خبرنگاران نگذاریم زنگ خطر کرونا به بلندای شب یلدا گردد

به گزارش پزشکی مدرن، همدان - خبرنگاران - زنگ خطر کرونا که ماههاست برگزاری دورهمی های خانوادگی را از ایرانیان گرفته به صدا درآمده و این ویروس منحوس در کمین نشسته تا با ورود به بزرگترین شب نشینی سال، روزهای سخت و سردی را در فصل زمستان برایمان رقم بزند.

خبرنگاران نگذاریم زنگ خطر کرونا به بلندای شب یلدا گردد

به گزارش خبرنگاران؛ پدرعظیم ها و مادر عظیم ها در طول سال های عمر خود شاید اصلا به یاد نیاورند که روزی یک ویروس موذی کاری کند؛ کارستان، کاری که حتی مجبور باشیم برای حفظ سلامتی خود و دیگران، صله رحم را ترک نموده و در حسرت ملاقات بستگان و عظیمترهای فامیل باشیم.

با ورود ویروس کرونا و قرنطینه خانگی بیشترین قشری که لطمه احساسی را تجربه کردند همین پدرعظیم ها و مادر عظیم ها بودند چراکه طبق نظر کارشناسان و متخصصان علوم پزشکی، افراد مسن به دلیل قدرت بدنی کمتر در برابر کووید 19 شنماینده تر از سایرین هستند و آسیب های جدی و بیشتری آنها را تهدید میکند.

سالیان گذشته در آخرین روزهای پاییزی، پدران و مادران همه ما در آستانه شب یلدا در تدارک و برنامه ریزی بودند تا با یک پذیرایی دلنشین از فرزندان و نوه های خود و برگزاری یک دورهمی خاطره انگیز، بلندترین شب سال را به طلوع صبح اولین روز زمستان پیوند بزنند.

به عقیده بسیاری از مردم یلدای سال جاری متفاوت از همواره است چراکه خیلی از خانواده ها درگیر کرونا هستند و تعدادی نیز به دلیل از دست دادن یکی از اعضای خانواده، داغدار و عزادار هستند.

رفت و آمد، دلجویی از نزدیکان و صله رحم یکی از آداب و رسوم بسیار پسندیده ایرانیان است که حتی با وجود وسایل ارتباط جمعی فراوان در سالهای اخیر و پیشرفت های مختلف گرچه گاهی کمرنگ شده اما هیچگاه به فراموشی سپرده نشده است.

و اما در این روزها که مهمان ناخوانده کرونا قصد رفتن ندارد و هر روز با شکلی خاص خود را نمایان می نماید اجازه نخواهد داد همانند سالهای قبل شب یلدا در کنار همه اعضای خانواده و پدر عظیم ها و مادر عظیم ها باشیم چراکه کهنسالان توانایی کمتری در برابر این ویروس دارند و از طرفی بچه ها که خود ناقلان خاموش این بیماری هستند می توانند خطرات زیادی برای دورهمی بلندترین شب سال ایجاد نمایند.

آیین یلدا مجازی برگزار گردد

پس از اعمال محدودیت های دو هفته ای و سپس تمدید آن شرایط بیشتر شهرهای کشور از جمله همدان از قرمز به نارنجی تغییر کرد، اما با نزدیک شدن به آخرین روز پاییز نگرانی مسئولان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان بیشتر شد چرا که نگرانند مبادا دورهمی های شب یلدا این شرایط شنماینده را دچار مشکل نموده و شاهد اوج گیری بیماری باشیم.

استاندار همدان در نشست ستاد ملی کرونا با تاکید بر برگزاری آیین شب یلدا به شکل مجازی گفت: یکی از آیین های دیرین مراسم شب یلدا است که در این شب خانواده ها دور هم جمع می شوند اما سال جاری این آیین با توجه به شیوع کرونا می تواند خطر جدی برای عظیمترها و افراد مسن فامیل باشد.

سیدسعید شاهرخی با بیان اینکه دورهمی همچنان بیشترین سهم را در ابتلا و شیوع ویروس کرونا دارد، اضافه نمود: شهروندان همانند روز طبیعت که با توجه به توصیه ستاد کرونا در منزل ماندند، سنت های شب یلدا را به صورت مجازی برگزار نمایند.

استاندار همدان ادامه داد: بیش از 30 درصد عامل شیوع کرونا حضور در دورهمی های خانوادگی است بنابراین با توجه به نزدیک شدن شب یلدا باید از تشکیل این دورهمی ها جلوگیری کنیم.

شاهرخی تاکید نمود: نباید به خاطر یک سنت دیرینه و چند ساعت کنار هم بودن به بهانه شب یلدا، سلامت عمومی اعضای خانواده را تهدید نموده و زمینه ساز اوج گیری آمار مبتلایان و متوفیان کرونا شویم.

وی گفت: به طور حتم در صورت بی توجهی به توصیه های دلسوزانه و حضور در دورهمی های خانوادگی، افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای با خطر ابتلا به این ویروس روبرو می شوند.

یلدا با طعم سلامتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز خواهان اعمال و افزایش محدودیت های تردد در روزهای 29 و 30 آذر سالجاری و همزمان با شب یلدا به منظور پیشگیری شیوع ویروس کرونا شد.

رشید حیدری مقدم در گفت وگو با خبرنگاران گفت: افزایش سرکشی به عظیمترهای فامیل و برگزاری دورهمی های خانوادگی از جمله نگرانی های اصلی ما برای شب یلدا است که انتظار داریم با افزایش میزان محدودیت ها زمینه این نگرانی نیز برطرف و شاهد اوج گیری دوباره بیماری به دلیل حضور گسترده مردم در تجمع و دورهمی های فامیلی نباشیم.

وی درخواست کرد که ساعت شروع محدودیت تردد شبانه در روزهای پایانی ماه جاری که منتهی به شب یلدا می گردد به 18 تغییر داده گردد به نحوی که برای روزهای روزهای 29 و 30 آذر، محدودیت تردد از ساعت 18 تا 4 بامداد باشد.

وی گفت: یکی از راههای موثر برای اینکه هم سنت های شب یلدا را پاس بداریم و هم به کادر درمان در راستا مبارزه با ویروس کرونا یاری کنیم، پرهیز از دورهمی های خانوادگی و استفاده از فضای مجازی برای انجام دید و بازدیدهای خانوادگی است که لازمه این کار هم فرهنگسازی و اطلاع رسانی موثر است.

حیدری مقدم با اشاره به راه اندازی پویش شب یلدا از خانواده محافظت می کنم، گفت: افرادی که به ظاهر سالم و بدون علامت ابتلا به کرونا هستند، به راحتی سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای را تحت تاثیر قرار می دهند و این درحالی است که افراد مسن جزو گروه های پرخطر این بیماری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: آنالیز های علمی اجرا شده نشان می دهد که میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا با افزایش سن افزایش می یابد به گونه ای که بیش از 95 درصد متوفیان کرونا در استان همدان بالای 44 سال سن داشتند.

وی بیان نمود: طبق روال و سنت دیرینه در شب یلدا، کوچکترهای فامیل در خانه عظیمترها، پدر و مادر و پدرعظیم و مادر عظیم ها جمع می شوند و این اقدام در سالجاری احتمال انتقال بیماری به افراد مسن که حدود 10 ماه با قرنطینه و خارج نشدن از منزل، از ابتلا به بیماری جلوگیری نموده اند را به شدت افزایش می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید نمود: بهترین هدیه برای حفظ حُرمت و کرامت عظیمترها در شب یلدا سلامتی است، بنابراین نباید عظیمان فامیل به عنوان سرمایه مادی و معنوی خانواده را در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار دهیم.

وی گفت: 95 درصد متوفیان کرونا در این استان در گروه های سنی 45 سال به بالا قرار دارند و در شب یلدا و برگزاری دورهمی های خانوادگی، عظیمترهای فامیل(پدر و مادرها، پدر عظیم و مادرعظیم ها) به عنوان گروه های پرخطر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

حیدری مقدم تاکید نمود: باید در شب یلدا تردد و ارتباط حضوری خود با افراد مُسن و عظیمترهای فامیل را به حداقل ممکن رساند چرا که حضور در دورهمی های خانوادگی احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا به ویژه برای افراد سالمند و دارای بیماری زمینه ای را افزایش می دهد.

همدان به رنگ پاییز

دبیر کمیته اطلاع رسانی کرونا استان همدان نیز تاکید نمود: با توجه به تاثیر قابل توجه مهمانی و دورهمی های خانوادگی در شیوع ویروس کرونا، از شهروندان انتظار می رود شب یلدا را با برگزاری دورهمی خانوادگی به کام خود و دیگران تلخ ننمایند.

به گفته اسدالله ربانی مهر، پویشی با عنوان یلدای سال جاری در خانه بمانیم شکل گرفته تا بتوان از این طریق خطرات حضور در دورهمی های خانوادگی را به مردم گوشزد کنیم.

وی اظهار داشت: شرایط نارنجی کرونایی موجود استان همدان، بسیار شنماینده و احتمال بازگشت به شرایط قرمز زیاد است، بنابراین نباید با بی توجهی به توصیه های بهداشتی از جمله حضور در مراسم و دورهمی های خانوادگی زمینه ساز بازگشت به شرایط بحرانی شویم.

دبیر کمیته اطلاع رسانی کرونا استان همدان گفت: پیشنهادهایی مبنی بر اعمال محدودیت تردد در شب یلدا مطرح شده است، هر چند اتخاذ بعضی تصمیم ها احتیاج به تصویب آن در ستاد ملی مدیریت کرونا دارد.

یلدایی متفاوت به احترام پرستاران

همزمانی شب یلدای سال جاری با میلاد گوهربار حضرت زینت کبری(س) که به نام روز پرستار نامگذاری شده، شاید بی مناسبت نباشد که مردم قدرشناس به پاس خدمات شایسته و شبانه روزی کادر درمان به عنوان مدافعان سلامت با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک و از همه مهم تر لغو دور همی ها و تجمع خانوادگی شب یلدا، قدردان زحمات این عزیزان باشیم.

مدافعان سلامت روزهای سختی را سپری می نمایند و تعدادی از آنها نیز در راه صیانت از بیماران جان خود را از دست داده و آسمانی شدند، اما همچنان با همه توان و به صورت شبانه روزی مشغول خدمت رسانی و مراقبت از بیماران کرونایی هستند.

وفاق اجتماعی مهمترین درس شب یلدا

بدون شک برگزاری محافل و دورهمی های شب یلدا شیوع ویروس کرونا را با وجود نتیجه بخش بودن اعمال محدودیت ها، می تواند شرایط را تغییر داده و به شرایط قرمز بازگرداند، بنابراین مردم باید نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی حساسیت بیشتری داشته باشند.

وفاق اجتماعی و خانوادگی مهمترین درس آیین شب یلدا است و در این شب احترام و تکریم عظیمتر ها به عنوان حلقه اتصال اعضای خانواده بسیار مورد توجه قرار می گیرد، لذا مردمان دیار هگمتانه با بهره مندی از فرهنگی غنی، یلدای سال جاری را به صورت مجازی برگزار می نمایند تا شبی خاطرانگیز برای الوندنشینان ثبت و ماندگار گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 426

به "خبرنگاران نگذاریم زنگ خطر کرونا به بلندای شب یلدا گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگذاریم زنگ خطر کرونا به بلندای شب یلدا گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید