تور ارزان ترکیه: راهنمای تحصیل در ترکیه

به گزارش پزشکی مدرن، ترکیه به علت نزدیکی به ایران و هزینه های مقرون به صرفه تر تحصیل نسبت به دانشگاه های اروپایی و آمریکایی مقصد بسیاری از دانشجویان ایرانی است.

تور ارزان ترکیه: راهنمای تحصیل در ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

ترکیه یکی از همسایگان غربی ایران است. با گستره متنوعی از جاذبه های دیدنی، سفر به ترکیه در دهه های اخیر در شمار یکی از پرطرفدارترین تورهای خارجی در ایران قرار گرفته است. علاوه بر صنعت توریستی، این کشور در حوزه آموزش نیز به یکی از مقصدهای محبوب ایرانیان تبدیل شده است. در این راستا، از سال 2016 میلادی تعداد دانشجویان خارجی در کشور ترکیه چند برابر شده است؛ آمار 154,505 نفر دانشجوی خارجی در سال تحصیلی 9-2018 گواه این مسئله است. عواملی مانند تحصیل ارزان و باکیفیت، بورسیه های کامل شامل شهریه، خوابگاه و... نقش موثری در انتخاب این کشور به وسیله دانشجویان بین المللی دارند.

البته ترکیه ششمین مقصد محبوب توریستان در سطح دنیا به شمار می رود و طبق گزارش وب سایت Invest in Turkey در سال 2018 ترکیه 46 میلیون نفر توریست به این کشور سفر نموده اند. از این رو، دولت ترکیه علاقه مند است تا بستر و امکانات مناسبی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کند و دانشجویان بیشتری را برای تحصیل در دانشگاه های این کشور جذب کند.

  • چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی
  • زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی
  • شهرهای دانشگاهی ترکیه
  • میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه های ترکیه
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه
  • شرایط سنی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه
  • برترین دانشگاه های ترکیه
  • تعطیلات انتها سال تحصیلی
  • بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در ترکیه
  • آب وهوای ترکیه
  • ویزای دانشجویی ترکیه

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

تحصیلات ابتدایی (Ilk Ogertim) در کشور ترکیه از هفت سالگی آغاز می گردد و هشت سال ادامه دارد. سپس تحصیلات دبیرستان (Lise) آغاز می گردد. مجموع دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی 11 تا 12 سال است. دوره دبیرستان شامل رشته های علوم انسانی، ریاضی، فیزیک، فنی و علوم تجربی است. بعد از اتمام دوره ابتدایی می توان تحصیلات دبیرستانی را در رشته های علوم دینی و هنرستان های صنعتی نیز ادامه داد که طول تحصیلات در این رشته ها معمولا 12 سال است. در انتها دوره دبیرستان به دانش آموزان مدرک دیپلم (Lise Diplomasi) اعطا می گردد.

تحصیلات دانشگاهی

برای ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ترکیه داشتن دیپلم دبیرستان و گذراندن آزمون سراسری (کنکور) الزامی است.آزمون سراسری برای متقاضیان خارجی و محلی متفاوت است و برای خارجیان به زبان های ترکی و انگلیسی و برای مردم ترکیه به زبان ترکی برگزار می گردد. دروس امتحانی شامل ریاضی، فیزیک، شیمی، معلومات عمومی و هوش است. پذیرش دانشجو در دانشگاه ها نیز بر اساس رتبه داوطلبان در آزمون سراسری صورت می گیرد.

اخذ پذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در ترکیه تقریبا یکسان است و دانشجویان باید علاوه بر ترجمه مورد تائید مدارک تحصیلی، کارنامه آزمون ALES یا GRE، دیپلم زبان انگلیسی (TOEFL یا IELTS) را نیز داشته باشند. بعلاوه، دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره دکتری ملزم به ارائه پروپوزال هستند.

دوره های تحصیلی

Ön Lisans Diplomasi .1: شامل دو تا سه سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان است.

Lisans Diplomasi .2: شامل چهار سال تحصیل و گذراندن حداقل 147 واحد است.

Yuksek Lisans Diplomasi .3: شامل دو سال تحصیل تمام وقت است. برای ورود به این دوره داشتن مدرک Lisans Diplomasi الزامی است. این دوره شامل دو نیم سال کلاس درس و دو نیم سال انتها نامه پژوهشی می گردد.

Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi .4: شامل پنج سال تحصیل تمام وقت در رشته دامپزشکی بعد از دیپلم دبیرستان است.

DOKTORA (Ph.D.) . 5: شامل سه تا چهار سال تحصیل تمام وقت است. برای ورود به این دوره داشتن مدرک Yuksek Lisans Diplomasi الزامی است. این دوره شامل دو تا چهار نیم سال کلاس درس و حداقل چهار نیم سال برای پژوهش است. قبل از آغاز پژوهش، دانشجو باید امتحان جامع را با موفقیت بگذراند. نوشتن انتها نامه دوره دکتری و دفاع موفقیت آمیز از پژوهش انجام شده، شرط اعطای مدرک دکتری است.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

1. مدارک Ön Lisans Diplomasi با دو سال تحصیل و کلیه مدارک و تحصیلات نیمه تمام دانشگاهی (آکادمیک) با دو یا سه سال تحصیل در موسسات معتبر در صورت داشتن دیپلم دبیرستان، کاردانی ارزشیابی می گردد.

2. مدارک (Lisans Diplomasi (Bachelor بعداز دیپلم دبیرستان، کارشناسی ارزشیابی می گردد.

3. مدارک (Yuksek Lisans Diplomasi (Master از دانشگاه های گروه یک با شرط داشتن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد. تبصره: مدارک Yuksek Lisans پیوسته (کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته)، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

4. مدارک Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi با پنج سال تحصیل پیوسته بعد از دیپلم دبیرستان، از مراکز آموزش عالی که نامشان در لیست گروه یک آورده شده است کارشناسی ارشد در دامپزشکی ارزشیابی می گردد.

5. مدارک (Doktora (Ph.D از دانشگاه های گروه یک با شرط دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد دکتری ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

تحصیل در دانشگاه های ترکیه با توجه به دانشگاه ها و رشته ها به زبان ترکی و انگلیسی است.

مدت و هزینه دوره های زبان آموزی ترکیه

هزینه دوره های زبان ترکی در کشور ترکیه به طور میانه 200 دلار در ماه است، متقاضیان تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه می توانند این دوره ها و آزمون مربوط را در ایران طی نمایند.

شهرهای دانشگاهی ترکیه

اغلب دانشگاه های مشهور و بزرگ ترکیه در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و آدانا قرار دارند. البته در سایر شهرها مانند اسکی شهر، اسپارتا و آنتالیا دانشگاه های معتبر پذیرای دانشجویان بین المللی هستند.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه های ترکیه

شهریه دانشگاه ها بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، شهر و رشته انتخابی فرق دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی نسبتا ارزان تر است، ولی این مبلغ در دانشگاه های خصوصی ممکن است تا چند هزار دلار در سال نیز برسد.

ازاین رو، برترین کار برای اطلاع دقیق از اندازه شهریه مراجعه به وب سایت دانشگاه مورد نظر است. ولی درمجموع، هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه نسبت به دانشگاه های اروپایی و آمریکا معقول و ارزان است.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

هزینه های زندگی در ترکیه در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی ارزان تر است. برای مثال، میانه هزینه زندگی ماهانه زندگی دانشجویی در ترکیه در حدود 400 تا 500 دلار است که این هزینه شامل کرایه خوابگاه یا منزل، غذا، رفت و آمد و... است. البته این مبلغ با توجه به سبک زندگی هر فرد متغیر است. بعلاوه، مبلغ 100 تا 150 دلار نیز در هر نیم سال صرف خرید کتاب و پرداخت هزینه ثبت نام می گردد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه

دولت ترکیه به منظور افزایش تعداد دانشجویان خارجی مزایایی را در اختیار این دانشجویان قرار می دهد. یکی از نمونه های این مزایا بورسیه هایی هستند که بر اساس امتیازهای کسب شده در آزمون های داخلی و بین المللی به دانشجویان اعطا می شوند. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص بورسیه های دانشگاه های ترکیه در سال 2018 به وب سایت بورسیه های ترکیه مراجعه کنید.

شرایط سنی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه

محدودیت سنی نسبت به دانشگاه های مختلف متغیر است. اما معمولا برای بیشتر دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی تا 30 سال و برای مقاطع ارشد و دکتری، محدودیت سنی وجود ندارد.

برترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاهرنکینگ دنیای دانشگاه های ترکیه در سال 2020
Koc University451
Bilkent University501-510
Sabanci University521-530
Middle East Technical University591-600
Bogazici University651-700
Istanbul Technical University651-700
Ankara University801-1000
Hacettepe University801-1000
Istanbul University801-1000

تعطیلات انتها سال تحصیلی

تعطیلات انتها سال تحصیلی بین 3 تا 4 ماه از اواخر ژوئن تا اواسط سپتامبر (اواخر خرداد تا اوایل مهر ماه) است.

آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می دهد؟

بله، بیشتر دانشگاه های ترکیه در ایام تعطیلات دانشگاهی محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می دهند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در ترکیه

یکی از انواع بیمه درمانی در ترکیه بیمه دانشجویی است.جهت دریافت بیمه درمانی دانشجو موظف است تا سه ماه از تاریخ پذیرش در دانشگاه، به سازمان و مراکز تامین اجتماعی محل تحصیل مراجعه و برای دریافت بیمه اقدام کند. هزینه بیمه دانشجویی برابر یک سوم حقوق 30 روز متوالی در این کشور است. البته بعضی از دانشگاه های ترکیه خود دارای خدمات درمانی مناسبی هستند، که به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

آب وهوای ترکیه

آب وهوای ترکیه تقریبا مانند آب وهوای ایران و با توجه به منطقه ها مختلف کشور متفاوت و دارای چهار فصل کامل است.

ویزای دانشجویی ترکیه

صدور ویزای تحصیلی به صورت یک ساله است. دانشجو پس از ورود به کشور در عرض یک ماه اقدام به دریافت برگه اقامت یک ساله از پلیس اتباع بیگانه نموده و پس از آن می تواند مکررا تردد کند.

اخذ ویزا برای والدین دانشجو

ورود اتباع ایرانی به کشور ترکیه به صورت مهمان یا توریست بدون ویزا است، یعنی هر ایرانی می تواند تا سه ماه در این کشور تردد کند و پس از ارائه مدارک لازم به پلیس، دوباره این اقامت را تمدید کند.

شرایط کار کردن دانشجو در طی تعطیلات دانشگاه

با داشتن ویزای دانشجویی در هر هفته می توان 20 ساعت کار دانشجویی انجام داد.

عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرش

با توجه به اعتبار دانشجو، همسر وی نیز می تواند به همراه وی در ترکیه اقامت کند.

منبع: کجارو / milliyet.com.tr / studyinturkey.com / educations.com / topuniversities.com / studentworldonline.com
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1087

به "تور ارزان ترکیه: راهنمای تحصیل در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ترکیه: راهنمای تحصیل در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید