خبرنگاران احتیاج روسیه و چین به ایران برای بنای ساختار جدید دنیا

به گزارش پزشکی مدرن، مسکو - خبرنگاران- پتر آکوپوف از کارشناسان امور سیاسی روسیه در گزارشی تحلیلی به علل نگرانی آمریکا از نزدیکی ایران و چین و خرسندی روسیه از این فرایند پرداخته و اعلام نمود: روسیه و چین به ایران برای بنای ساختار جدید دنیا احتیاج دارند.

خبرنگاران احتیاج روسیه و چین به ایران برای بنای ساختار جدید دنیا

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، آکوپوف روز سه شنبه در گزارشی تحلیلی در خبرگزاری روسی روسیا سگودنیا نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از بسیاری از موضوعات در دنیا خوشش نمی آید. به عنوان مثال از نزدیکی پکن و تهران راضی نیست.

در گزارش آمده است: زمانی که در تعطیلات هفته گذشته از بایدن در خصوص همکاری ایران و چین سوال کردند، وی اعلام نمود که از چند سال پیش نگران همکاری این دو کشور است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به این اظهارات بایدن نوشت که نگرانی بایدن کاملا به حق است.

آکوپوف در ادامه با اشاره به اینکه دنیا فقط غرب نیست نوشت: غرب فقط از ایالات متحده آمریکا که قوانین را نمی پذیرد و سه کشور اروپایی که به وعده های خود عمل نمی نمایند، تشکیل نیافته است.

سند همکاری های ایران و روسیه نگرانی آمریکا را برانگیخته است

آکوپوف در گزارش خود نوشت: بایدن حق دارد که نگران باشد، زیرا طلوع همکاری های راهبردی در مشرق زمین، افول آمریکا را سرعت می بخشد. امضای نقشه راه برای مشارکت راهبردی بین ایران و چین بخشی از مقاومت فعال است.

روز شنبه وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در سفر رسمی خود به ایران با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برنامه همکاری جامع چین و ایران را امضا کردند.

آکوپوف اعلام نمود: امضای این سند راهبردی در تهران که مشارکت در امور سیاسی و مالی میان ایران و چین را تقویت می نماید، مورد جدید نگرانی امریکا شده است.

در گزارش آمده است: این توافقنامه از مدت ها پیش مطرح بود و از سال 2016 هنگام سفر رئیس جمهوری چین به تهران، سخن از امضای ان در میان بود و از یک سال پیش برای امضا آماده شده بود. در آن موقع نه فقط آمریکایی ها بلکه دنیا عرب را هم با این توافقنامه ترساندند.

کارشناس روس نوشت: مخالفان سند همکاری ایران و روسیه ازجمله مدعی شده بودند که بر اساس توافق مخفی، چین در ایران پایگاه نظامی تاسیس می نماید و همه ثروت های ایران را خریداری می نماید و این کشور در چاه بدهی های چین سقوط می نماید.

مقام های ایرانی اعلام نموده اند که در آینده نزدیک متن سند را منتشر می نمایند و از بخش هایی از سند که در رسانه ها منتشر شده است چنین برداشت می گردد که هیچ سخنی از خرید ایران توسط چین مطرح نیست. دو کشور ایران و چین نه تنها از کهن ترین کشورهای دنیا هستند بلکه برای استقلال خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند و از معدود کشورهایی هستند که بطور کامل استقلال دارند.

به گفته آکوپوف چین به دلایل ساده جهت حمل و نقل یک کمربند یک راه را ایجاد نمی نماید و در واقع بنای معماری جدید را برای دنیا پایه ریزی می نماید. در ابتدا برای آسیا و اوراسیا و سپس برای کل دنیا این ساختار ایجاد خواهد شد.

این یک دنیا چینی بجای دنیا آمریکایی نیست، این دنیا ائتلاف های استراتژیک بین مراکز قدرت مستقل است که با یکدیگر برای تحکیم هم همکاری می نمایند که به طور اتوماتیک موجب تضعیف شدن آمریکا و غرب می گردد.

همکاری روسیه و چین با ایران

کارشناس روس در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که ایران در سالهای اخیر تنها نبوده و روسیه نزدیک به این کشور بوده است که با مشارکت آن، در سال 2015 مساله برنامه هسته ای ایران با امضای برجام حل شد.

وی در گزارش خود اعلام نمود که روسیه و چین که مجبور بودند بخاطر تحریم های غرب، روابط با ایران را محدود نمایند همینک رویکرد خود را تغییر داده اند و فرایند نزدیکی مسکو و پکن به تهران سرعت می یابد.

آکوپوف با بیان اینکه ایران از مدتها پیش در انتظار عضویت در سازمان همکاری شانگهای نشسته است، اضافه کرد: ایران حدود 15 سال عضو ناظر در این سازمان است.

وی اضافه کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، سمت گیری این کشور به سوی روسیه و چین را تایید خواهد نمود زیرا همکاریهای نظامی این کشورها از مدتها پیش فعال شده است که فقط شامل ارسال تسلیحات نمی گردد بلکه مربوط به همکاریهای ایران، روسیه و چین در میدان جنگ و برگزاری رزمایش دریایی مشترک سه کشور در اقیانوس هند می گردد.

کارشناس روس اعلام نمود که چین در رابطه با ایران نقش عظیم به عنوان شریک مالی و سرمایه گذاری بازی خواهد نمود روسیه هم به عنوان شریک نظامی خواهد بود.

وی معتقد است که ایران که از 40 سال مقاومت در برابر غرب با ایستادگی و مقاومت بیرون آمده است با دریافت سرمایه چینی و تحکیم روابط با روسیه ازجمله به وسیله اتحادیه مالی اوراسیا، می تواند بطور قابل توجهی اقتصاد خود را تقویت بخشد.

در زمان حاضر باتوجه به تحریم های گسترده غربی، اقتصاد ایران به اقتصاد کشورهای گروه بیست گشور صنعتی نمی رسد اما ظرفیت ها توانمندی ایران بسیار گسترده است و این کشور به حق باید در بین قدرت های عظیم قرار گیرد.

آکوپوف در انتها گزارش نوشت: روسیه و چین در کوشش های خود برای بنای معماری جدید دنیای احتیاج به متحدانی قدرتمند، مستقل و مطلع به ریشه های تاریخی خود همچون ایران دارند که بخوبی از منافع ملی خود دفاع می نماید.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 606

به "خبرنگاران احتیاج روسیه و چین به ایران برای بنای ساختار جدید دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احتیاج روسیه و چین به ایران برای بنای ساختار جدید دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید