مواد غذایی که بایستی پیش از رفتن به رختخواب از خوردن آنها اجتناب کنید

به گزارش پزشکی مدرن، زیاده روی در مصرف اسنک یا میان وعده های مورد علاقه تان به هنگام خواب ممکن است فکر خوبی نباشد. تحقیقات اجرا شده حاکی از آن است که بعضی مواد غذایی چنانچه پیش از خواب مصرف شوند، می توانند در واقع تأثیر بزرگی

مواد غذایی که بایستی پیش از رفتن به رختخواب از خوردن آنها اجتناب کنید

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

زیاده روی در مصرف اسنک یا میان وعده های مورد علاقه تان به هنگام خواب ممکن است فکر خوبی نباشد. تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که بعضی مواد غذایی چنانچه پیش از خواب مصرف شوند، می توانند در واقع تأثیر بزرگی بر روی الگوی خواب گذاشته و شما را برای بخش عمده ای از شب بیدار نگه دارند.

آیا می دانستید؟

دو مورد از رایج ترین علل بی خوابی، مصرف بیش از حد کافئین و آلرژی های غذایی می باشند.

همه ما آن شب هایی را سپری نموده ایم که در آن ساندویچ کره بادام زمینی، کیک، و یا میت لوف (نوعی غذا) به نظر برترین راه چاره جهت داشتن خواب شبانه راحت می رسیدند. مطمئناً این مواد غذایی جهت برطرف گرسنگی آخر شب ایده آل به نظر می رسند، با این حال این گونه نیست. در واقع، مواد غذایی بیشتری وجود دارند که اگر می خواهید خواب شبانه کامل و راحتی داشته باشید، بایستی از خوردن آنها خودداری کنید.

آمار نشان می دهد که بیش از 40 میلیون آمریکایی بالغ، کمتر از شش ساعت در هر شب می خوابند، که این امر آنها را در معرض بیماری های متعددی مانند بیماری های قلبی و بی خوابی قرار می دهد. پزشکان بر این باورند که از میان عوامل بسیاری که به داشتن یک خواب شبانه خوب یاری می نمایند، رژیم غذایی یکی از پراهمیت ترین آنها به تعداد می رود. پیش از رفتن به رختخواب، مواد غذایی که نبایستی به آنها دست بزنید را به دقت مورد آنالیز قرار دهید.

مواد غذایی که پیش از خواب از خوردن آنها باید خودداری کرد

بستنی

بستنی ممکن است آرامش بخش ترین ماده غذایی باشد، اما چنانچه در زمان خواب خورده گردد، قطعاً هیچگونه آرامشی را به همراه نخواهد داشت. اول آنکه، مملو از چربی بوده و در نتیجه بدن زمان کافی جهت سوزاندن هر یک از آنها، پیش از رفتن به رختخواب نخواهد داشت. دوم آنکه، قندهایی که در آن آمیخته شده، سطوح انرژی شما را افزایش خواهد داد که این چیزی نیست که زمانی که از وقت خواب گذشته به آن احتیاج داشته باشید.

پاستا

تهیه پاستا یا ماکارونی کار آسانی است و احتمالاً برترین انتخاب خواهد بود برای کسانی که پیش از خواب در پی چیزی کوچک برای خوردن هستند، اما قطعاً سالم ترین انتخاب نخواهد بود. مواد تشکیل دهنده مورد احتیاج جهت آماده سازی پاستا مانند سس، روغن، پنیر و خامه سنگین مواد غذایی پرکالری بوده و بر میزان کمر شما خواهند اضافه کرد. پاستا بعلاوه سرشار از کربوهیدراتهایی است که چنانچه بلافاصله پس از خوردن آن به رختخواب بروید، تبدیل به چربی می شوند.

شکلات تیره

تصمیم سختی است، اما چنانچه خواستار آن هستید که خواب آرامی داشته باشید، ضروری است که شکلات تیره از لیست غذایی شما حذف گردد. علاوه بر اندازه بالای قند و آنتی اکسیدان هایی که انرژی فوری را فراهم می سازند، شکلات بعلاوه حاوی میزان بالایی کافئین و تئوبرومین می باشد، تئوبرومین محرکی است که به خاطر ویژگی افزایش دهندگی ضربان قلب و بی خوابی شناخته شده است.

پیتزا

در انتها یک روز خسته نماینده، بدن و تمام اندام های آن احتیاج به یک خواب آرام دارند. با این حال، خوردن پیتزا پیش از خواب می تواند موجب گردد دستگاه گوارش شما ساعتهای طولانی را صرف هضم آن کند. علاوه بر پنیر چاق نماینده و گوشتی که روی آن قرار می گیرد، سس گوجه فرنگی با سطوح اسیدیته بالا کار خود را به خوبی جهت ایجاد ریفلاکس یا بازگشت اسید معده و سوزش سر دل انجام می دهد.

گوشت قرمز

این یک واقعیت است که گوشت جهت ساخت بافت های عضلانی بسیار مفید است، اما خوردن یک تکه بزرگ از گوشت قرمز آبدار درست قبل از رفتن به رختخواب، قطعا بدن شما را تمام شب مشغول و بیدار نگه خواهد داشت. گوشت قرمز مملو از پروتئین و چربی بوده و مصرف آن درست پیش از خواب بدن را مجبور خواهد کرد فرایند هضم گسترده ای را به انجام برساند که خود می تواند خواب را مختل سازد. بدن به انرژی زیادی جهت شکستن پروتئین احتیاج دارد و مطمئناً در حین خواب هیچ چیزی بدست نمی آورد.

قهوه

اگر حقیقتاً قصد خوابیدن دارید، قهوه مطمئناً به این کار یاریی نمی کند. ماده تشکیل دهنده اصلی آن کافئین می باشد که به اسم یک محرک بسیار مشهوری شناخته شده است که سیستم عصبی را بیش از حد تحریک ساخته و شما را تا اواخر شب بیدار نگه می دارد.

مواد غذایی سرخ شده

غذاهای سرخ شده ای مانند همبرگر، هات داگ، سیب زمینی سرخ شده، و چیپس حاوی محتوای چربی بسیار بالایی بوده و مدت زمان زیادی را جهت هضم می طلبد. مصرف چنین مواد غذایی پیش از رفتن به رختخواب می تواند موجب به وجود آمدن مسائل خواب به دلیل گرفتگی عضلات شکم و بازگشت اسید معده گردد.

کرفس

قطعاً انتظار نمی رود کرفس در این لیست قرار داشته باشد. این سبزی سرشار از مواد مغذی بوده و برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، بسار عالی خواهد بود. با این حال، علاوه بر تمام فوائد آن در سلامت، کرفس بعلاوه یک ادرار آور طبیعی است. این بدان معنا است که بیشتر از حد معمول به دستشویی خواهید رفت، به این دلیل که دیورتیک ها اندازه دفع ادرار را افزایش می دهند.

غذای چینی

آخرین مورد در این لیست، غذای چینی می باشد. به چه دلیل از خوردن آن پیش از خواب بایستی خودداری کرد؟ خوب، بایستی گفت که علاوه بر تمام ادویه جات و محتوای روغن سنگینی که غذاهای چینی دارند، آنها بعلاوه حاوی MSG (منو سدیم گلوتامات)، بوده که محرکی دارای خواص مانند کافئین است، که خوابیدن را برای فرد سخت می سازد. این بدان معنا نیست که از مصرف مواد غذایی فوق الذکر بایستی به کل اجتناب کرد. خوردن آنها در مقادیر محدود اصلاً اشکالی ندارد، و مطمئن شوید که شام حداقل 2 تا 3 ساعت پیش از رفتن به رختخواب تمام گردد. بدن سبکتر بوده، کمتر نفخ نموده، و استراحت شبانه خوبی دریافت خواهد کرد.منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 878

به "مواد غذایی که بایستی پیش از رفتن به رختخواب از خوردن آنها اجتناب کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که بایستی پیش از رفتن به رختخواب از خوردن آنها اجتناب کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید