خوردن ویتامین D در بارداری

به گزارش پزشکی مدرن، ویتامین D یک ویتامین استروئیدی از گروه پروهورمون های محلول در چربی است. مصرف ویتامین D در بارداری بسیار حیاتی است. مادران باردار باید به اندازه لازم ویتامین D مصرف نمایند تا هم خودشان و هم جنین درون شکمشان در سلامت کامل قرار بگیرند. مهمترین ترکیبات برای رشد انسان ویتامین D2 و D3 است.

خوردن ویتامین D در بارداری

آیا ویتامین D موجود در مکمل ها کافی است؟

مکمل هایی که در دوران بارداری مصرف می کنید میزان کافی ویتامین D ندارند. مطالعه اخیر نشان داد زنانی که 4000 واحد بین المللی در روز ویتامین D مصرف می نمایند از مزایای پیشگیری از زایمان زودرس و عفونت بهره مند هستند. این مطالعه نشان داد ویتامین D در این سطح نه تنها برای شما بلکه برای جنین هم کافی است و این دوز مصرف برای تمام مادران باردار تجویز می گردد. میانه ویتامین پیش از بارداری 400 واحد بین المللی است که به این ترتیب باید مکمل های اضافی روزانه هم مصرف گردد.

چرا در دوران بارداری به ویتامین D احتیاج داریم؟ویتامین D برای سلامت فردی مفید است. این ویتامین نقش مهمی در عملکرد ایمنی بدن، تقسیم سلول های سالم و سلامت استخوان دارد. ویتامین D برای جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر ضروری است. بسیاری از مطالعات ارتباط بین سطح ویتامین D سرم و خطر افزایش بعضی انواع سرطان، بیماری های خودایمنی، بیماری های عصبی، مقاومت به انسولین و بیماری های قلبی عروقی را نشان می دهد.

چه میزان ویتامین D در دوران بارداری ضروری است؟تمام زنان باردار باید هر روز 10 میکروگرم مکمل ویتامین D مصرف نمایند تا این ویتامین به میزان کافی برای چند ماه اول بارداری باشد. مادران شیرده هم باید مکمل ویتامین D مصرف نمایند چون بدون آن احتمال نرمی استخوان وجود دارد که میتواند به بیماری ریکی (بیماری که روی استخوانهای بچه ها تاثیر میگذارد) منجر گردد.

آیا احتیاج به دریافت ویتامین D بیشتر در بارداری دارید؟در بعضی خانم ها احتیاج به ویتامین D در بارداری بیشتر از دیگران است. اگر هرکدام از شرایط زیر وجود داشته باشد مادر باردار در خطر کمبود ویتامین D قرار میگیرد:

پوشاندن کامل پوست بدن

استفاده از بلوک خورشدیی با عامل بالا

داشتن پوست تیره

شاخص توده بدنی بالاتر از 30

چه چیزی باعث کمبود ویتامین D می گردد؟دلایل کمبود ویتامین D زیاد است اما پیش از آنکه این دلایل را معین کنید باید بدانید که تعداد بسیار کمی از مواد غذایی حاوی ویتامین D هستند.

این مواد غذایی شامل تخم مرغ، ماهی قزل آلا و ماهی هستند. اما بیشتر ویتامین D به وسیله خوراکی های غنی شده مانند شیر مصرف می گردد. برای 75 درصد از مردم که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند محصولات شیری تقویت شده منبع قابل اعتمادی برای دریافت ویتامین D نیست.

علاوه بر این بسیاری از عوامل بر توانایی بدن در جذب ویتامین D تاثیر می گذارند. این عوامل عبارتند از:

محل زندگی

فصل

مدت زمانی که خارج از منزل بدون کرم ضدآفتاب می گذرانید

رنگ پوست

سن

چاقی

آلودگی

این عوامل در جذب این ویتامین نقش دارند زیرا ویتامین D در واقع یک هورمون است و احتیاج به نوز خورشید دارد تا بدن بتواند آن را به درستی فراوری کند.

انواع ویتامین D و نحوه جذب آنتحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 5 تا 10 دقیقه، 2 تا 3 بار در هفته می تواند در جذب ویتامین D موثر باشد. با این حال برترین راه برای حصول اطمینان از دریافت ویتامین D برترین راه مصرف مکمل است. در هنگام استفاده از مکمل انتخاب شما بین دو نوع ویتامین D است. نوع گیاهی ویتامین D یا ارگوکلسیفرول و نوع حیوانی آن یا کوکلسیفرول که معمولا از روغن ماهی یا لانولین گوسفند به دست می آید. نوع حیوانی ویتامین D جذب بالایی در بدن دارد اما اگر شما گیاهخوار هستید باید نوع گیاهی را انتخاب کنید.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 889

به "خوردن ویتامین D در بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن ویتامین D در بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید