جدال کشاورزان گلستانی با تغییرات اقلیمی؛ این بار خشکسالی

به گزارش پزشکی مدرن، خبرنگاران/گلستان رئیس مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی در سال زراعی جاری به 277 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بین 10 تا 100 درصد خسارت وارد کرد.

جدال کشاورزان گلستانی با تغییرات اقلیمی؛ این بار خشکسالی

اوایل سال 98 بود که بعد از بارندگی بی سابقه بین 74 تا 353 میلیمتری باران طی دو روز در سرتاسر گلستان، حجم قابل ملاحظه ای از آب پس از عبور از سدها روانه شهرستان های جنوبی این استان شد و بیش از 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مردم منطقه، تا چندین روز زیر آب رفت و خسارت سنگینی به بخش کشاورزی وارد شد؛ حال با گذشت 2 سال از این اتفاق این بار خشکسالی به جان کشاورزی گلستانی افتاد و بخش زیادی از اراضی آنها را از بین برد.

بر اساس آمارها، مقدار بارندگی تجمعی هفت ماهه اول سال آبی جاری در گلستان نسبت به آمار متوسط بلندمدت، 32 درصد کاهش و حجم رواناب رودخانه ها نیز بین 61 تا 88 درصد کاهش داشته است. تمام این اعداد و ارقام نشان از عبور گلستان از یک خشکسالی می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به شرایط خشکسالی در استان، گفت: با کاهش بارش ها سفره های زیرزمینی عمیق و کم عمق استان به عنوان منبع اصلی تامین آب مورد نیاز حوزه های کشاورزی، شرب و صنعت دچار افت شدیدی شده است.

سیدمحسن حسینی گفت: در حال حاضر ظرفیت مخازن سدهای استان حدود 35 درصد است، در حالی که در مدت مشابه سال قبل این ظرفیت حدود 74 درصد بوده است.

وی گفت: در هفت ماهه سال آبی جاری نسبت به دوره 50 ساله آماری شرکت های آب منطقه ای در کشور به لحاظ کم بارشی در در رتبه دوم قرار داریم و بعد از سال 61 تا به امروز تجربه چنین کم بارشی را در استان نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با تاکید بر اینکه لازم است کشاورزان در کشت های بهاره و تابستانه تمهیدات لازم را بیاندیشند، گفت: باید بهره وری از آب را افزایش و کشت های پرآب طلب را کاهش دهیم در غیر این صورت کشاورزان در اواسط تابستان با کمبود منابع آبی، با خشک شدن محصول خود روبرو می شوند.

استان گلستان بیش از 220 هزار بهره بردار کشاورزی دارد که از این تعداد حدود 150 هزار بهره بردار در حوزه زراعی و باغی فعالیت دارند. امسال بسیاری از این بهره برداران بر اثر کاهش بارندگی و تامین نشدن آب مناسب از رودخانه ها و سدها دچار آسیب جدی شدند.

رئیس مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: امسال 40 هزار هکتار از مزارع گندم، 12 هزار هکتار کلزا و 35 هزار هکتار جو بر اثر خشکسالی دچار خسارت 100 شده و از بین رفته است.

محمدحسین جانعلی نژاد گفت: همچنین بخش قابل توجهی از اراضی شامل 107 هزار هکتار گندم، 49 هزار هکتار کلزا و 34 هزار هکتار جو بین 10 تا 30 درصد خسارت دیده اند.

وی گفت: پیش بینی می کنیم امسال 20 درصد در گندم، 40 درصد در کلزا و 50 درصد در جو کاهش عملکرد تولید را نسبت به پیش بینی اول فصل داشته باشیم.

رئیس مدیریت بحران جهادکشاورزی گلستان گفت: میزان خسارت ها به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده تا پیگیر جبران بخشی از خسارت کشاورزان باشیم.

به گزارش خبرنگاران، با توجه به پیش بینی هواشناسی نسبت به تداوم کاهش بارندگی ها در ماه های آینده، امکان افزایش میزان خسارت های بخش کشاورزی دور از انتظار نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 694

به "جدال کشاورزان گلستانی با تغییرات اقلیمی؛ این بار خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال کشاورزان گلستانی با تغییرات اقلیمی؛ این بار خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید