راه های درمان خانگی یبوست

به گزارش پزشکی مدرن، درمان خانگی یبوست

یبوست، بیماریی است که در سطح دنیا، برای هر قشری، چه پیر و چه جوان و کودک وجود داشته است. هر ساله افراد، مبالغ زیادی برای درمان این بیماری خرج می نمایند. در صورتیکه با کمی اطلاع از نوع بیماری می توان به درمان خانگی یبوست مبادرت ورزید.

راه های درمان خانگی یبوست

یبوست چیست؟

یبوست، عدم اجابت مزاج و کم تحرکی روده است. شاید علت اصلی آن نوع تغذیه ناصحیح افراد باشد. نوع عادات غذایی، تاثیر بسزایی در این بیماری دارد. زمانی که می گوییم فردی دچار یبوست شده است که اجابت مزاج او، چند روزی انجام نشده و یا مدفوع او شل و سفت باشد که تمامی این ها عاملی برای دل درد های مزمن، دفع گاز، مدفوع سخت و کم حجم و بدبو، بواسیر، از بین رفتن اشتها، و استفراغ است.

علت بروز یبوست چیست؟

در ابتدا باید علل ایجاد یبوست را آنالیز کرد:

  1. عدم نجویدن درست غذا و قورت دادن آن
  2. استفاده زیاد از حد از بعضی مواد غذایی که این شرایط، باعث عکس العمل منفی بدن و عدم هضم می گردد.
  3. اضطراب، استرس، عصبانیت شدید و متعدد
  4. استفاده از داروهای مکمل، بیهوشی، بستری شدن طولانی مدت، مسافرت طولانی
  5. مصرف بیش از اندازه گوشت، چربی و شیرینی
  6. استفاده بیش از حد کنسروها، غذا های آماده، فست فودها
  7. عدم استفاده از فیبر هایی مانند سبوس گندم، سبزی و میوه جات
  8. پختن زیاد مواد غذایی
  9. عدم استراحت، خواب ناکافی، خستگی زیاد، بیدار بودن تا دیر وقت
  10. استفاده طولانی مدت از داروهای ملین که باعث تضعیف روده می گردد.
  11. سرطان و التهاب روده، نارسایی هیپوفیز، ناهنجاری کولون

حال که با علل بروز یبوست آشنا شدیم، باید اطلاعات کافی درباره نحوه درمان خانگی و طبیعی آن پیدا کنیم.

راه های درمان خانگی یبوست

  • مصرف فیبر

استفاده مداوم از فیبر های گیاهی مانند سبزی، میوه جات، فعالیت های بدنی متداوم، کم کردن مصرف شکلات، قهوه، چای، شیر می تواند بسیار سودمند باشد. از بهترین درمان های خانگی یبوست، استفاده از آلوی بدون شیرینی و یا شیاف گیلیسیرینی است. سلولوز موجود در پوست میوه و یا نخود و لوبیا، باعث تحریک روده شده و عمل دفع را تسهیل می نماید.

  • میوه ها و سبزی های ملین

مصرف میوه ها و سبزی های ملین یکی دیگر از راه های درمان خانگی یبوست است؛ میوه هایی نظیر آلبالو، گیلاس، گوجه، آلو، پرتقال، لیمو، انجیر، انگور، گلابی، هلو، زردآلو، هندوانه، کاهو، آناناس، کلم، برگ شلغم، تربچه، نخود فرنگی، هویج، لبو، ریواس، لوبیا، کلم و… به درمان این بیماری یاری می نمایند.

  • برای پاکسازی بدن و اصلاح صحیح نوع تغذیه، باید از چای کم رنگ، جوشانده میوه های بدون قند و شکر بهره ببرید.
  • آب لیمو، اثر تحریک نمایندگی دستگاه گوارش، هضم غذا، دفع سموم را به همراه دارد. روزی یک لیوان آب گرم را، با یک عدد لیمو مخلوط کنید و بخورید.
  • به مدت سه روز، رژیم گیاهی بگیرید. به صورتی که در این سه روز، فقط میوه بخورید. در یونان باستان در هنگام یبوست، فقط انگور می خوردند که در عصر حاضر این مساله، بهترین درمان در کشور های ایتالیا، اسپانیا، پرتقال، آرژانتین می باشد. بعد از سه روز استفاده از انگور، سوپ گندم و نان برشته مصرف کنید.
  • در خصوص بچه ها، حتما آن ها را وادار کنید که روزی دو بار بعد از غذا به دستشویی بروند و هر روز ورزش شکمی انجام دهند. این بیماری بر روی عملکرد رفتاری و تحرک و بازی بچه ها تاثیر گذار است.
  • مورد بعدی که بر مداومت آن تاکید نمی گردد، تنقیه است که باید فقط برای درمان یبوست به مدت کوتاه انجام گیرد. چون استفاده مداوم آن، تنبلی روده را موجب می گردد.

تنقیه به 4 صورت 1- نمک 2- آب گرم 3- صابون 4- روغن زیتون و روغن کرچک است.

  • می توانید هر روز با شکم خالی روغن زیتون، روغن کرچک، روغن کنجد را به میزان دو قاشق بخورید و در صورت عدم علاقه آن را با آب میوه مخلوط و سپس میل کنید.
  • کنجد به علت داشتن فیبر بالا، مراحل جذب را آسان تر می نماید. هر روز حدود دو قاشق غذا خوری به صورت ناشتا کنجد مصرف کنید و یا بر روی سالاد بریزید.
  • حتما در طول روز، تنفس شکمی انجام گردد. دم را به مدت 5 ثانیه در داخل شکم حبس کنید و سپس به ارامی تا 5 ثانیه بیرون دهید. حتما هر روز صبح به مدت ده دقیقه ورزش (پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، و ….) انجام دهید.
  • از بهترین و راحت ترین راه های درمان خانگی یبوست، استفاده از حمام است. بطوریکه به مدت 15 ثانیه در داخل آبی با دمای 16 درجه بنشینید و یا می توانید بر روی کمرتان آب سرد بریزید، یا پارچه را در آب سرد فرو کنید و حدود نیم ساعت بر روی شکم خود بگذارید.
  • خوردن 1 لیوان آب سرد بصورت ناشتا فراموش نگردد. حتما هر روز، روزی 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. آب بهترین ملین برای درمان یبوست است.
  • استفاده از آب های گرم معدنی به مدت سه هفته، درمان مناسبی برای تمدد اعصاب، آرامش روانی و درمان یبوست است.
  • هر روز صبح، مقداری آلوچه را با نان چاودار در وعده صبحانه خود مصرف کنید. از زمان های قدیم، آلو به علت وجود فیبر فراوان، بهترین مسهل و درمان نماینده یبوست بوده است.
  • خوردن مقدار زیاد کشمش، باعث نرمی مدفوع در دستگاه گوارش و راحتی دفع مواد غذایی می گردد.
  • از مصرف غذا هایی که استفاده مداوم آن باعث تشدید یبوست می گردد پرهیز کنید. مانند: الکل، گوشت، کنسروها، شکلات، پنیر کهنه، شیر، نان سفید، بیسکوییت، شیرینی خشک، نخود، لوبیا، باقلا، سفیده و زرده تخم مرغ، سیب زمینی و نشاسته، سرخ کردنی ها.
  • سوپ بلغور و یا سوپ گندم و سبزی، از بهترین مواد غذایی برای درمان می باشد.

دمنوش ها

یکی دیگر از راه های درمان خانگی یبوست استفاده از دمنوش های گیاهی است که در ادامه به بعضی از این دمنوش ها و نحوه تهیه کردن آن اشاره خواهیم کرد.

دمنوش گل خطمی: می توان از دمنوش گیاهان ملینی همچون گل خطمی، شیر خشت، ترنجبین استفاده کرد. برای بچه ها، 10 تا 20 گرم و برای بزرگسالان، 20 تا 30 گرم در 1 لیتر آب جوشیده، دم نموده گردد. این نوع گیاه، هم باعث آرامش اعصاب می گردد و هم موجبات تخلیه روده را فراهم نموده، عملکرد کبد و کلیه را منظم می نماید.

دمنوش بابونه: حدود 20 گرم بابونه را به مدت 20 تا 30 دقیقه دم کنید و بعد از هر غذا بخورید.

دمنوش ترخون: حدود 15 تا 20 گرم ترخون را بجوشانید و روزی یک مرتبه مصرف کنید که درمان مناسبی برای درد معده و یبوست است.

دمنوش تخم کدو: حدود 1 فنجان شیره تخم کدو را، هر صبح بهره ببرید.

دمنوش تخم اسفناج: حدود 5 تا 10 گرم اسفناج را دم کنید و روزی یک بار از دم نموده آن بخورید.

شربت شکوفه هلو: در زمان شکوفه دهی درخت هلو، درخت را تکان داده تا تعدادی از شکوفه های آن بریزد. سپس شکوفه ها را دم نموده و بر روی حرارت ملایم بجوشانید. روزی یک قاشق چایخوری بخورید تا یبوست بطور کامل رفع گردد.

شربت کاسنی: حدود 30 گرم برگ و یا ریشه کاسنی را در یک لیتر آب بجوشانید و هر صبح 2 فنجان از آن مصرف کنید.

امید داریم که برای پیشگیری و درمان این نوع بیماری، اطلاعات جامع و مفیدی را کسب نموده باشید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 730

به "راه های درمان خانگی یبوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های درمان خانگی یبوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید