24 خاصیت حیرت انگیز سیب زمینی برای سلامتی پوست، مو و بدن

به گزارش پزشکی مدرن، سیب زمینی یک ماده غذایی مفید است که با آن خوردنی متنوع و خوشمزه ای درست می گردد که از جمله آن ها می توانیم سیب زمینی سرخ نموده، پوره سیب زمینی و سیب زمینی آبپز را نام ببریم. جالب است بدانید که سیب زمینی انواع مختلفی دارد و در رنگ های سفید، قرمز، زرد و بنفش موجود است. سیب زمینی ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است. در مقاله ای که امروز در خبرنگاران مگ برایتان آماده نموده ایم قرار است شما را با ارزش غذایی و 24 نمونه از خواص سیب زمینی آشنا کنیم. علاوه بر این عوارض جانبی آن را در اختیارتان قرار می دهیم و طرز درست کردن چند خوردنی مختلف با این ماده غذایی را آموزش می دهیم. تا انتها مقاله در کنار ما باشید.

24 خاصیت حیرت انگیز سیب زمینی برای سلامتی پوست، مو و بدن

ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. در جدول زیر به ارزش غذایی 369 گرم سیب زمینی اشاره نموده ایم.

چربی کل1 درصد از احتیاج روزانه بدن
سدیم22 میلی گرم1 درصد از احتیاج روزانه بدن
کربوهیدرات کل68 گرم23 درصد از احتیاج روزانه بدن
فیبر غذایی8 گرم32 درصد از احتیاج روزانه بدن
ویتامین C72.7 میلی گرم121 درصد از احتیاج روزانه بدن
کلسیم44.3 میلی گرم4 درصد از احتیاج روزانه بدن
آهن2.9 میلی گرم16 درصد از احتیاج روزانه بدن
ویتامین A7.4 واحد بین المللی0 درصد از احتیاج روزانه بدن
ویتامین K7.0 میکروگرم9 درصد از احتیاج روزانه بدن
تیامین0.3 میلی گرم20 درصد از احتیاج روزانه بدن
ریبوفلاون0.1 میلی گرم7 درصد از احتیاج روزانه بدن
نیاسین3.9 میلی گرم19 درصد از احتیاج روزانه بدن
ویتامین B61.1 میلی گرم54 درصد از احتیاج روزانه بدن
فولات59.0 میکروگرم15 درصد از احتیاج روزانه بدن
پانتوتنیک اسیدIr1.1mgon11 درصد از احتیاج روزانه بدن
کولین44 .6 میلی گرم
بتائین0 .7 میلی گرم
منیزیم84 .9 میلی گرم21 درصد از احتیاج روزانه بدن
فسفر210 میلی گرم21 درصد از احتیاج روزانه بدن
پتاسیم1554 میلی گرم44 درصد از احتیاج روزانه بدن
زینک (روی)1.1 میلی گرم7 درصد از احتیاج روزانه بدن
مس0.4 میلی گرم20 درصد از احتیاج روزانه بدن
منگنز0.6 میلی گرم28 درصد از احتیاج روزانه بدن
سلنیوم1.1 میکروگرم2 درصد از احتیاج روزانه بدن

یک عدد سیب زمینی کوچک حاوی تقریبا 30 گرم کربوهیدرات است. یک فنجان سیب زمینی له شده تقریبا 214 کیلو کالری دارد. یک عدد سیب زمینی پخته شده حاوی 129 کیلو کالری است.

خواص سیب زمینی برای سلامتی بدن

سیب زمینی سرشار از فیبر و پتاسیم است که مسؤول خواص سیب زمینی به شمار می فرایند. ترکیبات مغذی ذکر شده به کاهش فشار خون، محافظت از قلب و حتی درمان التهاب و بیماری هایی مانند روماتیسم و سرطان یاری می نمایند. در ادامه خواص سیب زمینی را معرفی نموده ایم.

1. فشار خون را کاهش می دهد

تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که پوست سیب زمینی سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی است که می تواند به کاهش فشار خون یاری کند. یک عدد سیب زمینی پخته شده میانه حاوی تقریبا 535 میلی گرم پتاسیم (و فقط 17.3 میلی گرم سدیم) بوده که این میزان معادل تقریبا 15 درصد از احتیاج روزانه بدن به پتاسیم است. سطح بالای پتاسیم در خون باعث می شود کلیه ها نمک و آب اضافی را از بدن خارج نمایند که این موضوع به کاهش فشار خون یاری می نماید. در حقیقت زمانی که مواد غذایی حاوی پتاسیم می خورید، انگار دارید یک داروی ادرارآور مصرف می کنید.

علاوه بر این نشان داده شده که پتاسیم به قلب در بهینه عمل کردن یاری می نماید. یک مطالعه بیان کرد که خوردن سیب زمینی دو بار در روز می تواند به کاهش فشار خون یاری کند. تحقیقات بعلاوه به این نتیجه رسیده اند که سیب زمینی مواد شیمیایی گیاهی دارد که شبیه به داروهای کاهنده فشار خون هستند. ضروری است در نظر داشته باشید که تمام این ها به نحوه پخت سیب زمینی بستگی دارد. سالم ترین روش برای خوردن سیب زمینی این است که آن را بپزید و بدون چربی مصرف کنید. دقت کنید که سرخ کردن سیب زمینی در دمای زیاد باعث از بین رفتن مواد مغذی موجود در آن می شود. اگر دچار فشار خون بالا هستید، قبل از اینکه سیب زمینی را هر روز مصرف کنید، با پزشک مشورت کنید. یک مطالعه بیان کرد که اثرات سیب زمینی روی فشار خون بالا نامشخص است.

2. سلامت قلب را بهبود می بخشد

سیب زمینی کلسترول ندارد که این خبر خوبی است. این ماده غذایی حاوی فیبر، پتاسیم و ویتامین های C و B6 است که همگی برای سلامت قلب مفید هستند. فیبر موجود در سیب زمینی به کاهش سطح کلسترول خون یاری می نماید. پتاسیم آن هم در محافظت از قلب اثرگذار است. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف 4069 میلی گرم پتاسیم در روز می تواند خطر بیماری قلبی ایسکمیک را تا 49 درصد کاهش دهد. بر اساس نتایج یک مطالعه دانشگاهی مصرف فیبر بیشتر می تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. با این حال از قلم نیاندازید که سیب زمینی شاخص گلیسمی بالایی دارد که این موضوع می تواند اثر منفی روی سلامت قلب بگذارد. هرچند سیب زمینی حاوی کربوهیدرات پیچیده (فیبر) است.

3. از سرطان پیشگیری می نماید

آبپز کردن، له کردن و حتی پختن سیب زمینی باعث مفیدتر شدن آن می شود. سرخ کردن سیب زمینی می تواند منجر به سنتز یک نوع ماده شیمیایی شود که باعث سرطان می شود. سیب زمینی (به غیر از سیب زمینی سرخ نموده) نه تنها منجر به سرطان نمی شود، بلکه می تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. این موضوع را می توان به وجود ویتامین C در سیب زمینی ربط داد. مصرف 50 میلی گرم ویتامین C (که معادل دو عدد سیب زمینی است) می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تا 8 درصد کاهش دهد. علاوه بر این سیب زمینی بنفش پخته شده در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ اثرگذار است.

4. در بهبود سلامت مغز مفید است

سیب زمینی حاوی آلفا لیپوئیک اسید است که نوعی کوآنزیم است و به افزایش سلامت مغز یاری می نماید. نشان داده شده که ترکیب ذکر شده کم حافظگی در بیماری آلزایمر را بهبود می دهد و حتی زوال شناختی را در برخی از بیماران کم می نماید. بعلاوه نشان داده شده که سیب زمینی در درمان افسردگی اثرگذار است. این ماده غذایی می تواند روی انتقال دهنده های عصبی در مغز که مسؤول مدیریت خلق وخو هستند اثر بگذارد. جالب است بدانید این ها همان انتقال دهنده های عصبی هستند که داروها آن ها را مورد هدف قرار می دهند. خوردن یک عدد سیب زمینی قبل از خواب می تواند به بدن در تنظیم احساسات و خلق وخو یاری کند. ویتامین C موجود در سیب زمینی نقش مهمی در درمان افسردگی دارد. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل نموده و از آسیب تماشا سلول ها به ویژه سلول های موجود در مغز پیشگیری می نماید.

5. به داشتن استخوان های مستحکم تر یاری می نماید

یاری به داشتن استخوان های مستحکم تر را هم می توانیم در فهرست خواص سیب زمینی قرار دهیم. یک مطالعه دانشگاهی به این نتیجه رسید که منیزیم و پتاسیم موجود در سیب زمینی می توانند برای سلامت استخوان ها مفید باشند. دو ماده معدنی ذکر شده می توانند از پوکی استخوان در مردان و زنان پیشگیری نمایند.

6. التهاب را کاهش می دهد

بر اساس گزارش های صورت گرفته در انجمن آرتریت، سیب زمینی زرد و بنفش می توانند در کم کردن التهاب مفید باشند. این موضوع بعلاوه به محافظت از شما در برابر روماتیسم و آرتریت یاری می نماید. یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که ترکیبات موجود در سیب زمینی و بعلاوه عصاره پوست سیب زمینی خواص ضدالتهابی دارند. در نظر داشته باشید که باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود. سیب زمینی بعلاوه حاوی ترکیباتی به نام آنتوسیانین ها است که خواص ضدالتهابی دارند. سیب زمینی به طور ویژه در درمان التهاب روده مفید است. بر اساس نتایج یک مطالعه آمریکایی مصرف سیب زمینی می تواند جلوی آسیب ناشی از التهاب را در مردان بگیرد.

7. به هضم یاری می نماید

یاری به فرآیند هضم یکی دیگر از خواص سیب زمینی به شمار می رود. یک عدد سیب زمینی پخته شده 12 درصد از احتیاج روزانه بدن به فیبر را برطرف می نماید. فیبر یک ماده مغذی مفید برای هضم به شمار می رود. بیشتر فیبر موجود در سیب زمینی در پوست آن قرار گرفته است. نشاسته موجود در این ماده غذایی به مدفوع حجم می دهد. سیب زمینی می تواند اسهال را از شما دور کند. هنگامی که به اسهال مبتلا می شوید، کالری و کربوهیدرات مصرف کنید. این کار به برگرداندن سطح انرژی بدن به حالت عادی یاری می نماید و از این طریق به فرآیند بهبودی سرعت می بخشد. سیب زمینی غنی از پتاسیم هم است. پتاسیم یک ماده معدنی است که زمانی که دچار اسهال می شوید، میزان زیادی از آن را از دست می دهید. سیب زمینی در مقایسه با غذاهای چرب یا تند به احتمال کمتر منجر به بدتر شدن علائم اسهال می شود. البته منظور ما سیب زمینی سرخ نموده یا چیپس سیب زمینی نیست. در نظر داشته باشید که یک بسته چیپس سیب زمینی حاوی تقریبا 120 گرم کربوهیدرات است.

8. سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

تقویت سیستم ایمنی بدن هم در فهرست خواص سیب زمینی قرار می گیرد. تحقیقات مختلف به اثرات مفید سیب زمینی روی سیستم ایمنی بدن پی برده اند. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که مصرف سیب زمینی ممکن است سطح لکوسیت را کاهش دهد. لکوسیت به علت التهاب یا ابتلا به بیماری در بدن فراوری می شود.

9. به مدیریت وزن یاری می نماید

سیب زمینی یک نوع سبزی بسیار سیرنماینده است و شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می دارد. اگر می خواهید وزن کم کنید، سیب زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. می توانید سیب زمینی را به عنوان یک ناهار سیرنماینده و خوشمزه به همراه کلم بروکلی آبپز و میزانی پنیر فتا نوش جان کنید. بر اساس نتایج یک مطالعه سیب زمینی می تواند جلوی پرخوری را بگیرد. جالب است بدانید که سیب زمینی به افزایش وزن اصولی هم یاری می نماید. از قلم نیاندازید که سیب زمینی کالری زیادی دارد. بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید تا یک افزایش وزن سالم، ثابت و اصولی داشته باشید.

10. به کاهش سطح کلسترول خون یاری می نماید

یکی دیگر از خواص سیب زمینی کم کردن میزان کلسترول خون محسوب می شود. علت این موضوع به فیبر موجود در آن برمی شود. این سبزی منبع خوبی از فیبر محلول و غیرمحلول به شمار می رود. فیبر محلول به کم کردن میزان کلسترول بد خون یاری می نماید. توجه کنید که بیشتر فیبر سیب زمینی در پوست آن قرار گرفته است و پوست کندن سیب زمینی به معنای دور انداختن فیبر آن است. برای درست کردن یک میان وعده خوشمزه و سالم یک عدد سیب زمینی را بپزید و میزانی روغن زیتون روی آن بریزید.

11. علائم سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می دهد

نوشیدن آب سیب زمینی می تواند در تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی اثرگذار باشد. کربوهیدرات موجود در آب سیب زمینی می تواند به بالا بردن سطح تریپتوفان یاری کند. تریپتوفان یک نوع اسید آمینه است که فراوری سروتونین را افزایش می دهد. سروتونین مسؤول بهبود خلق وخو و کاهش اضطراب است.

12. به بهتر خوابیدن یاری می نماید

پتاسیم موجود در سیب زمینی به عنوان ریلکس نماینده عضلات عمل نموده و به شما در داشتن خواب بهتر یاری می نماید.

13 . به درمان اسکوروی یاری می نماید

درمان اسکوروی را هم می توانیم در فهرست خواص سیب زمینی قرار دهیم. سیب زمینی منبع خوبی از ویتامین C به شمار می رود و به همین علت می تواند در درمان اسکوروی نقش داشته باشد. اسکوروی نوعی بیماری است که در اثر کمبود ویتامین C رخ می دهد.

14. در درمان سنگ کلیه اثرگذار است

بر اساس نتایج یک مطالعه دانشگاهی خوردن سیب زمینی (به علت اینکه غنی از فیبر است) می تواند سلامت عمومی بدن را بهبود ببخشد و از بروز دوباره سنگ کلیه پیشگیری کند. علاوه بر این سیب زمینی سرشار از منیزیم است و کلسیم کمی دارد و به همین علت در پیشگیری از سنگ کلیه مفید است. در نظر داشته باشید که کلسیم اضافی در بدن می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

خواص سیب زمینی برای سلامتی پوست

پوست سیب زمینی و حتی آب آن می تواند به طرز چشمگیری سلامت پوست را افزایش دهد. استفاده از ماسک صورت درست شده با سیب زمینی به درمان جوش و آکنه و سایر مسائل پوستی از جمله لکه های تیره یاری می نماید. این سبزی در سفید کردن پوست خوب عمل می نماید. در ادامه خواص سیب زمینی برای پوست آورده شده است.

15. حلقه های سیاه دور چشم را برطرف می نماید

مالیدن سیب زمینی به اطراف چشم می تواند در از بین بردن حلقه های سیاه دور چشم اثرگذار باشد. اگر شما هم دچار حلقه های سیاه دور چشم هستید، مراحل زیر را طی کنید. استفاده از روش خانگی زیر به کاهش پف زیر چشم هم یاری می نماید.

  1. پوست یک عدد سیب زمینی خام را بگیرید و آن را به صورت تکه های درشت و مساوی برش بزنید.
  2. تکه های سیب زمینی را در یک تکه پارچه تمیز بگذارید و آن را روی حلقه های سیاه دور چشم خود قرار دهید.
  3. تقریبا 20 دقیقه صبر کنید. سپس ناحیه اطراف چشم خود را به آرامی با آب گرم بشویید.

16. چین وچروک را درمان می نماید

سیب زمینی در کاهش سرعت بروز علائم پیری، به ویژه چین وچروک عالی عمل می نماید. آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی از جمله ویتامین C در این زمینه نقش دارند. استفاده از خمیر سیب زمینی روی صورت می تواند نتایج معجزه آسایی را به همراه داشته باشد. برای درست کردن این خمیر شگفت انگیز پوست سیب زمینی را بگیرید و آن را له کنید. سپس آن را روی پوست خود قرار دهید. اجازه دهید مخلوط به مدت تقریبا 20 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

17. لکه های تیره را از بین می برد

برای اینکه از شر لکه های تیره روی پوست خود خلاص شوید، می توانید از خواص سیب زمینی بهره ببرید. در این زمینه مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. پوست سیب زمینی را بگیرید و آن را در مخلوط کن چند پالس بزنید .
  2. خمیر به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید . به مدت تقریبا 5 دقیقه صورتتان را ماساژ دهید. سپس صورت خود را با آب خنک بشویید.
  3. دو بار در هفته از ماسک بالا بهره ببرید تا برترین نتیجه را بگیرید.

بعلاوه می توانید از سیب زمینی برای برطرف کردن جوش و جای آن بهره ببرید. برای این کار هر روز صورت خود را با آب سیب زمینی بشویید. استفاده از سیب زمینی به عنوان کلینزر هم می تواند لکه های تیره موجود روی پوست را از بین ببرد. سیب زمینی برای پوست چرب هم خوب عمل می نماید. در این راستا به یک عدد سیب زمینی، میزانی آب و جوش شیرین احتیاج دارید.

  1. دو عدد سیب زمینی میانه را نصف کنید و آن را به مدت تقریبا 20 ثانیه در مخلوط کن بزنید.
  2. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با میزانی آب ترکیب نموده و آن را به سیب زمینی اضافه کنید.
  3. مواد را خوب با یکدیگر ترکیب نموده و از آن برای شستن صورت خود بهره ببرید.

18. آفتاب سوختگی را درمان می نماید

این سبزی در درمان آفتاب سوختگی عالی عمل می نماید. تکه های سیب زمینی خنک را روی نواحی مدنظر پوست خود قرار دهید. به مدت تقریبا 20 دقیقه صبر کنید. سپس سیب زمینی را از روی صورت خود بردارید. بعلاوه می توانید به آرامی آب سیب زمینی را روی ناحیه ای از پوستتان بمالید که دچار آفتاب سوختگی شده است. این کار باعث خنک شدن پوست و کاهش آفتاب سوختگی می شود.

19. به روشن کردن پوست یاری می نماید

آیا می دانستید که سیب زمینی به عنوان روشن نماینده طبیعی پوست شناخته می شود؟ در این زمینه می توانید از روش خانگی زیر یاری بگیرید.

  1. یک عدد سیب زمینی خام را رنده کنید و ترکیب به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید.
  2. به مدت 30 دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب بشویید.
  3. استفاده منظم از این ماسک می تواند پوست شما را روشن و صاف کند.

بعلاوه می توانید آب سیب زمینی و آب لیموترش تازه را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی صورتتان بمالید تا پوستتان به طور طبیعی روشن شود. این ماسک به عنوان سفیدنماینده طبیعی پوست عمل می نماید .

20. خشکی پوست را درمان می نماید

اگر پوست خشکی دارید، می توانید از خواص سیب زمینی برای درمان خشکی پوست خود بهره ببرید. برای مرطوب کردن پوستتان از ماسک زیر بهره ببرید.

  1. یک عدد سیب زمینی خام را رنده نموده و میزان مناسبی کشک به آن اضافه کنید . مواد را خوب با یکدیگر ترکیب کنید.
  2. خمیر ایجاد شده را روی صورتتان بگذارید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند.
  3. در سرانجام صورت خود را با آب بشویید.

21. پوست را لایه برداری می نماید

سیب زمینی در لایه برداری کردن پوست و از بین بردن سلول های پوستی مرده اثرگذار است. سیب زمینی پوست کنده شده و رنده شده را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی صورتتان بماند. در سرانجام صورت خود را با آب بشویید. استفاده منظم از این ماسک می تواند سلول های پوستی مرده را از بین ببرد و پوست را جوان کند.

22. سلامت کلاژن را بهبود می بخشد

سیب زمینی سرشار از ویتامین C است. ویتامین C به ساخت کلاژن یاری می نماید. استفاده منظم از سیب زمینی می تواند در بهبود سلامت کلاژن اثرگذار باشد.

خواص سیب زمینی برای مو

سیب زمینی برای مو هم فواید مهمی دارد. این ماده غذایی سرعت سفید شدن زودرس مو را کاهش می دهد و از ریزش مو هم پیشگیری می نماید. خواص سیب زمینی به توضیح زیر است.

23. سفیدی مو را درمان می نماید

تونیک موی درست شده با سیب زمینی می تواند برای موها معجزه نموده و حتی از سفید شدن زودرس مو جلوگیری کند. برای تهیه تونیک مو با سیب زمینی مراحل زیر را انجام دهید.

  1. یک قابلمه را آب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید.
  2. پوست سیب زمینی را به قابلمه منتقل کنید. حواستان باشد که میزان آب باید به حدی باشد که پوست سیب زمینی را بپوشاند.
  3. بعد از اینکه آب جوشید، زیر حرارت را خاموش کنید و مخلوط را کنار بگذارید تا کمی خنک شود.
  4. یک کاسه در سینک قرار دهید و صافی را روی آن بگذارید. مخلوط آب پوست سیب زمینی را از صافی رد نموده و آن را به یک شیشه تمیز منتقل کنید.
  5. بعد از اینکه موهای خود را با شامپو شستید، از تونیک سیب زمینی برای شست وشوی موهای خود بهره ببرید.
  6. این تونیک به برگرداندن رنگ طبیعی مو یاری می نماید.

24. از ریزش مو پیشگیری می نماید

ریزش مو مسئله ای است که متأسفانه زنان و مردان زیادی دچار آن هستند. ماسک موی سیب زمینی به پیشگیری از ریزش مو یاری می نماید. اگر شما هم دچار ریزش مو هستید، مراحل زیر را انجام دهید.

  1. پوست سیب زمینی را بکنید و آب آن را بگیرید.
  2. دو قاشق غذاخوری آب سیب زمینی را با دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورای تازه و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید.
  3. بعد از اینکه مواد را خوب هم زدید، آن را روی ریشه های موی خود بمالید و روی کف سرتان ماساژ دهید.
  4. یک کلاه حمام سر کنید تا مخلوط روی لباستان نریزد.
  5. چند ساعت صبر کنید. سپس موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.
  6. برای اینکه برترین نتیجه را بگیرید، دو بار در هفته از ماسک بالا بهره ببرید.

عوارض جانبی سیب زمینی

سیب زمینی خراب یا سبز یا سیب زمینی هایی که جوانه زده اند، حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند منجر به سردرد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و در برخی موارد حتی مرگ شوند. ترکیبات سمی موجود در این نوع سیب زمینی ها به وسیله پخت از بین نمی فرایند. بنابراین حواستان به آن ها باشد. مصرف سیب زمینی رسیده و بدون لکه برای زنان باردار بی خطر است. با این حال بهتر است زنان باردار و شیرده قبل از مصرف این ماده غذایی با پزشک مشورت نمایند تا مطمئن شوند خطری سلامتیشان را تهدید نمی نماید.

طرز درست کردن چند خوردنی لذیذ با سیب زمینی

سیب زمینی از آن دسته از مواد غذایی است که می توان از آن در تهیه غذا ها، سوپ ها و سالادهای متنوع استفاده کرد. در ادامه طرز درست کردن چند خوردنی دلچسب با سیب زمینی را یاد داده ایم.

1. سالاد سیب زمینی به همراه کرفس و بادام زمینی

این سالاد بسیار مغذی است و مزه بسیار خوبی دارد. تمام مواد اولیه این سالاد سالم هستند و سلامتی بدن را به روش های مختلف افزایش می دهند. می توانید این سالاد فوق العاده را به عنوان یک شام سبک نوش جان کنید. طرز تهیه این سالاد مهیج به توضیح زیر است.

مواد لازم

  • سیب زمینی: 200 گرم
  • روغن سبزیجات: سه قاشق غذاخوری
  • فلفل چیلی: دو عدد
  • سیر: یک حبه
  • شکر قهوه ای: دو قاشق چای خوری
  • سرکه سفید: نصف فنجان
  • پودر زنجبیل تازه: نصف قاشق چای خوری
  • بادام زمینی بوداده بدون نمک: نصف فنجان
  • ساقه کرفس: دو عدد
  • گشنیز: یک فنجان
  • برگ های نعناع خرد شده: نصف فنجان
  • نمک و پودر فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه

1.

اول از همه فلفل چیلی را نازک خرد کنید. سیر را هم ریز رنده کنید. ساقه کرفس را هم به همراه گشنیز خرد کنید.

2.

سیب زمینی ها را خوب بشویید و آن ها را به یک قابلمه بزرگ منتقل کنید. قابلمه را آن قدر آب کنید که روی سیب زمینی ها با آب پوشانده شود. میزانی نمک به آب اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید.

3.

اجازه دهید آب بجوشد. سپس زیر حرارت را کم کنید. در سیب زمینی ها چنگال فرو کنید تا متوجه شوید خوب پخته اند یا نه. زیر حرارت را خاموش کنید و آب درون قابلمه را دور بریزید. سیب زمینی ها را کنار بگذارید تا خنک شوند.

4.

یک ماهیتابه بزرگ روی حرارت میانه قرار دهید و روغن سبزیجات را درون آن بریزید. پوست سیب زمینی ها را بگیرید و آن ها را ریز خرد کنید. سیب زمینی های خرد شده را به ماهیتابه منتقل نموده و آن ها را سرخ کنید. 8 تا 10 دقیقه صبر کنید تا سیب زمینی ها ترد و قهوه ای رنگ شوند. سیب زمینی ها را با نمک طعم دار کنید.

5.

یک قابلمه کوچک روی حرارت میانه قرار دهید و فلفل چیلی، سیر، سرکه سفید، شکر قهوه ای و پودر زنجبیل تازه را درون آن بریزید. اجازه دهید مواد بجوشند. مواد را هم بزنید و تقریبا 2 دقیقه صبر کنید تا شکر حل شود. سپس زیر حرارت را خاموش کنید.

6.

یک کاسه بزرگ بردارید و مخلوط سرکه را درون آن بریزید. سیب زمینی ها را به مخلوط سرکه اضافه کنید و خوب هم بزنید. اجازه دهید مخلوط خنک شود.

7.

ساقه کرفس، گشنیز و نعناع را به مواد اضافه کنید و آن ها را با نمک و پودر فلفل سیاه طعم دار کنید. سالاد شما حاضر است. نوش جان.

2. سیب زمینی رست شده

اگر در پی درست کردن یک خوردنی خوشمزه با سیب زمینی هستید، حتما خوردنی زیر را امتحان کنید.

مواد لازم

  • سیب زمینی: 200 گرم
  • سیر له شده: دو حبه
  • روغن زیتون فوق بکر: دو قاشق غذاخوری
  • پوست لیموترش: یک قاشق غذاخوری
  • گشنیز ریز خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • نمک: به میزان لازم

طرز تهیه

1.

اول سیب زمینی ها را خوب بشویید و آن ها را نصف کنید. فر را روی 220 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. روی سینی فر فویل آلومینیومی قرار دهید.

2.

سیب زمینی های نصف شده را در یک کاسه بریزید. روی سیب زمینی ها پوست لیموترش، روغن زیتون، سیر له شده و نمک بریزید و مواد را خوب با یکدیگر ترکیب کنید. مخلوط سیب زمینی را به سینی فر منتقل کنید.

3.

سینی را به مدت 15 دقیقه در فر بگذارید. سپس سینی را از فر خارج کنید. مواد را زیر و رو کنید و دوباره آن ها را به مدت 10 دقیقه در فر قرار دهید.

4.

زیر فر را خاموش کنید و سینی را از فر بیرون بیاورید. روی مواد گشنیز خرد شده را بریزید. از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید.

چند حقیقت جالب درباره سیب زمینی

در ادامه چند نکته جالب درباره سیب زمینی را در اختیارتان قرار داده ایم که احتمالا دانستن آن ها برایتان جالب باشد.

  1. هر فرد به طور میانه 33 کیلوگرم سیب زمینی در سال مصرف می نماید.
  2. بزرگترین سیب زمینی دنیا 3.8 کیلوگرم وزن دارد.
  3. کشور چین به عنوان فراورینماینده اصلی سیب زمینی در دنیا به شمار می رود.
  4. سیب زمینی حاوی سمی به نام سولانین است که در سیب زمینی سبز می تواند به سطح سمی برسد. ترکیب ذکر شده در موارد کمیاب منجر به سردرد و اسهال می شود.
  5. مصرف سیب زمینی از 30 میلیون تن در دهه 1960 میلادی به 165 میلیون تن در دهه 2000 میلادی افزایش پیدا نموده است.

آیا سیب زمینی کاربرد دیگری دارد؟

می توانید از سیب زمینی برای برطرف کردن لکه های روی دستتان استفاده کنید. مالیدن سیب زمینی روی صورت می تواند به پاکسازی سریع آن یاری کند. بعلاوه می توانید از سیب زمینی برای براق کردن نقره جات بهره ببرید. سیب زمینی را بجوشانید و نقره جات را در آب جوش داخل قابلمه قرار دهید. اجازه دهید نقره جات به مدت 60 دقیقه در آب سیب زمینی بمانند. سپس آن ها را طبق روال عادی بشویید. برای نو کردن کفش هم می توانید از سیب زمینی یاری بگیرید. سیب زمینی را نصف کنید و قبل از اینکه کفش قدیمی خود را واکس بزنید، آن را روی کفش بمالید. این کار باعث می شود کفش براق تر شود.

کلام سرانجامی

سیب زمینی یک ماده غذایی سالم و مقوی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. در مقاله ای که امروز در خبرنگاران مگ در اختیارتان قرار دادیم، خواص سیب زمینی و عوارض جانبی آن را معرفی کردیم. در سرانجام مقاله طرز درست کردن 2 خوردنی با این نوع سبزی را یاد دادیم و به چند حقیقت جالب درباره آن اشاره کردیم. از جمله خواص سیب زمینی می توانیم بهبود سلامت کلاژن، درمان آفتا ب سوختگی، یاری به هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن را نام ببریم. در بخش کامنت ها به ما و مخاطبان دیگر بگویید خوردنی مورد علاقه شما با سیب زمینی چیست و چگونه درست می شود؟

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1138

به "24 خاصیت حیرت انگیز سیب زمینی برای سلامتی پوست، مو و بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "24 خاصیت حیرت انگیز سیب زمینی برای سلامتی پوست، مو و بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید