کشف مقبره 4400 ساله در نزدیکی اهرام مصر!

به گزارش پزشکی مدرن، خبر کشف مقبره 4400 ساله

سال جاری سال کشفیات شگفت انگیز در مصر بوده است و بارها در مجله خبرنگاران در خصوص این کشفیات باستان شناسی صحبت نموده ایم. دولت مصر تصمیم گرفته اجازه کشفیات تازه و بازگشایی مقبره های نامکشوفه را در سایت های باستان شناسی بدهد تا از این طریق، صنعت گردشگری و توریسم خود را رونق دوباره ای ببخشد. این بار هم کشف مقبره 4400 ساله در نزدیکی اهرام مصر خبرساز شده و توجه همگان را بار دیگر به مصر و منطقه تاریخی سقاره جلب نموده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این کشف بیشتر صحبت کنیم.

کشف مقبره 4400 ساله در نزدیکی اهرام مصر!

جزئیات کشف تازه

باستان شناسان مصری خبر از کشف مقبره 4400 ساله ای داده اند که در مجموعه سقاره مصر در جنوب قاهره داده اند. در طول دوره ساخت و ساز اهرام باشکوه مصر، مردی بانفوذ و شناخته شده به نام Wahtye فوت کرد و جسدش را در گورستان سلطنتی وسیعی که امروزه بیابان غربی قاهره را تشکیل می دهند دفن کردند. مقبره نقاشی شده و رنگارنگ او که ظاهرا دست نخورده و سالم به جای مانده است 5 متر پایین تر از سطح زمین قرار داشته و در منطقه باستان شناسی سقاره مصر از دل خاک بیرون آمده اند. وزیر باستان شناسی مصر، خالد العنانی روز شنبه در این رابطه اعلام کرد: امروز خبر آخرین کشف باستان شناسی سال 2018 را به شما اعلام می کنیم. این کشف تازه در واقع کشف یک مقبره است.

این مقبره رنگارنگ با مجسمه ها و تندیس های داخلش به طرز شگفت آوری سالم و دست نخورده به جای مانده است. شواهد نشان می دهند که این مقبره به یکی از شخصیت های بالارتبه مذهبی تعلق دارد و بیش از 4400 سال قدمت دارد.

کشف مقبره 4400 ساله نشان می دهد که این آرامگاه متعلق به Wahtye، کشیشی بلندپایه و والامقام در دوران فراعین مصر باستان است که در دوره دودمانه پنجم و حکومت Neferirkare زندگی می نموده است. دیوارهای مقبره پوشیده از نقاشی هایی است که کشیش سلطنتی را همراه با مادر، همسر و دیگر اعضای خانواده اش نشان می دهد. هیروگلیف هایی که روی در سنگی روی مقبره حک شده اند شامل نام متوفی و عناوین شغل او هستند: کشیش سلطنتی، ناظر سلطنتی و بازرس قایق مقدس!

تالار مستطیلی مقبره از شمال به جنوب 10 متر و از شرق به غرب 3 متر عرض دارد و حدود 3 متر هم ارتفاع دارد و در و دیوار و حتی سقف با نقاشی ها و دیوارنگاره های مختلف هیروگلیف ها، نوشته ها و مجسمه ها و تندیس های متعددی پوشیده شده است که بعد از گذشت قرن ها هنوز هم صحیح و سالم به جای مانده اند.

حجاری ها و تصاویر حک شده روی دیوارها صحنه های مختلفی را شامل می گردد: علاوه بر چهره شخص متوفی، همسر و مادرش صحنه هایی از شکار، دریانوردی، پیشکش دادن و ساخت کالاهایی مثل سفال و وسایل تدفین هم مشاهده می گردد. مجمسه هایی بزرگ متعلق به کشیش مصری و خانواده اش در 18 تو رفتگی در دیوار قرار گرفته اند، با این حال 26 تو رفتگی دیگر با مجسمه هایی کوچک تر پر شده اند که متعلق به شخصی نامعلوم است که در شرایط های مختلف نشسته یا ایستاده است.

تیم باستان شناسی مصر بعد از کشف مقبره 4400 ساله با 5 چاه روبرو شدند که داخل آرامگاه قرار گرفته است. یکی از آن ها باز است و چیزی داخلش نیست، اما چهار چاه دیگر مهر و موم شده اند و احتمالات زیادی در خصوص محتویات داخل آن ها وجود دارد. بر اساس گزارشی که از فعالیت های این تیم باستان شناسی منتشر شده کار روی این چاه های مهر و موم شده از چند روز آینده شروع خواهد شد.

به گفته تیم باستان شناسی: این چاه می تواند به تابوت سنگی صاحب مقبره منتهی گردد و سایر چاه ها هم محل قرارگیری کالاها و اشیاء و متعلقات شخص متوفی بوده اند. این مقبره و نواحی اطرافش نیازمند کاوش ها و تحقیقات بسیار بیشتری است که طبق برنامه ریزی ها قرار است از ماه ژانویه سال آینده شروع شوند.

رونق صنعت گردشگری مصر

دولت مصر در چند سال اخیر مجموعه ای از حفاری ها و کشفیات باستان شناسی را انجام داده است که همگی در راستای جلب توجه جهانیان به مصر باستان و رونق صنعت توریسم این کشور عنوان شده اند. از سال 2011 و در پی ناآرامی های سیاسی، آمار گردشگران خارجی مصر به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا نموده است، به همین علت دولت مصر در نظر دارد با این کشفیات تازه باردیگر مصر به عنوان یک مقصد گردشگری مجذوب کننده و اسرارآمیز به جهان بشناساند.

ماه نوامبر نیز مقامات باستان شناسی مصر خبر از کشف هفت تابوت سنگی در سقاره داده بودند که بیش از 6000 سال قدمت داشتند که در جریان حفاری هایی که از ماه آوریل شروع شده بود کشف شده بودند. جالب است بدانید که در سه مقبره و آرامگاه مومیایی های گربه و سوسک هم وجود داشت و این موضوع باعث شگفتی و تعجب باستان شناسان و کارشناسان شد. گورستان سلطنتی سقاره در جنوب قاهره واقع شده است و به خاطر هرم مشهور پلکانی اش، هرم جوزر معروفیت دارد که سازه ای 4600 ساله و یکی از اولین بناهای بزرگ سنگی مصر باستان قلمداد می گردد.

منبع: nationalgeographic.com

منبع: الی گشت
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1066

به "کشف مقبره 4400 ساله در نزدیکی اهرام مصر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مقبره 4400 ساله در نزدیکی اهرام مصر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید