ایجاد کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا در شرایط تحریم بی معنی است ، زمان بایدن می تواند وخیم تر از ترامپ باشد خبرنگاران

به گزارش پزشکی مدرن، یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: امکان بازگشت ایران به تعهدات برجامی بدون برداشته شدن کامل تحریم ها امکان پذیر نیست؛ لذا وقتی در چنین فضایی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حرف از ایجاد کانال ارتباطی بین دو کشور می زند طبیعتا یک حرف بی ربط و بی معنی است.

ایجاد کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا در شرایط تحریم بی معنی است ، زمان بایدن می تواند وخیم تر از ترامپ باشد خبرنگاران

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد سخنان اخیر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه به دنبال ایجاد یک کانال ارتباطی با ایران هستیم، اما از بیان جزئیات آن فعلا معذوریم، گفت: صحبت های سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دو بخش داشت یک بخش آن ناظر به مبادله زندانیان ایران و آمریکا است که ایران نیز بار ها اعلام آمادگی نموده که حاضر به مبادله زندانیان دو کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: ربیعی در نشست اخیر خود صراحتا اظهار داشت جمهوری اسلامی آماده است تا همه زندانیان آمریکایی را با زندانیان ایرانی در ایالات متحده مبادله کند لذا در بحث تبادل زندانیان جمهوری اسلامی پیش تر نیز اعلام آمادگی نموده بود و موضوع مطرح شده توسط سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جدید به نظر نمی رسد.

ابوالفتح در مورد ادعای ند پرایس درباره ایجاد کانال ارتباطی میان ایران و آمریکا گفت: اساسا آمریکایی ها یا پیغام ایران را این روز ها نگرفتند یا خودشان را به نگرفتن این پیغام زده اند، چون ایران رسما بار ها اعلام نموده است که هیچ چیز جز برداشته شدن کامل تحریم ها رضایت جمهوری اسلامی را جلب نمی کند.

ایجاد کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا در شرایطی که آمریکا حاضر به لغو تحریم ها نیست ادعایی بی معنی است

این کارشناس مسائل آمریکا توضیح داد: حتی در بازه ای که بعضی رسانه های داخلی عنوان کردند طرح هایی به عنوان راهکار میانه به آمریکا و ایران پیشنهاد شده به معنی لغو قدم به قدم تحریم ها و بازگشت قدم به قدم ایران به تعهدات برجامی خود یک مقام امنیتی صراحتا در این خصوص موضع گرفت و اظهار داشت هیچ چیز جز لغو کامل تحریم ها رضایت ایران را جلب نخواهد کرد و امکان بازگشت ایران به تعهدات برجامی بدون برداشته شدن کامل تحریم ها امکان پذیر نیست؛ لذا وقتی در چنین فضایی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حرف از ایجاد کانال ارتباطی بین دو کشور می زند طبیعتا یک حرف بی ربط و بی معنی است.

وی ادامه داد: آمریکایی ها در حالی سخن از ایجاد کانال ارتباطی با ایران می زنند که حتی با درخواست ایران برای اخذ وام از صندوق بین المللی پول نیز موافقت نکردند و از این منظر هیچ چشم اندازی در حال حاضر برای حل مشکل ایران و آمریکا وجود ندارد البته شاید در سرانجام ضرب العجل سه ماهه ایران به آژانس اتفاقاتی در این جهت رخ دهد.

شرایط در زمان بایدن می تواند وخیم تر از زمان ترامپ باشد

ابوالفتح در مورد اینکه قبل از برگزاری انتخابات در آمریکا عده ای در داخل به لغو تحریم ها توسط دموکرات ها امیدوار بودند، گفت: اساسا این طرز تفکر به جامعه القا شد، اما از همان ابتدا معین شد که برطرف تحریم ها توسط بایدن دموکرات نیز محقق نخواهد شد، چون حتی اگر او بخواهد هم نمی تواند این کار را انجام دهد، چون تحریم های ضد ایرانی مصوبه کنگره آمریکاست و در صورت سرپیچی بایدن از اجرای این تحریم ها جمهوری خواستار کنگره را به آتش خواهند کشید. این در حالی است که مصوبه تحریم های ضدایرانی هم توسط اوباما و هم توسط ترامپ اجرا شد لذا بایدن نمی تواند آن را اجرا نکند. به اعتقاد من شرایط در زمان بایدن می تواند حتی وخیم تر از دوران ترامپ باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که چه قدر آمریکایی ها در مورد تصمیمات خود در قبال جمهوری اسلامی منتظر نتیجه انتخابات در ایران خواهند ماند، گفت: آمریکایی ها به خوبی می دانند که فرآیند تصمیم گیری در ایران به شکلی است که بعضی موضوعات فرادولتی است که از جمله آن می توان به رابطه با آمریکا، مسائل هسته ای، مسائل نظامی، موضوعات منطقه ای و سیاست خارجی در حوزه خاورمیانه اشاره نمود؛ لذا چندان دغدغه دولت جدید را به امید اینکه سیاست خارجی ایران 180 درجه تغییر کند، ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 598

به "ایجاد کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا در شرایط تحریم بی معنی است ، زمان بایدن می تواند وخیم تر از ترامپ باشد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا در شرایط تحریم بی معنی است ، زمان بایدن می تواند وخیم تر از ترامپ باشد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید