کوشش برای خودکفایی در فراوری شکر طی 3 سال آینده

به گزارش پزشکی مدرن، مجری طرح چغندر قند کشور گفت: دولت در قالب یک طرح کوشش دارد کشور طی سه سال آینده به خودکفایی در فراوری شکر برسد.

کوشش برای خودکفایی در فراوری شکر طی 3 سال آینده

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی پیمان حصادی در نشست هماهنگی و پیگیری مسائل چغندرقند در این استان اظهار کرد: به ازای هر هکتار چغندرقند 11 هزار متر مکعب آب مصرف و از 200 هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر و نیشکر در کشور، محصول فراوری می گردد.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی با سطح زیر کشت 34 هزار هکتار چغندر و فراوری یک میلیون و 670 هزار تن، اولین و بزرگترین فراوری کننده چغندرقند در کشور است، ادامه داد: بعد از استان آذربایجان غربی استان های خراسان رضوی، کرمانشاه، همدان و لرستان در رتبه های بعدی قرار دارند.

این مسئول اعلام کرد: استان آذربایجان غربی با بالاترین سطح زیر کشت چغندر قند و فراهم آوردن زمینه اشتغال، در این زمینه حایز اهمیت و الگوی کشوری است.

مجری طرح چغندرقند کشور در مورد آب بر بودن گیاه چغندرقند گفت: در کشور 6 میلیون هکتار اراضی آبی وجود دارد که 2 میلیون هکتار آن به کشت گندم و 100 هزار هکتار آن به کشت چغندرقند اختصاص یافته است و از این 100 هزار هکتار چغندرقند، فراوریی معادل فراوری گندم آبی و دیم کشور حاصل می گردد که در مقایسه با سطح و مقدار فراوری گندم، به ازای فراوری 7 میلیون تن چغندرقند، آب زیادی مصرف نمی گردد.

وی با بیان اینکه از 100 هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند کشور، 48 هزار هکتار آن به صورت آبیاری تحت فشار میکرو و نوار تیپ است، بیان داشت: مقرر شده با استفاده از ظرفیت کارخانه ها و ارائه تسهیلات، 52 هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر به سیستم های نوین آبیاری مجهز شوند.

حصادی بر لزوم طراحی سایتی که مقدار کود تخصصی و محصول فراوریی، پیمان ها و قرارداد ها در آن سامانه لحاظ گردد، توضیح داد: با افزایش قیمت نهاده ها مقدار مصرف کود های شیمیایی به ویژه کود فسفات و پتاس کاهش یافته و 50 درصد احتیاج خاک تامین نشده است در صورتی که در کشت قراردادی باید احتیاج گیاه کامل تامین گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1071

به "کوشش برای خودکفایی در فراوری شکر طی 3 سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای خودکفایی در فراوری شکر طی 3 سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید