اهمیت برندسازی برای مقاصد گردشگری
به گزارش پزشکی مدرن، تصور کنید همین الان از یک تاکسی زرد در یک خیابان پیاده شدید. وارد پیاده رو ای می شوید که در زیر آسمان خراش های بلند و غول آسا واقع شده است. بوی پیتزا از مغازه های اطراف به مشام شما می رسد و ناگهان نوره چراغ های میدان تایمز را جلوی خود می بینید و جنب و جوش و انرژی را حس می کنید.
حتی اگر هم تاحالا به نیویورک نرفته باشید، باز هم حتماً فهمیدید که شهری که در بالا توصیف شد نیویورک است. چرا که برند سازی مقصد نیویورک در سراسر دنیا شناخته می گردد و قابل شناسایی است.
در ادامه با خبرنگاران همراه باشید از از اهمیت برندسازی مقاصد جهانگردی مطلع شویم و تجربه شهر مونترال در این زمینه را مرور کنیم.
برند سازی مقصد یک مفهوم بازاریابی است که شامل انتقال احساسات، فرهنگ و میانگینی از مهم ترین تجربیاتی می گردد که جهانگردان طی بازدید از آن مقصد کسب می نمایند.
برندسازی مقصد کاری واقعاً چالش برانگیز است. چراکه شامل متغیرهایی میگردد که نمی توان آن ها را کنترل کرد و از دستان شما خارج می شوند. مانند اینکه غذا در رستوران ها چه کیفیتی داشته باشد و یا اینکه هوا چطور گردد. اینها مثال هایی از مواردی هستند که از کنترل ما خارجند.
بنابراین، اگر برندسازی اینقدر مفهومی انتزاعی است، پس چگونه برند یک مقصد را با موفقیت بازاریابی کنیم؟
برندسازی مقصد: رقابت برای جهانگردی
وقتی Milton Glaser در سال 1977 لوگو I Love New York را طراحی کرد، انتظار داشت که این لوگو و طرح آن حداکثر برای چند ماه در اوج بماند و از آن استقبال گردد. ولی این طرح ساده بعد از حدود 40 سال، همچنان محبوب و مشهور است!
علت موفقیت این کمپین این بود که باعث ورود جهانگردان زیادی به نیویورک شد و آن ها هم همراه خود پول آوردند.
طی گزارش های سازمان دنیای جهانگردی، سهم جهانگردی در اقتصاد دنیای حدود 7،613 میلیارد دلار است (برابر با 10.2٪ از فراوری ناخالص ملی) است.
بنابراین جهانگردی برای هر کشور، شهر و یا استانی حائز اهمیت است و سود زیادی را از این طریق کسب می نمایند. پس جای تعجبی نیست که چرا محیط جهانگردی اینقدر رقابتی است و برندهای جهانگردی باید مسافران و جهانگردان را قانع نمایند که باید از یک شهر بازدید نمایند. علاوه بر این، این شرکت ها باید تجربه ای را برای جهانگرد ایجاد نمایند که آن ها ترقیب شوند باز هم از این مقصد بازدید نمایند و مجدداً به آنجا بازگردند.
مونترال یکی از شهرهایی است که اخیراً کمپین هایی را راه اندازی نموده تا رابطه خود را مشتری را عمیق تر کند و بازدیدنمایندگان بیشتری را جذب کند.
مونترال: جمع کردن بازخوردهای اجتماعی
مجمع جهانگردی مونترال کمپین برندسازی این شهر را در اختیار دارد. این مجمع سازمانی غیرانتفاعی است که حدود یک قرن پیش در مونترال شکل گرفت. اگرچه در ریشه ها و اساس این شهرمیتوان تاریخ فرانسه را دید، اما مونترا اخیرا به خارج نوآوری ها و قدرت تکنولوژیک خود معروفیت زیادی کسب نموده است.
در سال2014 این سازمان سعی کرد که برند مقصد این شهر را بازسازی کند. به منظور اینکه درک شفاف و صحیحی از نظر مردم سایر کشورهای دنیا نسبت به مونترال به دست بیاورند، این سازمان اقدام به جمع آوری بازخورد از جهانگردان، افراد بومی، والدین، کارمندان و … کرد.
بعد از انجام تحقیق های فراوان، این سازمان متوجه شد که باور عمومی بر آن است که مونترال شهری مدرن و پرجنب و جوش است که گرما و خلاقیت از آن می جوشد و با شخصیت عجیب و غریب و نامرتبط اش شناخته می گردد.
بعد از اینکه سازمان جهانگردی مونترال نظرات افراد جامعه را جمع آوردی کرد، این نظرات را به عنوان اساسی برای تصمیم گیری در خصوص برند شهر استفاده کردند. نهایتاً یک شرکت متخصص طراحی برند پروژه شناسایی، استراتژی سازی و طراحی برند این شهر را آغاز کرد.
بنابراین، برند تازه شهر مونترال طوری انتخاب شد که آن را شهری خلاق، پر انرژی و پویا نشان دهد که همواره در حال اجرا کشفیات و تجربیات تازه است.
منبع: الی گشت