اولین تصویر واضح از حبابی عظیم در فضا

به گزارش پزشکی مدرن، محققان دانشگاه مریلند در کالج پارک در مطالعه اخیرشان با استفاده از داده های تلسکوپ رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ(SOFIA) اولین تصویر با وضوح بالا از یک حباب در حال توسعه حاوی پلاسمای داغ و گاز یونیزه شده در محل تولد ستارگان را ایجاد کرده اند.

اولین تصویر واضح از حبابی عظیم در فضا

این داده ها به دانشمندان کمک می کند تا یکی از درخشان ترین و پرجرم ترین منطقه ها تشکیل ستارگان کهکشان راه شیری را تجزیه و تحلیل کنند.

محققان پس از بررسی های اجرا شده، دریافتند یک حباب در حال توسعه از گاز داغ، خوشه ستاره ای Westerlund 2 را احاطه کرده است. یافته های این مطالعه با یافته های مطالعات قبلی که احتمال حضور دو حباب در اطراف این خوشه ستاره ای را می داد، مغایرت دارد.

میترایی تیواری(Maitraiyee Tiwari) محقق مقطع فوق دکترا دانشکده نجوم دانشگاه مریلند در کالج پارک و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: وقتی ستارگان عظیم تشکیل می شوند، موادی مانند پروتون ها، الکترون و اتم های فلزات سنگین را در مقایسه با خورشید با سرعت بسیار بیشتری به بیرون می رانند که به این عمل تخلیه ای باد ستاره ای گفته می شود. باد ستاره ای(Stellar wind) به جریانی از گاز که از جو ستاره خارج می شود می گویند. شدت باد ستاره ای در ستارگان گوناگون شدیداً فرق دارد و در هر زمانی با اوقات دیگر تفاوت دارد. گفتنی است بادهای شدید ستاره ای می توانند در ابرهای اطراف گازهای سرد و متراکم، حباب تشکیل دهند. ما دقیقاً چنین حبابی را که در اطراف درخشان ترین خوشه ستاره ای که در این منطقه از کهکشان واقع شده است، مشاهده کردیم و توانستیم شعاع، جرم و سرعت توسعه آن را اندازه گیری کنیم.

سطح حباب از گاز متراکم کربن یوهمه شده، ساخته شده است. این گاز نوعی پوسته بیرونی را در اطراف حباب ها تشکیل می دهد و این ناحیه دقیقا جایی است که فرایند تشکیل ستاره در آن صورت می گیرد.

در ابتدا عملیات دانشمندان تشعشع ساطع شده از خوشه را در کل طیف الکترومغناطیسی، از اشعه ایکس با انرژی بالا گرفته تا امواج رادیویی کم انرژی اندازه گیری کردند. براساس اندازه گیری ها، آنها تصویر واضح تری از حباب اطراف Westerlund 2 ایجاد کردند.

در مرحله بعد محققان به بررسی حرکات یون های کربن پرداختند تا دریابند آیا آنها در حال حرکت به سمت زمین هستند یا از زمین دور می شوند. سپس اطلاعات بدست آمده با اندازه گیری های به دست آمده از طیف الکترومغناطیسی ترکیب شد و پس از آن محققان توانستند یک نمای 3 بعدی از حباب باد ستاره ای در حال توسعه در اطراف Westerlund 2 ایجاد کنند.

دانشمندان همراه با بدست آوردن تصویر واضح تر، شواهدی از تشکیل ستاره های تازه در منطقه پوسته این حباب را هم پیدا کردند.

تجزیه و تحلیل آنها همچنین نشان می دهد که با توسعه حباب، یک سمت آن به طور ناگهانی باز شده و این باز شدن سبب آزاد شدن پلاسمای داغ و کاهش فرایند توسعه پوسته به مدت تقریباً یک میلیون سال پیش شده است. اما پس از آن و در حدود 200 هزار تا 300 هزار سال پیش یک ستاره درخشان دیگر در Westerlund 2 تکامل یافته و انرژی آن دوباره باعث توسعه پوسته Westerlund 2 شده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 777

به "اولین تصویر واضح از حبابی عظیم در فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین تصویر واضح از حبابی عظیم در فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید