مواد غذایی نرم بعد از کشیدن دندان

به گزارش پزشکی مدرن، اگر به تازگی دندان شما به وسیله دندان پزشک کشیده شده است، فهمیدن اینکه بعد از کشیدن دندان چه چیزی بخورید مهم است. این مقاله اطلاعاتی در خصوص مواد غذایی نرم بعد از کشیدن دندان به شما ارائه می دهد.

مواد غذایی نرم بعد از کشیدن دندان

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

اگر به تازگی دندان شما به وسیله دندان پزشک کشیده شده است، فهمیدن اینکه بعد از کشیدن دندان چه چیزی بخورید مهم است. این مقاله اطلاعاتی در خصوص مواد غذایی نرم بعد از کشیدن دندان به شما ارائه می دهد.

کشیدن دندان فرایندی است که بیشتر ما مجبور هستیم گاهی اوقات این کار را تجربه کنیم. شما چه دندان نهفته یا چه دندان عقل را کشیده باشید، در کل این فرایند امری کاملا ترسناک است. هر چند ترسناک ترین مرحله کشیدن دندان است اما کار شما بعد از این مرحله هنوز تمام نشده است. بلکه پیروی از فرایند مراقبت در مرحله نقاهت به منظور بهبود سریع تر و موثرتر بسیار حیاتی است.

وقتی که صحبت از مراقبت در مرحله نقاهت کشیدن دندان می گردد، یکی از مهمترین چیزها تغییر دادن رژیم غذایی است. از آنجا که شخص به احتمال زیاد بعد از کشیدن دندان درد و بعلاوه تورم را تجربه می نماید، مصرف مواد غذایی عادی می تواند کمی سخت باشد چون ناحیه مورد نظر بسیار حساس می گردد. علاوه بر این، خوردن مواد غذایی جامد یا سخت می تواند منجر به خونریزی شده و فرایند درمان طولانی گردد. از این رو، مصرف مواد غذایی نرم اهمیت دارد. با این حال، اگر نمی دانید که چه نوع مواد غذایی باید مصرف کنید، در این مقاله بعضی از مواد غذایی که می توانید بعد از کشیدن دندان به راحتی مصرف کنید ذکر شده است.

مواد غذایی نرم پس از کشیدن دندان

مواد غذایی نرم آن هایی هستند که به راحتی هضم می شوند. به عبارت دیگر، این ها مواد غذایی هستند که احتیاجی نیست تا جویده شوند و می توان به طور مستقیم آن ها را بلعید. اگرچه بیشتر مردم اغلب بعد از کشیدن دندان چیزی نمی خورند، اما نخوردن غذا بعد از کشیدن دندان برای سلامتی خوب نیست. از این رو، خوردن مواد غذایی نرم بسیار حیاتی است. در اینجا، چند نمونه از مواد غذایی نوشته شده است که می توانید پس از کشیدن دندان مصرف کنید.

یکی از برترین و رایج ترین غذاها سوپ روشن و زلال است. چون سوپ ها حاوی مایع غلیظ هستند، قورت دادن آن ها کار راحتی است. اگر سبزیجات یا مرغ به آن اضافه می کنید، مطمئن شوید که قبل از تهیه سوپ آن ها را در یک مخلوط کن به طور کامل مخلوط می کنید.

یکی دیگر از گزینه های مواد غذایی نرم میلک شیک است چون مصرف آن بسیار آسان است. با این حال، توجه داشته باشید که میلک شیک را به یاری نی مصرف نکنید. به جای آن، از یک قاشق بهره ببرید یا به طور مستقیم بنوشید.

به غیر از میلک شیک، یکی دیگر از مواد غذایی که پزشک ها آن را توصیه می نمایند بستنی است. به غیر از بستنی های معمولی، یکی از بستنی هایی که خوردن آن ها آسان است بستنی نرم و لیوانی است. درست مثل بستنی، می توانید از پودینگ فوری هم بعد از کشیدن دندان بهره ببرید. با این حال، از مصرف بستنی های قیفی خودداری کنید.

در بین مواد غذایی نرم، پوره سیب زمینی گزینه مناسب دیگری است. اگر پوره سیب زمینی بسیار بی مزه است، می توانید کره، خامه ترش و ... به آن اضافه کنید تا خوش طعم تر گردد. به غیر از این، املت یکی دیگر از غذاها است که به راحتی می توانید مصرف کنید.

به غیر از مواد غذایی ذکر شده در بالا، بعضی از مواد غذایی نرم دیگری که می توانید مصرف کنید شامل آبگوشت خانگی، آب میوه ها، سس سیب، جو دو سر، ماست منجمد، شیر، قهوه، ژل، گوشت گاو، کباب ماهی، پنیر دلمه شده و ... است. غذاهای مخصوص کودک هم گزینه خوبی هستند.

مواد غذایی که باید اجتناب گردد

حال اجازه دهید نگاهی به مواد غذایی بیاندازیم که باید از مصرف آن ها در این دوره اجتناب گردد. از آنجا که ناحیه ای که دندان کشیده شده است می تواند بسیار حساس باشد، شخص باید از مصرف غذاهایی که منجر به هر نوع التهاب می گردد خودداری کند. مواد غذایی تند قطعا در صدر لیست مواد غذایی قرار می گیرند که مصرف آن ها بعد از کشیدن دندان مجاز نیست. جدای از این، از خوردن مواد غذایی تند و سخت مانند بیسکوییت، سیب و ... باید خودداری گردد. اساسا نباید مواد غذایی مصرف کرد که برای بلعیدن احتیاج به جویدن دارند. یکی دیگر از چیزهایی که باید از آن خودداری کنید مصرف مواد غذایی اسیدی است. کارشناسان بر این عقیده هستند افرادی که تحت جراحی دهان یا کشیدن دندان بوده اند باید تا چند هفته از نوشیدنی های گازدار خودداری نمایند. علاوه بر این، تا چند روز کشیدن سیگار و مصرف الکل هم ممنوع است چون این ها می توانند منجر به عفونت شوند که در نتیجه این کار فرایند درمان به تاخیر می افتد.

به غیر از لیست مواد غذایی نرم که در بالا ذکر شد، می توانید هر چیزی که نرم، جویدنش آسان و غیراسیدی است را مصرف کنید. اگر هنوز در خصوص چیزهایی که باید بخورید و چیزهایی که باید اجتناب کنید شک دارید، دندان پزشک شما قطعا می تواند تمامی شک ها را رفع کند.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 872

به "مواد غذایی نرم بعد از کشیدن دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی نرم بعد از کشیدن دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید