در هر لحظه چند هواپیما در آسمان وجود دارد؟

به گزارش پزشکی مدرن، ردیابی هواپیماهای در حال پرواز

تابحال به این موضوع فکر کردید که در این لحظه در آسمان بالای سرمان چند هواپیما وجود دارند؟ وقتی بچه بودیم (و حتی همین الان) بارها پرواز هواپیما از بالای سرمان را با هیجان دیدن نموده ایم؛ اما آیا می دانید همین الان که داریم با شما صحبت می کنیم چند هواپیما در آسمان پرواز می نمایند؟ چه مناطقی بیشترین ترافیک هوایی و چه مناطقی کمترین ترافیک را دارند؟ آیا راهی وجود دارد که به صورت زنده پرواز این هواپیماها را مشاهده کنیم و ترافیک هوایی را ردیابی کنیم؟ با خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم پاسخ این سوالات جالب را پیدا کنیم.

در هر لحظه چند هواپیما در آسمان وجود دارد؟

داده های ترافیک هوایی چه می گویند؟

شرکت های داده های هواپیمایی مثل فلایت اوار (FlightAware) تقریبا تمام هواپیماهای موجود در آسمان را ردیابی می نمایند. بر طبق آمار آن ها سال گذشته در هر لحظه بیش از 9728 هواپیما در آسمان پرواز می کردند و این هواپیماها روی هم رفته 1270406 مسافر را با خود حمل می کردند. یعنی در هر لحظه که به آسمان آبی (گاهی دودگرفته) بالای سرمان نگاه می کنیم و به نظرمان خالی می آید، بیش از 1 میلیون مسافر در آسمان در حال سفر هستند! تصورش هم عجیب است، نه؟

خلوت ترین روز ترافیک هوایی روز اول ژانویه 2017 بوده است که حدود 3354 هواپیما در هر لحظه در آسمان وجود داشتند. پرترافیک ترین روز نیز 5 آگوست 2016 با 12856 هواپیما بوده که در هر لحظه حدود یک و نیم میلیون نفر را در آسمان جابجا می نموده است.

این شرکت برای رسیدن به این آمار، داده های هوانوردی کشورهای مختلف در سرتاسر جهان را به وسیله سازمان های نظامی و دولتی جمع آوری نموده است. علاوه بر این از داده های راداری شبکه جهانی که حرکت و پرواز هواپیماها را ردیابی می نماید نیز استفاده نموده است. با بررسی و بررسی این داده ها در نهایت میانگین پرواز هواپیماها در هر لحظه را در حد فاصل 1 ژانویه 2016 تا 31 ماه می 2017 تعیین نموده است. در ادامه یک سرویس اطلاعاتی آنلاین را به شما معرفی می کنیم که می توانید شخصا به آن مراجعه کنید و در هر لحظه تعداد هواپیماها در هر منطقه را مشاهده کنید.

برنامه مشاهده آنلاین هواپیماهای در حال پرواز

یکی از برترین روش ها برای مشاهده شخصی این داده ها استفاده از برنامه فلایت رادار 24 (Flightradar 24) است. فلایت رادار سرویس ویژه ای است که به کاربران اجازه می دهد اطلاعات هزاران هواپیماها را که در همین لحظه در حال پرواز هستند مشاهده نمایند. برای استفاده از این برنامه می توانید به وبسایت Flightradar24 مراجعه کنید و به صورت آنلاین نقشه پروازی را مشاهده کنید. همینطور اپلیکیشین موبایل این برنامه برای اندروید، ویندوز و آی او اس نیز به بازار عرضه شده است. فلایت رادار 24 این داده ها را از اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده و سیستم مشارکتی نظارتی ای دی اس-بی (Automatic dependent surveillance-broadcast) در سایر کشورها استخراج می نماید. بیش از 60% هواپیماهای مسافربری مجهز به سیستم ای دی اس-بی هستند، بنابراین این برنامه هواپیماهای محلی و کوچک را نشان نمی دهد.

وبسایت مشاهد ترافیک آنلاین: flightradar24.com

دانلود اپلیکیشن:

اندروید

iOS

فلایت رادار 24 چگونه کار می نماید؟

کار با این وبسایت بسیار مفرح و سرگرم نماینده است. مخصوصا وقتی می دانید که اطلاعات به روز و آنلاین است استفاده از این برنامه مجذوب کنندهیت بیشتری پیدا می نماید. هنگامی که وارد این سایت می شوید موقعیت جغرافیایی شما و تعداد هواپیماهای موجود در آن منطقه نشان داده می گردد. مثلا برای ما که در ایران قرار داریم ترافیک هوایی ایران را نمایش می دهد. اما اگر Zoom out کنید و تصویر را بزرگ تر کنید هواپیماهای بیشتری به شما نشان داده می شوند. با حرکت روی نقشه می توانید ترافیک هوایی آنلاین در کشورها و قاره های مختلف را ببینید. یک ویژگی منحصربفرد این برنامه این است که اگر روی هر هواپیما کلیک کنید اطلاعات پرواز آن هواپیما را به شما نشان می دهد. بنابراین اگر عزیزی در راه دارید می توانید به صورت آنلاین هواپیمایش را پیدا کنید و جزئیات سفرش را ردیابی کنید. با کلیک روی هر هواپیما ساعت پرواز و فرود، مدل هواپیما، فرودگاه مبدا و مقصد و کلی اطلاعات دیگر به شما نمایش داده می گردد. حتی اگر منتظر رسیدن کسی هم نیستید ردیابی هواپیماهای که همین حالا بالای سرمان پرواز می نمایند بسیار جالب و مجذوب کننده است!

کدام منطقه ها بیشترین و کمترین ترافیک هوایی را دارند؟

با حرکت روی نقشه می بینید که تعداد این هواپیماها در منطقه ها خاصی کم یا زیاد می شوند. اگر به سمت اروپا و آمریکا حرکت کنید می توانید ببینید که ترافیک هوایی بیشتر و بیشتر می گردد. قاره آفریقا با توجه به مساحت زیادش تعداد هواپیماهای بسیار کمی دارد و اروپا مملو از هواپیماست و ترافیک هوایی پرازدحامی دارد. نکته جالبی که در خصوص این نقشه وجود دارد این است که همانطور که در مطلب چند روز پیش صحبت کردیم هیچ هواپیمایی بر فراز تبت پرواز نمی نماید و اگر نقشه تبت را نگاه کنید خالی از هواپیماست. مکان دیگری که تقریبا هیچ هواپیما در آسمانش پرواز نمی نماید کره شمالی است. در آسمان روسیه نیز تعداد هواپیماها بسیار اندک است.

نقطه ضعف این برنامه

هرچند کار با این برنامه و پیگیری پرواز هواپیماها بسیار جالب و شگفت انگیز است، اما این برنامه تازه راه اندازی شده و هنوز جای کار دارد. یکی از نقاط ضعف این برنامه این است که بخش عمده اطلاعاتش را از سیستم ای دی اس-بی دریافت می نماید. همانطور که گفتیم این سیستم حدود 60% هواپیماها را ردیابی می نماید، بنابراین این نقشه 40% هواپیماها را نشان نمی دهد. هواپیماهایی که از سیستم ADS-B استفاده می نمایند و بنابراین در این برنامه قابل مشاهده هستند عبارتند از:

تمام مدل های ایرباس (A300,A310,A318,A319,A320,A321,A330,A340,A380)، Bae ATP، Bae Avro RJ70, RJ85, RJ 100، بوئینگ 737، 747، 757، 767، 777، 787، امبرر ای 190، فوکر 70 و 100، گولف استریم 5 (G500, G550)، مک دانل داگلاس ام دی 10، ام دی 11، سوخوی سوپرجت 100 و بعضی مدل های تازهتر توپولوف (مثل Il-96 و TU-204)

مدل های هواپیما که در این برنامه نشان داده نمی شوند:

ATR 42,72، آنتونوف AN-225، بوئینگ 707، 717، 727، 737-200، 747-100، 747-200، 747SP، تمام مدل های CASA، تمام مدل های بومباردیه دش (Bombardier Dash، تمام مدل های امبرر، به جز مدل های تازه آن مثل امبرر ای 190، فوکر 50، مک دانل داگلاس دی سی-9، ام دی-80 و ام دی 90، هواپیماهای قدیمی و بیشتر هواپیماهای نظامی

منبع: businessinsider.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1064

به "در هر لحظه چند هواپیما در آسمان وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در هر لحظه چند هواپیما در آسمان وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید