سندباکس نیاز فناوری های نوظهور

به گزارش پزشکی مدرن، سندباکس یا مقرره گذاری محیط آزمون نوعی تنظیم گری است که برای ایده های جدید بخصوص در حوزه فناوری های مالی (فین تک ها) که پیامدها و ابعاد اجرای آنها برای حاکمیت شناخته شده نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی موضوع و ایده ای که از سوی یک شرکت به عنوان یک ایده نو مطرح شده وعموماً به حوزه های فناورانه جدید و نوپدید زنجیره های بلوکی و رمزارزها مربوط می شود، یک تنظیم گر حاکمیتی و بخشی مانند بیمه، بورس، حوزه بانکی یک محیط آزمونی که مشتمل بر رویه ها، قواعد و ساختار نظارت است، ایجاد می کند.

سندباکس نیاز فناوری های نوظهور

در سال های گذشته نیاز به ایجاد چنین محیطی جهت بررسی و تحقیقات میدانی در این خصوص به وضوح ملموس بود و توسط بسکمک از فعالان در حوزه فناوری های نوین پیشنهاد شده بود. بعضی از آثار، عوارض و نواقص گاه برای بانیان طرح نیز ناشناخته بوده که این مصوبه برای فناوری های نوظهور فرصتی جهت پایش، رصد و تحلیل نتایج ایجاد کرده که به اصلاح، تدوین و طی مراحل پیاده سازی و حتی قانونگذاری کمک شایانی خواهد کرد.

مشکل اساسی در کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری بلاکچین، خلأهای قانونی است. مسائل این حوزه اکثراً حول محور تعدد و ناآشنایی مشاوران و تصمیم سازان نسبت به فناوری های نوین است و فرصت سوزی ها بیشتر به زمانی برمی شود که صرف ایجاد آشنایی و رفع ابهامات این افراد و فناوری ها می شود. در این شرایط ایجاد محیط آزمونی برای بررسی میدانی طرح ها و پروژه های مبتنی بر فناوری های نوظهور می تواند تسریع کننده مراحل قانونگذاری و عاملی در جهت تسریع در بررسی، تکمیل و بهره وری از طرح ها شود. چه بسا گاهاً طرح های مطروحه دارای اثرات و موانعی است که در محیط آزمون نمود یافته و بدین ترتیب فرصت بررسی جهت دفاع یا اصلاح طرح مهیا می شود.

از آنجایی که هر فعالیت اقتصادی در ابتدا نیازمند دریافت مجوز فعالیت بوده و کسب مجوز اعتبار کسب و کار را در پی دارد و این امر در کسب و کارهای نوپا (بدلیل عدم شناخت عموم جامعه) از اهمیت بیشتری برخوردار است، مسائل متعددی در همان بدو امر (نا تعیین بودن نهاد یا نهادهای متولی و صادر کننده مجوز فعالیت، فرآیند صدور مجوز، الزامات اخذ مجوز و...) نمود می یابد که عمدتاً ریشه در عدم شناخت و پذیرش حاکمیت نسبت به کسب و کارهای نوین دارد. بهره گیری از حمایت های بیمه ای حق عمومی فعالان اقتصادی است که خود نیز به دلیل موارد فوق می شود. و در نهایت شاهد مسائل دیگری مانند اقتصادیات، مطالبات و دعاوی حقوقی و... خواهیم بود که عمدتاً ریشه در یک موضوع دارند و در بسکمک موارد سبب ناکامی کسب و کارها می شوند.

قطعاً پیاده سازی هر طرح نیازمند مقدمات و بسترهای مناسب است. مهم ترین موضوع بهره گیری از کارشناسان آگاه جهت بررسی، تأیید و پیاده سازی خواهد بود کارشناسانی که با دغدغه این فعالیت ها آشنا بوده و از سر مسئولیت نسبت به بررسی اقدام کنند. محیط آزمون نیز باید متناسب با طرح بوده و امکان پیاده سازی را فراهم کند و نهایتاً داوری و بررسی باید در عین بی طرفی و با تسلط بر موضوع صورت پذیرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 211

به "سندباکس نیاز فناوری های نوظهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندباکس نیاز فناوری های نوظهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید