طرز تهیه سبزی پلو با ماهی؛ با معطرترین سبزی ها????(مخصوص شب عید)

به گزارش پزشکی مدرن، سبزی پلو با ماهی، یکی از غذاهای سنتی برای ایرانی ها است و آن را در جشن های مهم خود مانند نوروز یا همان سال نو آماده و مصرف می نمایند. سبزی پلو یکی از خوشمزه ترین پلوهای ایرانی است که در کنار گوشت، مرغ و ماهی مصرف می گردد. اما معمولا غذایی که در شب عید سرو می گردد، سبزی پلو با ماهی است. یعنی بهتر است بگوییم سبزی پلو با ماهی بیشتر مخصوص شب عید است. سبزی پلو مجلسی را معمولا به صورت آبکش و برای ناهار درست می نمایند. ولی اگر برنج مرغوب و ایرانی باشد می توان آن را به صورت کته نیز درست کرد. در ادامه با طرز تهیه سبزی پلو با ماهی همراه خبرنگاران بلاگ باشید.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی؛ با معطرترین سبزی ها????(مخصوص شب عید)
مواد لازم برای سبزی پلو برای 4نفر:
برنج4پیمانه
ماهی سفید (یا هر ماهی دیگر)2 کیلوگرم
سبزی معطر (تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر)1 کیلوگرم
کره یا روغن مایع200 گرم
آبلیمو1/4پیمانه
پیاز2عدد
سیر 2 حبه
نمک و فلفلبه اندازه لازم
زعفران حل شده در آب3قاشق غذا خوری

سبزی پلویی

سبزی هایی که در طبخ سبزی پلو ماهی مورد استفاده قرار می گیرند به این صورت هستند:

  • شوید
  • گشنیز
  • جعفری
  • تره
  • شنبلیله
  • برگ سیر

اصلی ترین و مهم ترین این سبزی ها شوید است و بقیه سبزی ها برای طعم و عطر بهتر سبزی پلو اضافه می شوند.

طرز تهیه سبزی پلو ماهی برای عید:

1- سبزی (تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر) را پاک نموده، خوب می شوییم و می گذاریم تا آب شان کامل برود و سپس خرد می کنیم، یک قابلمه آب می گذاریم روی اجاق تا جوش بیاید.

2- برنج را که با نمک از چند ساعت قبل خیس نموده ایم، می شوییم تا نمک اضافی آن برود و آن را در قابلمه آب جوش می ریزیم و کمی نمک می زنیم و می گذاریم بپزد تا برای آبکش کردن آماده گردد. برنج را کمی زنده تر بر می داریم و آبکش می کنیم و کنار می گذاریم و زعفران را دم میکنیم.

3- یک قاشق غذاخوری کره و دو قاشق غذاخوری آب ته قابلمه می ریزیم. زعفران دم نموده را هم اضافه می کنیم و قابلمه را روی اجاق قرار می دهیم.

4- در صورتی که بخواهیم سبزی پلو ته دیگ داشته باشد، می توانیم نان لواش را تکه تکه کنیم و کف قابلمه بچینیم به طوری که کف قابلمه با نان پوشیده گردد. ته دیگ نان در سبزی پلو، یکی از خوشمزه ترین ته دیگ هاست.

5- سپس یک لایه دو سه سانتی متری از برنج، روی ته دیگ می ریزیم و با یک لایه سبزی، روی برنج را خوب می پوشانیم.

6- این کار را لایه لایه ادامه می دهیم تا پلو و سبزی تمام گردد.

7- کمی آب و روغن (از کره آب نموده هم می توانید بهره ببرید) روی همه برنج می ریزیم.

8-درب قابلمه را دم کنی می گذاریم. شعله را کم می کنیم. تا آماده شدن سبزی پلو، حدود 30 دقیقه وقت داریم. پس، از این فرصت برای سرخ کردن ماهی استفاده می کنیم.

9- فیله های ماهی را خوب می شوییم و پیاز را خلالی خرد می کنیم و همراه با آبلیمو، زردچوبه ،نمک و فلفل، پودر سیر داخل ظرفی می ریزیم.

10- تکه های ماهی را 3 تا 5 دقیقه در این مایه قرار می دهیم و آن ها را زیرو رو می کنیم تا همه جای ماهی با آن آغشته گردد. این سس، هم ماهی را ترد می نماید و هم بوی زُهم آن را از بین می برد. این سس را برای درست کردن هر نوع ماهی دیگر می توانید بهره ببرید.

11- روغن را در تابه می ریزیم و آن را داغ می کنیم. ماهی ها را در تابه می گذاریم. یک طرف ماهی که سرخ شد ماهی را برمی گردانیم تا طرف دیگر آن هم سرخ گردد.

12-بعد از سرخ شدن، چند ثانیه ای ماهی را بالا می گیریم تا روغن اضافه اش گرفته گردد. یا اینکه روی یک تکه دستمال آشپزخانه می گذاریم تا روغن اضافی آن گرفته گردد.

13- وقتی پلو آماده شد؛ کف قابلمه را در آب سرد فرو می بریم تا ته دیگ آن کامل و درسته کنده گردد. پلو را داخل دیس کشیده و ماهی ها را در کنار آن قرار می دهیم و غذا را داغ همراه با لیموترش سرو می کنیم.

برای سبزی پلو با ماهی از ماهی شکم پر نیز می توانید بهره ببرید. برای طرز تهیه ماهی شکم پر اینجا کلیک کنید.

نکات مهم در پخت سبزی پلو

  • در تهیه سبزی پلو مخلوط کردن اندازهی برنج دودی یا شمالی به برنج تان عطر آن را چندین برابر خواهید کرد.
  • سبزی استفاده شده در سبزی پلو نباید بیش از حد ریز گردد!
  • سبزی پلو را با هر ماهی دیگری که بخواهید، به همین روش، می توانید درست کنید. مناسب ترین ماهی ها در کنار سبزی پلو: ماهی سفید، سوف، کولی و قزل آلا است.
  • سبزیجات مورد استفاده در سبزی پلو، در صورت امکان باید تازه استفاده شوند. در ضمن باید توجه داشت که سبزی در طی خرد شدن، سرخ شدن و پخته شدن اندازهی از ویتامین ها و املاح خود را از دست می دهد.

امیدواریم از این دستور پخت سبزی پلو اذت برده باشید؛ سوالات خود را در قسمت نظرات بپرسید. در کنار سبزی پلو با ماهی که یکی از پرطرفدارترین غذاهای ویژه عید نوروز است، پیشنهاد میکنیم سری هم به مطلب شیرینی عید بزنید و شیرینی های خوشمزه نوروزی را در منزل درست کنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 953

به "طرز تهیه سبزی پلو با ماهی؛ با معطرترین سبزی ها????(مخصوص شب عید)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سبزی پلو با ماهی؛ با معطرترین سبزی ها????(مخصوص شب عید)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید