اندیشکده، شورای آتلانتیک: جنگ سرد چین با آمریکا شروع شده اما آمریکا آمادگی ندارد

به گزارش پزشکی مدرن، یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به موارد جدید تقابل میان آمریکا و چین، تصریح می کند که پکن هم اکنون جنگ سرد دوم جهانی را با آمریکا آغاز کرده اما این امر در شرایطی صورت می گیرد که واشنگتن آماده این تقابل نیست.

اندیشکده، شورای آتلانتیک: جنگ سرد چین با آمریکا شروع شده اما آمریکا آمادگی ندارد

فردریک کمپ، رئیس و مدیراجرایی اندیشکده شورای آتلانتیک در مقاله ای که در وبسایت این اندیشکده و وبسایت ان بی سی منتشر شد، به اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دربار غیرقانونی بودن ادعای سرزمینی چین و اقدام متقابل چین در تحریم کردن دو سناتور آمریکایی یعنی تد کروز و مارکو روبیو، در واکنش به اقدام آنها در کنگره علیه مقامات چینی و همچنین امضای قانون تحریم های جدید ضدچین توسط ترامپ و دیگر موارد و نمونه های جاری تقابل میان دو قدرت پرداخته است.

در این گزارش آمده است: همه این مسائل در مواجهه با تبلیغات جهانی، اقتصادی و اطلاعاتی بی سابقه چین برای به دست آوردن فرصت های بی شماری مطرح می شود که به پکن به عنوان اولین اقتصاد بزرگ رهایافته از کرونا در جهان عرضه شده است. چین این هفته رشد 3.2 درصدی اقتصادی خود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی را گفت.

این مقاله با اشاره به اقدامات تقابلی چین همزمان با شیوع پاندمی کرونا مانند تقابل آن با هنگ کنگ و مسئله دریای چین جنوبی و مسئله آن با استرالیا در مورد تحقیقات کرونایی و همچنین مشکل جاری این کشور با کانادا بر سر یکی از مدیران شرکت هوآوی، می افزاید: همانطور که این هفته در نشریه فارن افرز آمد، چین شاید خیلی راحت از بحران پاندمی و خلاء قدرت جهانی ناشی از عملکرد دولت آمریکا بهره برداری کند. اما دلایلی هست تا منتظر تغییرات اساسی تر و پایدارتری باشیم. شاید جهان اولین نشانه های آنچه که در واقع شکل واقعی سیاست خارجی قوی و محسوس از سوی چین است را مشاهده می کند.

بنا بر نوشته کارشناسان این اندیشکده: برخی اینگونه مطرح می کنند که خطر جنگ آمریکا و چین در حال رجحان است. اما در این میان و به گفته یکی از سران اقتصادی آسیایی چیزی که مغفول مانده این است که چین هم اکنون تصمیم خود را گرفته و جنگ را آغاز کرده است. مانند جنگ سرد اول که پیش از این حکمفرما بود، نتیجه این جنگ با ابزار و سازوبرگ نظامی تعیین نمی شود و همانند دیگر رقابت هایی که در جهان در گذشته صورت گرفته، این رقابت دهه ها به طول خواهد انجامید.

در ادامه این گزارش با اشاره به مقایسه توان این دو رقیب آمده است: تفکر رایج این است که چین با توجه به اندازه، قدرت اقتصادی و توان تکنولوژیکی، رقیب بسیار نیرومندتر از آنچیزی است که اتحاد جماهیر شوروی بود. اقتصاد چین که در سال 1980 تنها دو درصد از تولید ناخالص جهانی را تشکیل می داد اکنون 20 درصد آن را تشکیل می دهد.

به نوشته این اندیشکده: این تصور به این خاطر است که آمریکا در این جنگ سرد دوم از توانایی و تجهیز کمتری به نسبت جنگ سرد اول برای مقابله با این رقیب برخوردار است و همپیمانان آمریکا ضعیف شده اند و سیاست داخلی آن قطبی شده ، بدهی ملی آن سر به فلک کشیده و شرایط سلامت ناشی از بیماری کووید-19 وخیم شده و نابسامانی اقتصادی آن بدتر شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: گفته می شود که بسیاری از درس های جنگ سرد قبلی را می توان برای جنگ جدید نیز به کار برد اما مواردی مانند بازدارندگی نظامی، صبر راهبردی و تلاش مجدد برای همراه کردن همپیمانان آسیایی و اروپایی، توان اساسی دموکراسی ها و ضعف نظام های تمامیت خواه هنوز به عنوان فاکتورهای تعیین کننده خواهند بود.

با ای حال این اندیشکده به نقل ازمینشین پی، یکی از دانشمندان سیاسی آمریکایی چینی الاصل نقطه ضعف شوروی در جنگ اول سرد را غیرمنعطف بودن نظام آن توصیف کرد و نوشت که در دوره ریاست شی جین پینگ این فرایند غیرانعطافی تشدید شده و این یک امتیاز برای آمریکا است.

در انتهای این مقاله آمده است: مقامات دولت آمریکا اعتقاد دارند که تلاش فزاینده آنها برای مقابله با چین می تواند مهمترین دستاورد و میراث سیاست خارجی آنها باشد. اما این کار زمانی صدق خواهد کرد که تلاش خود را با راهبردی در همکاری با همپیمانان همراه سازند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 174

به "اندیشکده، شورای آتلانتیک: جنگ سرد چین با آمریکا شروع شده اما آمریکا آمادگی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، شورای آتلانتیک: جنگ سرد چین با آمریکا شروع شده اما آمریکا آمادگی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید