اقیانوس ها می شوند.

از نمونه دیگر آلودگی های اقیانوس ها می توان به دوره ای اشاره نمود که در شرق اروپا قایق ها به بخش های مرکزی اقیانوس اطلس رفته و زباله های مردم آمریکا را به این قسمت از اقیانوس می ریختند.

پاسخ آلوده کردن دریاها و اقیانوس ها به انسان باز خواهد گشت

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که آلوده کردن آب اقیانوس ها در نهایت به خود انسان باز می شود، چرا که گردش آب سبب می شود تا این آلودگی ها در نهایت وارد ساحل شده و زندگی انسان ها را با مشکل روبرو کند.

به عنوان مثال پس از ریختن زباله های شرق آمریکا به اقیانوس ها، در نهایت در تابستان سال 1988 زباله تمامی این سال ها به ساحل ماساچوست و نیوجرسی بازگشت.

پس از آن بود که انسان ها فهمیدند با تخریب و آلوده کردن اقیانوس ها در اصل به خود ضربه می زنند و سپس قوانین مختلفی برای نجات اقیانوس ها از آلودگی ها تصویب شد.

با وجود تمام قوانینی که برای نجات اقیانوس ها تا به امروز تصویب شده است، اما همچنان شاهد آلوده کردن آب اقیانوس ها توسط افراد مختلفی هستیم.

به عنوان مثال در طول سال صدها کشتی در وسط اقیانوس ها زباله های مختلفی از جمله پلاستیک ها را رها می نمایند و همین موضوع سبب می شود تا اقیانوس ها آلوده شده و سال های بعد این زباله ها به سواحل باز گردند.

تاثیر روز دنیای اقیانوس ها بر نجات آن ها

قرار دادن یک روز به عنوان روز دنیای اقیانوس ها سبب می شود تا افراد در این روز دچار تلنگر شده و کوشش نمایند تا اقدامی برای نجات اقیانوس ها انجام دهند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که نباید نجات اقیانوس ها را تنها محدود به یک روز کرد، بلکه توجه و تمرکز برای جلوگیری از آلوده کردن اقیانوس ها باید در طول سال و به صورت دائمی باشد.

صنایع مختلف باید تمام کوشش خود را نمایند تا آلودگی ها و مواد زائد خود را به جای ریختن در رودخانه ها، دریاچه ها، دریا ها و اقیانوس ها، با روش های دیگری از بین برده و به نجات محیط زیست یاری نمایند.

آلودگی اقیانوس ها و تاثیر آن بر گونه های جانوری

در اقیانوس ها میلیون ها و حتی میلیاردها جانور مختلف زندگی می نمایند و شما می توانید در هر اقیانوس صدها گونه جانوری مختلف را مشاهده کنید. آلوده کردن اقیانوس ها و وارد کردن مواد زائد شیمیایی به آب باعث می شود تا این گونه های جانوری نیز دچار مشکل شده و شاهد مرگ آن ها باشیم.

در طول سال میلیون ها جانور که با اقیانوس در ارتباط هستند به دلیل تخریب آب دچار مشکل شده و می میرند. این مسئله می تواند در طولانی مدت باعث منقرض شدن گونه های مختلف جانوری شود.

برای نجات دادن این گونه های جانوری باید تمامی انسان ها دست به دست هم داده و برای نجات دادن اقیانوس ها از آلودگی کوشش نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 403

به "روز جهانی اقیانوس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی اقیانوس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید