کیوی با نام علمی Actinidia Deliciosa

به گزارش پزشکی مدرن، نام کیوی برگرفته از نام یک پرنده بومی نیوزیلند است که یکی از نمادهای این سرزمین می باشد. کیوی، گیاه نیمه گرمسیری فصل خزان است، ولی به سرما مقاوم بوده، تا دمای 18 درجه زیر صفر را تحمل می کند. استان مازندران و گیلان در ایران تنها مکان هایی هستند که تمام شرایط آب و هوایی رشد این درخت را دارند.

کیوی با نام علمی Actinidia Deliciosa

کیوی با نام علمی Actinidia Deliciosa

جنگنده ای بر علیه بیماری های عفونی بمب ویتامین C

نام کیوی برگرفته از نام یک پرنده بومی نیوزیلند است که یکی از نمادهای این سرزمین می باشد.

کیوی، گیاه نیمه گرمسیری فصل خزان است، ولی به سرما مقاوم بوده، تا دمای 18 درجه زیر صفر را تحمل می کند. استان مازندران و گیلان در ایران تنها مکان هایی هستند که تمام شرایط آب و هوایی رشد این درخت را دارند.

ترکیبات کیوی:

حاوی ویتامین C فراوان، ویتامین های A, B6, B1, B2 اسید فولیک، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن، گوگرد، کلر، آنزیم های هضم کننده مواد پروتئینی، فلاوئوئیدها، بتاکاروتن و ...

خواص کیوی:

1-مصرف مرتب این میوه اندازه کلسترول را کاهش می دهد و در دیابتی ها اثر خوبی در کاهش قند خون دارد.

2-خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی: آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین ها و مواد فیتوشیمیایی موسوم به فلاوئوئیدها هستند که قدرت خنثی سازی عملکرد ملکول های مخرب و بیماری زا تحت نام رادیکال های آزاد را دارند. ملکول های رادیکال آزاد می توانند باعث بروز بیماری های مزمن در افراد شوند. مصرف و جذب بیشتر آنتی اکسیدان ها می تواند در پیشگیری از بروز انواع خاصی از سرطان ها، بیماری های قلبی و علایم پیری مؤثر واقع گردد. خواص آنتی اکسیدانی کیوی نسبت به سایر میوه ها بسیار قوی تر و بیشتر است.

3-پادزهر سیگار: سیگاری ها نیاز به ویتامین C بیشتری دارند؛ زیرا مواد سمی، مخصوصاً رادیکال های آزاد در دود سیگار ویتامین ها را از بین می برد. بنابراین افراد سیگاری حدوداً باید 30 درصد ویتامین C بیشتری، مصرف کنند. این اندازه تقریباً با خوردن 2 عدد کیوی تأمین می گردد. ماده ای مرسوم به اسید کافئیک در کیوی وجود دارد که مانع تولید مواد سرطان زا در معده می گردد. کیوی با داشتن ویتامین C و اسید کافئیک، دو ماده اساسی ضد سرطان را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

4-نرم کننده گوشت: آنزیم های پروتئولیتیک یا هضم کننده پروتئین موجود در کیوی باعث نرم شدن گوشت می گردد ولی مراقب باشید برای این منظور تنها چند دقیقه کافی است، زیرا استفاده بیش از حد آن باعث غیر قابل استفاده شدن گوشت می گردد.

5-این میوه ضد استرس و بی خوابی است و فشار خون را کاهش می دهد و در فصل سرماخوردگی ها عامل خوبی جهت پیشگیری می باشد.

6-کیوی اثر مشابه آسپیرین دارد و موجب رقیق شدن خون می گردد و از ایجاد پلاک و لخته در خون جلوگیری می کند. آسپرین از داروهایی است که به رغم عوارض جانبی مانند التهاب، زخم و حتی خونریزی روده، همواره باید از سوی افراد مبتلا و مستعد بیماری های قلبی و عروقی به مصرف برسد، در حالی که مصرف روزانه دو عدد کیوی می تواند همان اثر را داشته باشد بدون این که عوارض آسپیرین را ایجاد کند.

7-کیوی باعث کاهش وزن می گردد و از طرفی ادرارآور است و در سلامت کلیه ها نقش مهمی را ایفا می کند.

8-مصرف 2 الی 3 کیوی در روز از ضعیف شدن سیستم بینایی جلوگیری می کند. البته ویتامین های E و C در کنار بتاکاروتن موجود در میوه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی چنین نقشی را بازی می کنند.

9-کیوی از میوه هایی است که محافظت کننده بدن در برابر بیماری های عفونی است. فلاونوئید و انواع کاروتنوئید موجود در آن، ساختار DNA سلول ها را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و فعالیت آنتی اکسیدانی ترکیباتی مثل ویتامین E و C را چندین برابر می کند.

نکته:

-ممکن است بعضی ها نسبت به این میوه حساسیت داشته باشند که در این صورت باید از مصرف آن خودداری کنند.

منبع: نشریه تخصصی هنر آشپزی / شماره 64

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 859

به "کیوی با نام علمی Actinidia Deliciosa" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیوی با نام علمی Actinidia Deliciosa"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید