گیاهی عجیب مخصوص کلکسیون داران عجیب!

به گزارش پزشکی مدرن، صبر کنید، دست نگه دارید! این کار نشدنی است! پرورش درخت نارگیل در خانه؟! به دلایل بسیاری این ایده از ریشه و بن غلط است. اول اینکه …

گیاهی عجیب مخصوص کلکسیون داران عجیب!

اول اینکه درخت نارگیل در آب و هوای استوایی رشد می کند. یعنی محیطی با مقدار زیادی نور خورشید، گرم و مرطوب. دوما تکثیر آن در خانه بسیار سخت است. و در آخر این درخت در زادگاه طبیعی خود، بسته به گونه اش، می تواند تا 300 متر هم رشد کند! اگر خانه ای بدون سقف دارید، دست به کار شوید!

با وجود همه این ها شک ندارم هنوز هم افرادی هستند که دوست دارند نارگیل را در خانه پرورش دهند. این افراد همان هایی هستند که خانه ای پر از گل و گیاهان عجیب دارند، گیاهان کمیاب استوایی، موز، انبه و … .

اگر شما هم جز این افراد هستید، پس لااقل نحوه پرورش صحیح نخل نارگیل را یاد بگیرید!

شرایط رشد

- نور

نخل نارگیل برای رشد خوب و سالم ماندن به آفتاب شدید و مستقیم نیاز دارد. این گیاه را در روشن ترین مکان خانه بگذارید و تا جایی که می توانید برای آن آفتاب فراهم کنید. اگر خانه تان تاریک است، همین الان از خیر پرورش آن بگذرید.

- آبیاری

خاک نارگیل را همواره مرطوب نگه دارید و گیاه را به طور منظم با آب گرم آبیاری کنید. خاک را برای مدت طولانی خیس نگه ندارید، چرا که نارگیل از خیس ماندن طولانی مدت خاک خوشش نمی آید. در زمستان آبیاری را اندکی کاهش دهید.

- رطوبت

غبار پاشی یا استفاده از زیر گلدانی پر از سنگریزه برای تامین رطوبت نخل نارگیل جواب نخواهد داد. برای مرطوب نگه داشتن این گیاه از دستگاه های مرطوب کننده هوا استفاده کنید. مثلا یک دستگاه بخور را در کنار گیاه قرار دهید تا در زمستان و تابستان رطوبت مورد نیاز نخل تان را تامین کند.

- خاک

نارگیل نسبت به خاکش سختگیر نیست اما خاکی با زهکشی عالی و حاوی مقدار زیادی شن را بیشتر می پسندد. می توانید از خاک های مخصوصی که در بازار به عنوان خاک نخل فروخته می شوند استفاده کنید.

- کود دهی

در تمام طول سال نارگیل تان را با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. در طول فصل تابستان که گیاه بیشترین رشد خود را دارد، کود دهی را بیشتر کنید. با این وجود اگر نارگیل تان بیشتر از یک سال عمر نکرد تعجب نکنید.

تکثیر

اگر در محیط استوایی زندگی نمی کنید، خیلی بعید است که بتوانید نخل نارگیل را در گلفروشی ها پیدا کنید. در این صورت می توانید خودتان نارگیل تان را بکارید. برای پرورش نخل میوه نارگیلی سالم تهیه کنید. نصف طول میوه را را درون پیت ماس مرطوب دفن کنید و آن را برای 6 ماه یا بیشتر در مکانی گرم و مرطوب نگه دارید. می توانید برای افزایش رطوبت کیسه ای بر سر نارگیل تان بکشید.

بعد از مدتی خواهید دید که جوانه ای کوچک و سبز از سر میوه شروع به رشد می کند. برای یک سال اول و یا بیشتر از این مدت، گیاه نارگیل مواد غذایی مورد نیاز خود را از محتویات میوه مصرف می کند. اما بعد از این زمان برای رشد به کود دهی و تغذیه شما وابسته خواهد بود.

تعویض گلدان

گیاه نارگیلی که تازه جوانه زده، می تواند در گلدانی با سایز دهانه 30 سانتی متر کاشته شود (در ابتدای رشد و جوانه زنی میوه). ریشه های نخل نارگیل کوچک و اندک هستند و این نخل هم مانند بقیه نخل ها سیستم ریشه ای کم عمقی دارد و ریشه های آن در خاک عمیق نمی شوند. به همین علت گیاه در ماه های ابتدایی رشدش نیازی به حجم زیادی از خاک ندارد.

بعد از گذشت مدتی از رشد گیاه نارگیل جدیدتان، گلدان آن را عوض کنید. برای تعویض گلدان ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه تنها اندکی خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال روبرو خواهد شد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1161

به "گیاهی عجیب مخصوص کلکسیون داران عجیب!" امتیاز دهید

1 کاربر به "گیاهی عجیب مخصوص کلکسیون داران عجیب!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهی عجیب مخصوص کلکسیون داران عجیب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید