نمایشگر LTPO چیست و چگونه مصرف انرژی را کاهش می دهد؟

به گزارش پزشکی مدرن، پرمصرف ترین بخش گوشی های هوشمند، نمایشگر آن ها است و به همین خاطر پایین آوردن مصرف انرژی آن اهمیت زیادی دارد. نتیجه این کوشش، توسعه نمایشگر LTPO است که از جانب شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ استفاده می گردد. اما نمایشگر LTPO روی هم رفته از چه ویژگی هایی بهره می برد و چگونه انرژی کمتری را مصرف می نماید؟

نمایشگر LTPO چیست و چگونه مصرف انرژی را کاهش می دهد؟

نمایشگر LTPO چیست؟

اصطلاح LTPO مخفف اکسید پلی کریستالی دمای پایین است که به نوع خاصی از تکنولوژی بخش پشتی نمایشگرهای اولد اشاره دارد. فناوری اولد (OLED) هم مخفف دیود نورگسیل ارگانیک است که به زبان ساده، در این نوع نمایشگر هر کدام از پیکسل ها می توانند نور لازم خود را ایجاد نمایند. این نوع نمایشگرها در انواع و اقسام گجت ها از ساعت های هوشمند گرفته تا گوشی ها و تلویزیون ها استفاده می شوند.

نمایشگر اولد بدون نور پس زمینه کار می نماید زیرا پیکسل ها به نور جداگانه احتیاجی ندارند. این در حالی است که نمایشگرهای LCD همواره به نور پس زمینه احتیاج دارند. همین تفاوت در عملکرد آن ها باعث شده که نمایشگرهای اولد انرژی کمتری را مصرف نمایند. نمایشگرهای اولد معمولا برای بخش پشتی از فناوری LTPS یا سیلیکون پلی کریستالی دمای پایین استفاده می نمایند.

اهمیت نمایشگر LTPO به این موضوع برمی گردد که برای ارائه رفرش ریت متغیر، بین کنترلر نمایشگر و پردازنده گرافیکی احتیاجی به اجزای اضافی ندارد. اگرچه فناوری LTPO توسط اپل توسعه پیدا نموده و در این رابطه پتنت های متعددی را ثبت نموده، سامسونگ هم روی فناوری مشابهی کار نموده که به آن اجازه می دهد بدون پرداخت کپی رایت به اپل، مزایای لازم را برای کاربران به ارمغان بیاورد. از نسخه سامسونگ به عنوان اکسید ترکیبی و سیلیکون پلی کریستالی (HOP) یاد می گردد.

مزایای نمایشگر LTPO

نمایشگر گوشی هوشمند شما بیش از هر قطعه دیگری انرژی مصرف می نماید. اگرچه نمایشگرهای اولد در مقایسه با نمایشگرهای LCD از نظر مصرف انرژی عملکرد بهینه تری دارند، اما همچنان در برابر قطعات مهمی مانند چیپست انرژی بسیار بیشتری را مصرف می نمایند.

مهم ترین مزیت نمایشگر LTPO این است که به وسیله متغیر کردن رفرش ریت نمایشگر، مصرف انرژی را کاهش می دهد. اپل واچ 5 و نسل بعدی آن از این فناوری بهره می برند و به همین خاطر با وجود بهره گیری از قابلیت نمایشگر همواره روشن، عمر باتری بالایی دارند.

اصطلاح رفرش ریت هم مربوط به تعداد دفعات به روزرسانی نمایشگر در ثانیه است که با واحد هرتز مطرح می گردد. بیشتر گوشی ها از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت 60 هرتز استفاده می نمایند ولی تعداد زیادی گوشی با رفرش ریت 90 و 120 هرتز هم راهی بازار شده است.

هر چقدر رفرش ریت بالاتر باشد، انواع محتوا به طور روان تر و جذاب تری نمایش داده می گردد ولی از طرف دیگر، این تعیینه مصرف انرژی را افزایش می دهد. با کاهش رفرش ریت به 1 هرتز (اساسا یک فریم در ثانیه) که نسل جدید ساعت های هوشمند اپل از این قابلیت بهره می برند، نمایشگر با تغییرهای کمتری روبه رو می گردد و بنابراین انرژی کمتری استفاده می گردد.

به عنوان مثال زمانی که گوشی شما یک نوتیفیکیشن دریافت می نماید و در نتیجه نمایشگر روشن می گردد، در واقع در چنین شرایطی معمولا بخش متحرکی وجود ندارد. بنابراین کاهش دادن رفرش ریت، تجربه کاربری را مختل نمی نماید. از طرف دیگر، هنگامی که گوشی را در دست می گیرید تا نوتیفیکیشن را آنالیز کنید، رفرش ریت خیلی سریع می تواند به حالت عادی برگردد.

به لطف این تکنولوژی، رفرش ریت می تواند در شرایط مختلف بالا و پایین برود. به همین خاطر اگر مشغول بازی کردن با گوشی هستید، رفرش ریت نمایشگر می تواند به 120 هرتز برسد تا تجربه کاربری جذاب تری رقم بخورد.

کدام گجت ها از نمایشگرهای LTPO استفاده می نمایند؟

اپل واچ 5 اولین گجتی بود که از مزایای این فناوری بهره برد. این ساعت هوشمند دارای قابلیت نمایشگر همواره روشن بود و رفرش ریت آن به حداقل 1 هرتز می رسد. اگرچه مدل های جدید آیپد پرو رفرش ریت بالایی دارند، اما مبتنی بر فناوری LTPO نیستند. از طرف دیگر، گزارش های مختلف از بهره گیری سری آیفون 13 از این فناوری خبر می دهند.

لازم به ذکر است نمایشگرهای LTPO مبتنی بر فناوری HOP سامسونگ در حال حاضر در بازار حضور دارند. این فناوری فعلا مختص گوشی های پرچم دار است و از بین آن ها می توانیم به گلکسی نوت 20 و گلکسی S21 اولترا اشاره کنیم. طبق آنالیز های اجرا شده، گوشی های مجهز به این فناوری از نظر مصرف انرژی حرف زیادی برای گفتن دارند.

یک گام دیگر در جهت پیشرفت

فناوری LTPO یکی دیگر از پیشرفت های قابل توجه در حوزه گجت های پرتابل مانند گوشی ها و ساعت های هوشمند محسوب می گردد. چنین بهبودی منجر به تحول در کیفیت تصویر نمی گردد و به همین خاطر مزیت آن بلافاصله احساس نمی گردد؛ اما از طرف دیگر با کاهش مصرف انرژی می تواند عمر باتری گوشی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

هنوز تعیین نیست که این فناوری تا چه حد همه گیر خواهد شد. در حال حاضر فقط گجت های رده بالا از این فناوری بهره می برند ولی احتمالا در آینده نزدیک راهی گجت های متنوع تری خواهد شد.

  • تکنولوژی Mini-LED چیست و چرا اپل به استفاده از آن روی آورده؟

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 619

به "نمایشگر LTPO چیست و چگونه مصرف انرژی را کاهش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگر LTPO چیست و چگونه مصرف انرژی را کاهش می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید