چه زمانی خرید تلویزیون 8K اقدامی منطقی خواهد بود؟

به گزارش پزشکی مدرن، اگرچه در حال حاضر در بسیاری از خانه ها تلویزیون 4K دیده نمی شود، اما حالا چندین شرکت سازنده مشغول سرمایه گذاری گسترده برای تولید تلویزیون های 8K و مشغول آماده سازی بازار و افراد برای بهره گیری از این تلویزیون ها هستند. در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چه زمانی خرید تلویزیون 8K اقدامی منطقی خواهد بود.

چه زمانی خرید تلویزیون 8K اقدامی منطقی خواهد بود؟

زمانی که قیمت آن ها پایین بیاید

بزرگ ترین مانع خرید تلویزیون 8K برای افراد معمولی بحث قیمت است. در حال حاضر قیمت تلویزیون های 4K نسبت به گذشته بسیار پایین آمده و حداقل در کشورهای پیشرفته بسیاری از مردم به راحتی می توانند آن ها را خریداری کنند. با افزایش فروش این تلویزیون ها، قیمت آن ها باز هم کاهش می یابد.

فناوری های پیشرفته در ابتدا گران هستند زیرا برای آن ها مشتری های زیادی وجود ندارد و در نتیجه محصولات موردنظر را نمی توان به صورت بسیار انبوه تولید کرد. اما زمانی که تعداد بسیار بیشتری از محصولات تولید می شوند، قیمت آن ها هم کاهش پیدا می کند. سونی در سال 2012 یکی از اولین تلویزیون های 4K را با قیمت 25 هزار دلار روانه بازار کرد. با وجود قیمت بسیار زیاد، این تلویزیون از ویژگی هایی مانند HDR پشتیبانی نمی کرد. اما طی 8 سال گذشته تکنولوژی مربوط به نمایشگرها متحول شده اند و در این میان ویژگی جذاب HDR به نوعی استاندارد بدل شده است.

در حال حاضر شرکت های مختلف تلویزیون های 8K را عرضه کرده اند. به عنوان مثال قیمت تلویزیون های 8K سری MASTER سونی از 10 هزار دلار آغاز می شود و به 60 هزار دلار هم می رسد. این تلویزیون ها نه تنها بسیار گران قیمت هستند، بلکه شاید در آینده نزدیک هم نتوانند حرف زیادی برای گفتن داشته باشند.

نخستین تلویزیون های 4K هم این گونه بودند. این تلویزیون ها در حال حاضر در مقایسه با تلویزیون های جدید اولد، QLED و مینی LED در زمینه محدوده دینامیکی و نسبت کنتراست اصلا نمی توانند توجه کاربران را جلب کنند. در ضمنً آن ها هم در ابتدا بسیار گران بودند و به همین خاطر مانند بسیاری از فناوری های جدید، نباید برای خرید تلویزیون های 8K عجله کرد.

وقتی که حجم زیادی از محتوای 8K وجود داشته باشد

یکی از مهم ترین دلایلی که تلویزیون های 4K بسیار دیر همه گیر شدند، بحث فقدان محتوای متناسب بود. زمانی که در سال 2012 این فناوری به دست کاربران رسید، تولید محتوای 4K اصلا کار ساده ای نبود و هزینه بسیار زیادی داشت. همچنین پردازش و ویرایش فیلم های 4K هم به کامپیوترهای بسیار قدرتمند و گران قیمت نیاز داشت.

به مرور زمان، دوربین های بیشتری از این رزولوشن پشتیبانی کردند و کامپیوترها قدرتمندتر شدند. زمانی که تولید محتوای 4K ارزان تر شد، محتواهای 4K بسیار بیشتری خلق شد و برای 8K هم باید این فرایند طی شود. در حال حاضر فقط تعداد اندکی از سرویس های استریمینگ از رزولوشن 8K پشتیبانی می کنند اما سرویس های معروفی مانند نتفلیکس، Hulu، HBO و دیگر نام های مشهور حدبیشتر کیفیت 4K را برای کاربران ارائه می کنند.

تا زمانی که کاربران به راحتی نتوانند به انواع محتوای 8K دسترسی پیدا کنند، تلویزیون های 8K ارزش خرید نخواهند داشت. در این میان، آپ اسکیل کردن (Upscaling) که به ارتقای مصنوعی رزولوشن اطلاق می شود، تا حدی می تواند جای خالی محتوای 8K طبیعی را پر کند.

زمانی که سرعت اینترنت بیشتر شود

به گفته نتفلیکس، یک ساعت استریم محتوای 4K HDR حدود 7 گیگابایت پهنای باند را مصرف می کند و به حداقل اینترنت مبتنی بر سرعت 25 مگابیت در ثانیه نیاز دارد. از آنجایی که ویدیو 8K به صورت افقی و عمودی از دو برابر رزولوشن 4K بهره می برد، در مجموع شاهد 4 برابر شدن تعداد پیکسل ها هستیم. به همین خاطر برای استریم یک ساعت محتوای 8K HDR باید 28 گیگابایت پهنای باند مصرف شود و اینترنتی با سرعت حداقل 100 مگابیت در ثانیه مورد استفاده قرار بگیرد.

بر اساس گزارش سایت SpeedTest، میانگین دنیای سرعت اینترنت خانگی 75 مگابیت در ثانیه برای دانلود و 40 مگابیت برای آپلود است. این یعنی حداقل نیمی از جمعیت دنیای سرعت کمتر از این میانگین را دارند. حتی در آمریکا که با داشتن میانگین سرعت دانلود 134 مگابیت در ثانیه در مقام هشتم دنیا قرار گرفته است، در مناطق مختلف تفاوت زیادی در این زمینه دیده می شود. در این رابطه، اینترنت 5G به لطف سرعت بسیار زیاد می تواند نقش مهمی را ایفا کند ولی تا همه گیری این تکنولوژی هنوز فاصله زیادی داریم.

زمانی که بیشتر گوشی ها بتوانند فیلم های 8K ضبط کنند

قبل از اینکه تلویزیون های 4K همه گیر و ارزان تر شوند، بسیاری از گوشی ها می توانستند ویدیوهای 4K را ضبط کنند. در سال 2014، سونی اولین دوربین مصرفی با قابلیت ضبط فیلم های 4K را معرفی کرد که 2 هزار دلار قیمت داشت. در همان زمان، سامسونگ از گلکسی اس 5 رونمایی کرد که یکی از اولین گوشی های دارای قابلیت فیلم برداری 4K محسوب می شود. اپل هم سال بعد با عرضه آیفون 6 اس و 6 اس پلاس به این فرایند ملحق شد.

این پیشرفت ها باعث شد که فیلم برداری 4K از یک کار بسیار نوآورانه و عجیب به کار ساده ای که گوشی شما از پس انجام آن برمی آید، بدل شود. کیفیت ویدیوهای 4K این گوشی ها اهمیت زیادی نداشت بلکه این توانایی آن ها برای انجام چنین کاری بود که در مرکز توجه قرار گرفت. در حال حاضر هم تعداد گوشی های دارای قابلیت فیلم برداری 8K رو به افزایش است. در رابطه با این فناوری می توان گفت که احتمالا حدود 4 یا 5 سال دیگر خرید محتوای 8K به پدیده همه گیری بدل خواهد شد.

وقتی که پلی استیشن 6 (یا 7) عرضه شود

کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس که در اواخر 2020 روانه بازار می شوند، منجر به افزایش همه گیری بازی های مبتنی بر رزولوشن 4K خواهند شد. اگرچه هم سونی و هم مایکروسافت قبلا کنسول های دارای این امکان را عرضه کرده اند، ولی در هر صورت این چند ساله بیشتر بازی ها با در نظر دریافت مبنای رزولوشن 1080p توسعه پیدا کرده اند.

در همین رابطه می توانیم به نقش مهم ایکس باکس 360 و پلی استیشن در افزایش محبوبیت تلویزیون های HD اشاره کنیم. برای محتوای 4K حقیقی هم ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 نقش مهمی خواهند داشت. اگر به دنبال خرید یک کنسول برای اجرای جدیدترین بازی ها هستید، احتمالا می خواهید این بازی ها به بهترین نحو نمایش داده شوند. اگرچه در حال حاضر هم تعداد زیادی از افراد تلویزیون های 4K خریداری کرده اند، اما عرضه این دو کنسول و همچنین ارائه بازی های جذاب باعث می شود که گیمرها انگیزه بیشتری برای خرید تلویزیون 4K پیدا کنند.

با وجود اینکه هنوز نسل جدید پلی استیشن و ایکس باکس عرضه نشده، ولی در هر صورت برای نسل بعدی آن ها مطمئنا توان پردازشی بسیار بیشتری ارائه می شود و یکی از ویژگی های احتمالی آن ها پشتیبانی از رزولوشن 8K خواهد بود. از آنجایی که مهاجرت کامل کنسول ها به سمت پشتیبانی از 4K دو نسل طول کشیده، باید ببینیم برای 8K هم این اتفاق تکرار می شود یا نه.

زمانی که افراد در مورد 16K صحبت کنند

در حالی که فعلا در مورد آینده 8K صحبت می کنیم، فناوری 4K در حال جا افتادن است. بسیاری از سرویس های استریمینگ حجم قابل توجهی از محتوای 4K را ارائه می دهند و بسیاری از فیلم های قدیمی و سریال ها به صورت 4K در اختیار کاربران قرار می گیرند. بنابراین زمانی که دنیا برای پذیرش 8K آماده باشد، صحبت های مربوط به 10K یا 16K آغاز می شود.

تا چند سال دیگر خرید تلویزیون 8K اقدامی منطقی نخواهد بود

در حال حاضر که در سال 2020 به سر می بریم، خرید تلویزیون 8K ایده خوبی محسوب نمی شود. محتوای مناسبی وجود ندارد، قیمت آن بسیار بالا است و فناوری نمایشگرها با سرعت زیادی در حال تغییر است. زمانی که تلویزیون های 8K برای عموم کاربران آماده باشند، هزینه تولید نمایشگرهای micro-LED به شدت پایین آمده و کاربران می توانند با پرداخت مبلغ مناسب این نوع تلویزیون ها را خریداری کنند و از محتواهای جذاب مبتنی بر این رزولوشن بهره ببرند.

همه آن چه باید در مورد رزولوشن تصویر بدانید

منبع: How To Geek

4 K

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 28

به "چه زمانی خرید تلویزیون 8K اقدامی منطقی خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی خرید تلویزیون 8K اقدامی منطقی خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید