این سبزی ایرانی ثبت جهانی یونسکو شد

به گزارش پزشکی مدرن، سیر یک محصول راهبردی و با کیفیت جهانی در همدان محسوب می گردد که سیرکاران و کشاورزان امیدوار هستند که ثبت جهانی آن به حل مسائل فعلی آنها از کشت و برداشت استاندارد، صادرات، بسته بندی و توسعه این محصول، اشتغالزایی و توسعه کشاورزی در این منطقه یاری کند.

این سبزی ایرانی ثبت جهانی یونسکو شد

نبود کارخانه فرآوری ، صنایع تبدیلی و سردخانه برای نگهداری و بالا بردن ضریب کیفیت و صادرات این محصول کمبود فاحش شرکت های صادراتی و ضعف بازاریابی در کشورهای هدف از جمله چالش ها و مسائل سیرکاران همدانی و فرآیند زنجیره از فراوری تا توزیع سیر در استان پر ظرفیت و مستعد کشاورزی همدان محسوب می گردد.

مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مولفه های تاثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را هموار نموده است و بعلاوه نوع آب و هوا و خاک منطقه و تابش نور خورشید کافی سبب کیفیت خوب سیر و موسیر استان همدان است.

سیر سفید از ارقام سیر همدان است که در زمین های سبک و رسی شنی برترین عملکرد را در شهرستان همدان دارند و استان همدان در کنار استان های مازندران، گیلان، زنجان، خوزستان، اصفهان و کرمان از عمده فراوریکنندگان سیر در کشور است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان ثبت جهانی سیر همدان ثبت جهانی شده است گفت: از ظرفیت رسانه ملی، خانه مطبوعات و فضای مجازی در راستای معرفی سیر همدان، ظرفیت های گردشگری و برنامه های جشنواره سیر استفاده گردد.

اسدالله ربانی مهر در نشست هماهنگی و برنامه ریزی جشنواره سیر سولان با دستگاه های اداری و عوامل اجرایی جشنواره گفت: جشنواره سیر سال جاری با مشارکت تشکل های مردمی به صورت مردم محور برگزار گردد و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی در جشنواره سال جاری حضور فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: استان همدان با چهار هزار و 400 هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست فراوری سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان گفت: همدان در فراوری محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته ای است و سیر فراوریی همدان با توجه به استانداردهای جهانی یک برند و نشان خاص دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 تیر 1402 بروزرسانی: 8 تیر 1402 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1310

به "این سبزی ایرانی ثبت جهانی یونسکو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سبزی ایرانی ثبت جهانی یونسکو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید