عدم دسترسی 3.5 میلیون دانش آموز به اپلیکیشن شاد

به گزارش پزشکی مدرن، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر 3.5 میلیون دانش آموز داریم که به اپلیکیشن شاد دسترسی ندارند. این 3.5 میلیون نفر یا در محلی زندگی می نمایند که اینترنت وجود ندارد و یا تبلت و گوشی تلفن مورد احتیاج را ندارند.

عدم دسترسی 3.5 میلیون دانش آموز به اپلیکیشن شاد

به گزارش گروه اجتماعی پزشکی مدرن، محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر با موضوع عدالت آموزشی در تعطیلی مدارس، در ابتدا به دو موضوع که برخی مردم با وی در میان گذاشته بودند، اشاره نمود و گفت: موضوع اول، بحث تمدید کنکور نظام قدیم است که مطالبه ای است که از سوی برخی افراد، مطرح شده است و سازمان سنجش اعلام نموده است کنکور را فقط برای نظام جدید طرح خواهد نمود. خواهش ما این است که وزارت علوم و سازمان سنجش، این موضوع را بازنگری نمایند تا حق کسی ضایع نگردد.

وی ادامه داد: موضوع دوم به مصاحبه ای بر می گردد که وزیر آموزش و پرورش در مورد افرادی که به صورت غیر رسمی در آموزش و پرورش فعالیت می نمایند، داشته است و از عنوان اینکه این نیرو ها قید استخدام را بزنند استفاده نموده است. اولاً همه این نیرو ها در آموزش و پرورش بعد از سال 92 توسط دولت به کار گرفته شدند یعنی دولت بعد از 8 سال نباید بگوید که قید استخدام را بزنید.

وحیدی با بیان اینکه این افراد شامل معلمان حق التدریس، نهضتی، برون سپار، پیش دبستانی و ... هستند، گفت: همواره فرصت ها برای جذب هماهنگ شده است این ها که عمرشان را گذاشتند باید برای سوابق آن ها امتیازی در نظر گرفته گردد. درست است که جذب در آموزش و پرورش باید به وسیله دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد، اما دانشگاه فرهنگیان فقط به معنای حضور 4 سال بعد از دیپلم نیست بلکه دانشگاه فرهنگیان ماده 28 دارد که از افراد لیسانس جذب می گردد و می توان برای این افراد، امتیازی در این آزمون و در جذب ماده 28 در نظر گرفته گردد. این افراد بیش از 100 هزار نفر هستند اگر کلاس های درس را رها نمایند، چه می گردد؟

وی با اشاره به توجه به عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: پیش شرط عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی است. هیچ جای جهان بدون عدالت آموزشی به عدالت نمی رسند و باید فرصت برابر یاددهی-یادگیری فراهم گردد و استعداد به حد توان شکوفا گردد و به سمت عدالت اجتماعی برویم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه از نظریه عدالت آموزشی هنوز فاصله زیاد با نقطه مطلوب داریم، گفت: در پوشش تحصیلی شرایط خوب است، اما در شکاف آموزشی، پوشش خوبی نداریم حتی در فضا، ایجاد کارگاه، فناوری و ایجاد بستر اپلیکیشن شاد هم برابری نیست.

وی توضیح داد: در حال حاضر 3.5 میلیون دانش آموز داریم که به اپلیکیشن شاد دسترسی ندارند. این 3.5 میلیون نفر یا در محلی زندگی می نمایند که اینترنت وجود ندارد و یا تبلت و گوشی تلفن مورد احتیاج را ندارند.

وحیدی با بیان اینکه مجموعه دولت ها در ادوار مختلف پشتیبانی درستی از آموزش و پرورش نداشتند، گفت: سهم آموزش و پرورش در جهان از فراوری ناخالص ملی 4.6 درصد است در حالی که در کشور ما کمتر از 2 درصد است. عددی که در ایران وجود داشته است در 30 سال گذشته به عدد جهان بسیار نزدیک بوده است، اما افت کردیم. ریشه اش این است که آموزش و پرورش را همواره هزینه بر فرض کردیم یعنی مجموعه دولت ها هرجا که بودجه کم داشتند، از بودجه آموزش و پرورش کم کردند.

وی به سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی اشاره نمود و اضافه کرد: در حال حاضر سهم آموزش و پرورش پرورش از بودجه عمومی در کشور، کمتر از 10 درصد یعنی حدود 8.9 درصد است و این در حالیست که در جهان این عدد 14 درصد است. البته در سال 92، این عدد 18 درصد بوده است یعنی این نگاه در آموزش و پرورش در دولت به وجود آمد که آموزش و پرورش را به سمت بخش خصوصی ببرد؛ به 100 هزار نفر در آموزش و پرورش کمترین حقوق را پرداخت نمایند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر سهم غیردولتی در آموزش و پرورش 18 درصد است و یک میلیون و 850 هزار دانش آموز در بخش غیر دولتی تحصیل می نمایند بخشی از این نگاه، تفکری است و می گوییم آموزش و پرورش مولد نیست. گاهی نگاه های ما فاجعه را در بلندمدت محقق می نماید.

وی به بحث عدالت جنسیتی اشاره نمود و گفت: در خیلی از جوامع شعار عدم تبعیض داده می گردد، اما اینگونه نیست. اما در کشورمان می بینیم که بعد از انقلاب فاصله دختران و پسران در آموزش کمرنگ شده است و برخی موارد عدم آموزش دختران به ازدواج زودهنگام و دوری از مدارس باز می گردد. در کنکور هم می بینیم در ورودی به دانشگاه سهم دختران بیشتر شده است، اما بازماندگی در مقاطع وجود دارد و در دختران بالاتر از پسران هست.

وحیدی اضافه کرد: وقتی تعدادی کلاس های چند پایه بالا رفت، مشکل ایجاد می گردد. مثلاً 10 دانش آموز در پایه های متفاوت در کلاس هستند و یک معلم درس می دهد که در این حالت آموزش سخت است و حجم زیاد کتب وجود دارد و اگر برنامه ویژه نباشد و معلم خاص این مدارس آموزش نبینند، با مشکل روبرو می شویم.

وی در واکنش به این جمله قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل درباره مدارس با تعداد بالا در کشور های خارجی و امکان سرویس مدارس برای آنها، گفت: اختیارات هم ندادیم و اختیار در استان وجود ندارد. در دانشگاه ها اختیار است و بخشنامه ها داده شده است، اما درباره مدارس، اختیار به استان داده نشده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه از 18 درصد مدارس غیردولتی 12.5 درصد مدرسه غیردولتی و مابقی خرید خدمات است، گفت: اگر مدارس دولتی را از 100 درصد در نظر بگیریم، یعنی از 11.5 میلیون دانش آموز، 93.5 درصد دانش آموزان در مدارس دولتی که همان عادی است، تحصیلی می نمایند، 2.4 درصد در مدارس نمونه دولتی، 3.2 درصد در مدارس شاهد و یک درصد هم در مدارس سمپاد تحصیل می نمایند.

وی اضافه کرد: مدارس دولتی از نظر مردم از امکانات کمتری برخوردارند، شهریه ندارند، فقط هزینه کتاب و بیمه در این مدارس دریافت می گردد یعنی اتفاقی که افتاده است، ای بوده که نگاه مردم به این مدارس از جنس تفاوت با دیگر مدارس است و فضا در برنامه ریزی آموزش و پرورش این نگاه را طوری راهنمایی می نماید که اگر نمی خواهید فرزندتان به دولتی برود، هزینه کنید و فرزندتان را به غیر دولتی بفرستید. نگاه صرفه جویی در آموزش و پرورش است البته سوددهی برای یک عده ایجاد می نماید. نگاهی که آموزش و پرورش تبدیل به کالایی است به ثروت اندوزی منجر گردد. البته منظورم تمام کسانی که مدرسه غیردولتی دایر کردند، نیست.

وحیدی به بازدید از 8 مدرسه ابتدایی در منطقه 12 تهران اشاره نمود و گفت: در این بازدید ها متوجه شدیم که دسترسی دانش آموزان به شاد کم است. برخی گوشی تلفن نداشتند و برخی دانش آموزان اتباع بودند. در روز هایی که کلاس دایر است، برخی روز ها فقط 3 نفر در کلاس حضور می یابند. باید بپذیریم این دسترسی به آموزش و پرورش کافی نیست. آیا وزارت ارتباطات سهمی ندارد؟ آیا وزارت صمت، سهمی ندارد؟ صدا و سیما یک فرصت ایجاد نموده است، اما چون دو سویه نیست، نمی توانیم بگوییم که چه تعداد دانش آموز، پای تلویزیون می نشینند و فرصت برابر نیست.

وی توضیح داد: در نقشه جامع علمی کشور، معلم، استاد و پژوهشگر در کنار هم قرار دارند، اما فرد دارای مدرک دکتری در آموزش و پرورش نصف حقوق فرد دارای مدرک دکتری در آموزش عالی را می گیرد و همچنین بین معلم و نسبت به کارمند دولت فاصله وجود دارد از 15249 معلم خراسان شمالی، 5 هزار معلم روزانه از 300 کیلومتر تا بالاتر در جهت هستند برخی تا 150 کیلومتر به مدرسه می فرایند و 150 کیلومتر بر می گرداند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق می گردد و 2 درصد برای کیفیت است که آن هم در اختیار ستاد است. معتقدم خیلی از افراد که در کشور صاحب نظرند چرا سیاست های دولت را نقادانه آنالیز نمی نمایند و اگر راه را اشتباه رفتیم باید در جهت حرکت کرد. دو ماه دیگر زمان ارائه بودجه به مجلس است و دولت می تواند نگاه بهتری نسبت به آموزش و پرورش در این زمینه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 322

به "عدم دسترسی 3.5 میلیون دانش آموز به اپلیکیشن شاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم دسترسی 3.5 میلیون دانش آموز به اپلیکیشن شاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید