حقایقی از همدان که در هیچ جا نخوانده اید!

به گزارش پزشکی مدرن، دانستنی های همدان

یکی از قدیمی ترین استان های ایران استان همدان است که به واسطه همین تاریخ دور و طولانی اش جاذبه های تاریخی و فرهنگی زیادی دارد. این استان راز و رمزهای زیادی را در خود جا داده است و در یک ایرانگردی دیگر از خبرنگاران به سراغ این استان می رویم تا شما را با حقایق کمتر شنیده شده آن آشنا کنیم. احتمالا بعضی از این دانستنی های همدان را تا حالا اصلا نشنیده باشید.

حقایقی از همدان که در هیچ جا نخوانده اید!
  • استان همدان یکی از بزرگ ترین شهرهای ایران و از کلانشهرهای کشورمان محسوب می گردد و منطقه ای کوهستانی است که در غرب ایران واقع شده است. مرکز استان همدان همدان نام دارد.
  • این استان به میزان ای قدیمی و تاریخی است که طبق مشاهدات و شواهدی که باستان شناسان در جریان کند و کاوها در این استان به دست آورده اند تعیین شده است که بشر در این استان از 3 هزار سال قبل سکونت داشته است. همچنین از دیگر دانستنی های همدان این که اولین بنا و سازه ای که در شهر همدان ساخته شده است متعلق به یکی از پادشاهان ماد به نام دیاکو بوده است.
  • در چندین دوره زمانی مختلف، شهر همدان مرکز ایران بوده است برای مثال در دوره هخامنشیان و… تا دوره ساسانیان.
  • در دوران مادها هم که همدان مرکز این حکومت بود. بعد از این که مادها منقرض شدند همدان دیگر به میزان اول مرکزیت نداشت ولی همچنان به عنوان یکی از 3 مرکز حکومت هخامنشیان خاص بود. در جریان کند و کاوهایی که در این منطقه تاریخی از ایران شده است تعداد زیادی اشیا تاریخی مثل لوح های زرین به دست آمده است و همچنین کتیبه ها از دیگر اشیایی بوده که در همدان به دست آمده است که مجموعه همه این ها نشان دهنده اهمیتی است که این شهر در آن دوران داشته است.
  • همدان در دوره های تاریخی مختلف اسامی مختلفی داشته است مثلا گفته می گردد که در دوران قبل از مادها کار کاشی نام داشته است که به معنی اقامتگاه قوم کاس بوده است. یا در دوره ای دیگر به این شهر نام آمادانه را داده اند که به معنی محل اقامت مادها است. اما در این میان یکی از مشهورترین نام هایی که همه ما از همدان می دانیم و به گوشمان خورده است، هگمتانه است که معنی آن محل تجمع است. به تدریج و رفته و رفته این اسامی به همدان تغییر داده شد.
  • موقعیت جغرافیایی همدان به طور کلی به گونه ای است که آب و هوایی سرد دارد و همان طور که در بالا گفته شد همدان منطقه ای کوهستانی است و به همین دلیل است که زمستان های برفی و سرد و تابستان های معتدل دارد. در تابستان میانگین هوا حدود 30 درجه و در فصل زمستان هم دمای آن به طور میانگین 2- درجه سانتیگراد است.
  • ارتفاع همدان از سطح دریا 1820 متر است و قله الوند هم بلندترین نقطه این استان است.
  • در حال حاضر شهر همدان حدود 600000 نفر جمعیت دارد و از این نظر چهاردهمین شهر پر جمعیت ایران است و الان هم یکی از کلانشهرهای ایران محسوب می گردد.
  • همان طور که در بالا هم به آن اشاره شد، قدمت زیاد این استان باعث شده است تا آثار فرهنگی و تاریخی زیادی را بتوان در آن پیدا کرد. از میان آثار تاریخی همدان برای مثال می توان به تپه هگمتانه اشاره کرد. از دیگر آثار تاریخی این منطقه می توان به کتیبه های مشهور گنج نامه اشاره کرد. اشیایی که در حال حاضر در موزه همدان هم نگهداری می شوند متعلق به دوران هخامنشیان هستند.
  • از دیگر دانستنی های همدان این که این شهر جایگاه آرامگاه تعدادی از بزرگ ترین مشاهیر ایران مثل بابا طاهر شاعر و عارف ایرانی است که در قرن چهارم و پنجم می زیسته است. آرامگاه او در حال حاضر در همدان است و حتی میدانی به نام او هم در همدان است.
  • از دیگر مشاهیر ایرانی که در همدان آرامگاهی دارد و معروفیتش دنیای است ابن سینا حکیم و دانشمند ایرانی است که به خاطر دستاوردهای پزشکی بی نظیرش معروفیت دارد. ابن سینا در بخارا به دنیا آمد و در همدان از دنیا رفت و به همین دلیل آرامگاه او در همین شهر ساخته شد. این آرامگاه امروزه از اصلی ترین جاذبه های گردشگری در همدان است.
  • از معروف ترین و به نام ترین جاذبه های طبیعی همدان غار علیصدر است که در 75 کیلومتری شمال غربی همدان واقع شده است و قدمت آن به دوران ژوراسیک برمی گردد. یکی از اصلی ترین ویژگی های آن شکل عجیب اما طبیعی سنگ ها در سقف غار است که هر کدام از آن ها شکل خاصی دارند و در جاهایی شباهت عجیبی به جانوران دارند. عمق آب این غار 14 متر است البته در بعضی از قسمت ها و در سفر به همدان، از اصلی ترین دیدنی هاست.
  • یکی از صنایعی که در این شهر مهم و روبه رشد است صنعت کشاورزی است محصولات کشاورزی همدان مثل چغندر، سیب زمینی، گردو و انگور از اصلی ترین تولیدات کشاورزی در این استان هستند. از طرف دیگر همدان غنی از معادن مختلف است که از میان آن ها می توان به معدن سنگ گرانیت، سرب و نقره و گچ اشاره کرد.
  • در سفر به همدان صنایع دستی آن را فراموش نکنید، از اصلی ترین صنایع دستی همدان می توان به چوب، انواع محصولات چرمی، سفال و انواع سرامیک اشاره کرد.
  • یکی از اصلی ترین منطقه های همدان میدان امام نام دارد که در مرکز همدان واقع شده است. گفته می گردد که نقشه این میدان را یکی از معماران آلمانی طراحی کرده است و در آن از سبک های اروپایی کمک گرفته است.
  • یکی از جالب ترین دانستنی های همدان این که این شهر با چهار کشور پیمان خواهر خواندگی دارد که این چهار کشور عبارتند از ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه.
منبع: الی گشت
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1099

به "حقایقی از همدان که در هیچ جا نخوانده اید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی از همدان که در هیچ جا نخوانده اید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید