کازرون در یک نگاه

به گزارش پزشکی مدرن، کازرون، شهری تاریخی و زیبا است که در غرب استان فارس قرار گرفته است.

کازرون در یک نگاه

شهر کازرون در غرب استان فارس و در بخش مرکزی شهرستان کازرون قرار گرفته است. این شهر طبق سرشماری انجام گرفته در سال 1395 جمعیتی حدود 97 هزار نفر دارد. شهر کازرون که مساحتی بالغ بر 2070 هکتار را دارا است، 860 متر از سطح دریا فاصله دارد و به واقع یکی از زیباترین شهرهای استان فارس است. کازرون با مرکز استان فارس یعنی شهر شیراز حدود 130 کیلومتر فاصله دارد. مردم کازرون به زبان فارسی با لهجه کازرونی صحبت می کنند.

از نظر جغرافیایی کازرون در یکی از زیباترین منطقه ها ایران قرار گرفته است. این شهر میان دو رشته کوه موازی از دامنه های فرعی رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. همچنین در سمت شرق آن یکی از زیباترین جنگل های درخت بلوط در ایران یعنی دشت برم قرار گرفته که در جهت کازرون به شیراز می توانید آن را ببینید. آب و هوای شهر کازرون در تابستان گرم و خشک و در زمستان خنک و معتدل است. نزدیک ترین شهرها به کازرون از شمال، یاسوج، از شرق، شیراز و از غرب، بوشهر هستند.

کازرون در گذشته نام هایی همچون شهر کهنه، شهر سبز، بلدالعتیق، گازرگاه، گازران و کوه زران داشته است. این شهر در زمان حکومت ساسانیان و با فرمان شاپور اول ساخته شد. کازرون همواره در طول تاریخ یکی از مهم ترین مراکز فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران بوده است. شهر باستانی بیشاپور که در حوالی این شهر قرار گرفته است، در زمان ساسانیان یکی از مهم ترین شهرها بود که پس از حمله اعراب و ویران شدنش، مردم آن به روستایی در اطراف کازرون امروزی مهاجرت کردند. کازرون در دوره قاجاریه دارای شهرداری و فرمانداری مستقل شد. کازرون در طول تاریخ زادگاه دانشمندان برجسته ای همچون قطب الدین محمود و جلال الدین محمد دوانی و شاعران و عارفانی همچون شیخ ابواسحاق، شیخ امین الدین بلیانی، بهجت العلما و بسیاری دیگر بوده است.

غذاهای محلی کازرون تنوع زیادی دارند. انواع آش همچون آش نذری هفت درده، آش شوربا، آش اسفناج، شله مجکی، آش کارده، آش گندمی در این منطقه پخته می شود. همچنین انواع پلو همچون هویج پلو، ماشک پلو، ماشک پلو و چند نوع دیگر را باید به این فهرست اضافه نمود. در منطقه ها روستایی کازرون نیز یک نوع نان سنتی به نام نان تتک تهیه می شود که نازک، پهن و گرد است. در سفر به کازرون حتما غذاهای محلی آن را امتحان کنید.

در کازرون، صنایع دستی نیز رواج گسترده ای دارد، به گونه ای که بخشی از مردم به فعالیت هایی همچون قالی بافی، نمدمالی، گیوه دوزی، ساخت اشیا فلزی و گلی و چوبی می پردازند. ولی شاید مهم ترین هنر دست مردم کازرون دولچه دوزی باشد. دولچه، یک ظرف مخصوص برای نگهداری آب آشامیدنی است که در زمان های دور استفاده می شده است. دولچه از مشک آب ساخته می شد و اگر مشک کهنه می بود، باید از طریق فرد دولچه دوز تغییر شکل داده می شد. دولچه دوزی از قدیم در کازرون رواج داشته است.

از سوغاتی های شاخص شهر کازرون که می توانید با خود به یادگار ببرید، می توان به مسقطی کازرون اشاره کرد. علاوه بر این انواع ترشی های کازرون، زیتون، خرما، مرکبات و البته انواع صنایع دستی نیز می توانند سوغاتی های خوبی از شهر کازرون برای شما باشند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کازرون لقب شهر سبز را دارد. طبیعت کازرون به خصوص در ایام نوروز بسیار زیبا و سرسبز است و می تواند برای گردشگران مجذوب کننده باشد. کازرون جاذبه های طبیعی فراوانی دارد. دشت برم که به عنوان تفرجگاه میان کتل نیز شناخته می شود، بزرگترین دشت بلوط ایران و زیستگاه گوزن زرد ایرانی است که در 30 کیلومتری شرق کازرون قرار گرفته است.

تنگ چوگان در نزدیکی شهر بیشاپور با سنگ نوشته های تاریخی اش، دریاچه پریشان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران، دشت وسیع و پر از گل های نرگس به نام نرگس زار، سرآب اردشیر، تنگ تیکاب، چشمه ساسان، چشمه رنجان، چشمه سرآب دختران از جمله جاذبه های طبیعی شهر کازرون به حساب می آیند.

علاوه بر این، در بخش گردشگری تاریخی نیز کازرون حرف های زیادی برای گفتن دارد و این به دلیل قدمت بسیار زیاد این شهر و وجود آثار تاریخی فراوان در آن است. بدون شک مهم ترین اثر تاریخی در اطراف کازرون شهر تاریخی بیشاپور است. بیشاپور یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران بوده است و آثار تاریخی ارزشمندی همچون غار شاپور، معبد آناهیتا، سنگ نوشته های تاریخی، تالار تشریفات، مسجد و مدرسه دوران اسلامی، ایوان موزاییک، مسجد جامع و آتشکده در آن به چشم می خورند.

باغ نظر یکی از قدیمی ترین باغ های ایران واقع در درون شهر کازرون، آتشکده کازرون، آرامگاه علامه دوانی، آرامگاه امین الدین بلیانی، کاروانسرای میان کتل به عنوان تنها کاروانسرای سنگی ایران، بازار تاریخی کازرون، کاروانسرای کنارتخته، امامزاده سید حسین و بسیاری دیگر از آثار و ابنیه تاریخی در شهر کازرون و توابع آن می توانند نظر هر گردشگری را به خود جلب کنند.

منبع: کجارو / yjc.ir / google.com / fa.wikipedia.org
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1124

به "کازرون در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کازرون در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید