نکات بسیار مهم در رابطه با ضامن شدن

به گزارش پزشکی مدرن، ضامن شدن جزو مواردی است که مسئولیت زیادی برای فرد ضامن در پی خواهد داشت.

نکات بسیار مهم در رابطه با ضامن شدن

از آنجا که ضامن شدن مسئولیت زیادی برای فرد در پی دارد؛ در بخشی از قانون مدنی ایران به صورت سرفصلی مجزا به این موضوع پرداخته شده است. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد افراد ممکن است برای اموری چون دریافت وام از بانک یا استخدام و… نیاز به ضامن داشته باشند، لازم است که اشخاصی که قصد دارند به نام ضامن معرفی شوند، نکاتی را مورد توجه قرار دهند تا بعد از امضاء ضمانت نامه دچار اختلاف و مسائل حقوقی نشوند. در این نوشتار از خبرنگاران به بررسی ضمانت و ضامن شدن می پردازیم.

اطلاع از میزان بدهی

فرد ضامن وام با حسن نیت و اطلاع از شرایط بدهکار تعهدی را قبول می کند، اما با توجه به اوضاع پرتلاطم امروزی بهتر است ضامن از میزان تعهد و شرایط پرداخت دین بطور کامل آگاه شود و سپس ضمانت را بپذیرد.

کسب اجازه از بدهکار در ضامن شدن

یکی از حقوق ضامن این است که می تواند دادخواستی علیه بدهکار بدهد و پولی را که به طلبکار و یا به بانک می دهد بعدها از بدهکار و یا کسی که از او ضمانت شده پس بگیرد. اما اگر بدهکار از ضمانت ضامن به نفع وی اطلاع نداشته باشد، این امر میسر نیست.

از آنجا که قرارداد ضمانت بین دو نفر یعنی ضامن و فردی که از او ضمانت کرده، انجام می شود و به اراده و اجازه بدهکار برای انعقاد قرارداد نیاز ندارد، در صورتی که بدهکار از ضمانت اطلاع نداشته باشد، ضامن نمی تواند علیه او دادخواست بدهد.

آیا اراده بدهکار شرط است؟

بسیار دیده شده که افراد به سبب دوستی، ضمانتی را از روی خیرخواهی قبول می کنند. در این مورد، ضامن نمی تواند ادعا کند که چون از روی لطف این کار را انجام داده است، پس مسئولیت ندارد. زیرا در صورتی که بدهکار بدهی را پرداخت نکند، در واقع ضامن باید بدهی او را بپردازد؛ چون با اطلاع و آگاهی به این موضوع ضامن شده و تعهد داده است که اگر بدهکار، بدهی را ندهد، آن را پرداخت خواهد کرد.

اشخاصی که ضامن دیگران می شوند و نیت خیر دارند باید آگاه باشند که در ضمانتشان حتما باید اجازه بدهکار را بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر انواع ضمانت های بانکی را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 810

به "نکات بسیار مهم در رابطه با ضامن شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات بسیار مهم در رابطه با ضامن شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید